Bach 333 jaar: Bachs grootste verjaardagscadeau ooit.

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door Marcelita, 14 jan 2018.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Vandaag was er op Podium Witteman verteld dat er een gelegenheidsorkest wordt samengesteld van amateurs en professionals om op 18 maart a.s. het eerste deel van het derde brandenburgse concert ten gehore te brengen en dat wordt uitgezonden tijdens Podium Witteman. Je kunt je aanmelden, vol=vol. Plaats voor 111 violiste, 111 altisten en 111 cellisten!

    Leuke gelegenheid dus om eens iets van Bach met een strijkorkest te spelen!
    http://www.radio4.nl/podiumwitteman/nieuws-pagina/18335/meld-je-aan-voor-bach333

    [​IMG]
     
    JanHut vindt dit leuk.
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Maar eh, Bach is/was niet jarig op 18 maart! :(
     
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik ben toevallig met de Brandenburg no3 in G majeur bezig voor de alt partij . Het is een pittig stuk, waarin ik snel afgeleid wordt door de andere stemmen. En het moet razendsnel gespeeld worden, laat staan het stuk dat na de Adagio komt.
    De stukken ogen op het 1e aanblik vrij gemakkelijk, maar tijdens het samenspelen komen de valkuilen van timing, wachten, versnellen, vertragen aan bod. Om soms je strijkstok in tweeën te breken.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Inderdaad, hij was op 21 maart jarig (althans, dit heb ik van de website en de doorlink van podium Witteman).
    Leuk is ook de motivatie voor dit verjaardagsproject: Bach was dol op getalletjes, dus 333 musici die zijn 3e Brandenburgse concert uitvoeren. Frits, jij komt toch ook?;)
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat is zeker toeval! Je bent er dus toch al in bezig en ik denk dat ze daar best wel blij zijn met altisten! Doe je mee?
    Ja, er zitten inderdaad vliegensvlugge stukken tussen, vooral de violisten krijgen het voor hun kiezen, maar altisten en cellisten mogen ook hele stukken 'meevliegen'. Gaat nog wat worden!:D
     
  6. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hahahaha, dat gaat me niet lukken. En je moet ook maar afwachten in welke toonsoort ze dit willen gaan spelen. En of dit stuk orgineel is of gearrangeerd. Ga jij meedoen? Ik heb de cello stukken gezien. Je mag blij zijn dat je mag adem halen tussen door. Ik vindt deze uitvoering op you tube wel mooi.


     
    Marcelita vindt dit leuk.
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, de cellopartijen zien er wel een stuk relaxter uit dan de vioolpartijen. Maar ik zie dat de altvioolpartijen eigenlijk ook het stramien van de celli volgen.
    En waarom zouden ze een andere toonaard nemen? Ik zie de versie op www.imslp.org in g groot en dat is dus in de toonaard waarin JS Bach het gecomponeerd heeft. Lijkt me geen elegant gebaar om het dan ineens in f groot ofzo te gaan spelen. Ik geloof zelfs niet eens dat we het in een iets langzamer tempo gaan spelen. Gewoon lekker met z'n allen er wham tegenaan!:cool:
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Mooie uitvoering! Het is en blijft een schitterende compositie van mijn grote vriend Bach.
    Ook een schitterende stokvoering van de celli in begin Deel 1.: afwisseling punt/slof!
    Ze hebben er wel de vaart in, vooral deel 2.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    De uitvoering betreft het eerste deel.
    Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze die dag gaan inrichten. Krijgen we nog een generale repetitie voor het optreden?
    En wáár gaan we spelen, we zijn wel met een beetje boel musici samen. Krijg je niet meer in die zaal waar de uitzending plaats vindt (of het is een kwestie van een wandje wegschuiven en volila!).
     
  10. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365

    Heb je jezelf al opgegeven marcelita?
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik weet het niet. Het lijkt mij dat 111 1e violisten wel een beetje erg veel zijn.
    Ik houd meer van wat kleinere aantallen in deze constructie.
     
  12. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik vraag mij af of ze wel zoveel altisten kunnen vinden? Je kunt ze nu al bijna nergens vinden.
     
  13. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Ik vraag me af of deze 333-uitvoering nog iets met de muziek van Bach te maken heeft.
    Als grapje OK, maar om dit als verjaardagscadeau te beschouwen, nee.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2018
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Bach kan niet meer jarig zijn, want Bach is dood. En hem een verjaardagscadeau aanbieden kan dus ook niet.
    Bach zal die muziek dan ook niet horen. Die 333 muzikanten spelen dus voor jan joker.

    Als ik onderstaand filmpje zie begin ik toch wel ernstig te twijfelen aan de geestelijke vermogens van sommige lieden.
     
    ria vindt dit leuk.
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik denk dat Bach de mensheid een groot cadeau heeft gegeven.
     
  16. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Inderdaad, zo denk ik er ook over.
     
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hij deed het voor het geld, dus het was geen cadeau. Want Bach was wel goed maar niet gek. Een cadeau is iets wat je gratis krijgt. Maar voor zijn muziek is betaald. Toch heeft Bach nooit grote materiële welvaart gekend. In 1730 klaagde hij nog over het onregelmatig salaris wat hij ontving in Leipzig. Hij voorzag grotendeels in zijn onderhoud door privéles te geven, gastoptredens te doen en te dirigeren.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik ben er niet bij geweest, maar blijkbaar heeft hij jou daarover geïnformeerd?
     
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wat was Bach voor een man, dat hij zulke muziek kon schrijven.
    Dat Jezus de weg de waarheid en het leven is heeft deze componist in zijn muziek dan ook meer dan tastbaar gemaakt.
    Bach verveelt nooit, zijn muziek blijft boeien, omdat je er altijd weer nieuwe aspecten in ontdekt.
    Is de muziek van Bach moeilijk, nou eigenlijk vaak meer overweldigend.
    Luister toch eens naar zijn Komm Jesu Komm. De muziek zweeft als het ware door de ruimte is tintelent en zuiver.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2018
  20. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Schitterend!
    Stel je dit nu eens voor met 333 zangers .............
     

Deel Deze Pagina