Barst in voorblad cello

Discussie in 'Cello' gestart door Zydell, 17 apr 2010.

  1. Zydell

    Zydell

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    12
    Hoi; ik kwam gisteren tot mijn grote schrik tot de conclusie dat mijn cello een barst in het voorblad heeft:

    [​IMG]

    De barst is iets meer dan 21cm lang en ongeveer 1mm breed. Waarschijnlijk is deze ontstaan tijdens de winter gezien ik de cello een tijd lang niet bespeeld heb, ik heb hem in die periode in de hoes gelaten en de bevochtiger af en toe vervangen maar ik vrees dat dit niet voldoende is geweest.

    Ik ga vandaag eens rondbellen naar wat vioolbouwers wat een reparatie gaat kosten (als ze dat uberhaupt telefonisch kunnen beroordelen) maar wou hier ook graag om wat meningen vragen. Ik vraag me vooral af wat een dergelijke reparatie gaat kosten en of het de moeite waard is (de cello heeft een waarde van grofweg €1000), ik ben bang dat de reparatie erg duur wordt omdat het voorblad waarschijnlijk van de cello afgehaald moet worden (klopt dat?). Vraag me verder af of het geluid van de cello door reparatie kan veranderen (ik merk nu nog weinig).
    Verder wil ik natuurlijk weten of ik dit had kunnen voorkomen; ik heb een luchtvochtigheidmeter en probeer tussen de 40-50 te zitten maar zelfs met verdampbakken aan de verwarming en de bevochtiger die ik in de cello doe lukte het tijdens de winter niet altijd om hier op uit te komen, zijn er andere manieren/oplossingen?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    1. een instrumentenverzekering dekt deze schade wellicht
    2. reken op 300-500 euro reparatiekosten i.v.m. afname van het bovenblad, versteviging aan de binnenzijde en evt. retouche.
    3. in principe moet de cello na een dergelijke reparatie evengoed presteren als daarvoor.

    Reparatie van dit soort schade is voor vioolbouwers veelvoorkomend, zeker na de laatste winter.
     
  3. Zydell

    Zydell

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    12
    Heel erg bedankt voor je reactie; de cello is van mijn ouders en voor zover ik weet niet verzekerd, na deze ervaring weet ik wel beter...

    Gezien de omvang van de reparatie (voor zover ik kon bedenken) was ik al bang dat er flink veel tijd in zou zitten en het niet goedkoop is. Helaas lijken alle vioolbouwers in de buurt van het mooie weer te genieten vandaag (groot gelijk moet ik toegeven) en zal ik tot midden volgende week moeten wachten op de vioolbouwer waar ik normaal gesproken heen ga.

    Ik vroeg mij nog af wat ik in de tussentijd het beste kan doen; het instrument kan neem ik aan nu niet bespeeld worden? moet ik de spanning van de snaren halen of maakt dat niet uit?
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het vreemde aan de barst c.q. scheur vind ik, dat die in het midden het meeste wijkt. Tenzij een foto kan laten zien dat ook bij het zadel een behoorlijke kier aanwezig is. Als ik aanneem dat de spleet het grootst is in het midden kun je in geen geval de scheur onder spankracht weer bijeen klemmen, want na droging van de lijm zal ogenblikkelijk een nieuwe scheur ontstaan ergens in de buurt van de oude (de lijmverbinding is sterker dan de houtverbinding). De spanning is er niet af. Dat is dus geen oplossing. Als het blad er af is, kun je weliswaar de scheur weer netjes lijmen en versterken maar daarna, dan moet het blad er weer netjes op. Het blad is een ietsje smaller geworden, een millimeter of zo, dus er is echt wel iets veranderd.
    Is deze scheur ontstaan als gevolg van een lage luchtvochtigheid? Waarom dan juist dáár die scheur? Als deze scheur het gevolg zou zijn van een te krap bemeten zadel, dan zou ook bij het zadel al een scheur van een mm zichtbaar moeten zijn en dat zie ik niet. Voor mij is het niet duidelijk wat de oorzaak is van de ontstane scheur.

    Frits
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dit soort scheuren wordt onmiskenbaar door droogte veroorzaakt; ik heb op dit moment 4 instrumenten ter reparatie als gevolg van de droogte van afgelopen winter.

    Snaarspanning er af halen kan geen kwaad.

    Bladscheuren worden zelden door te krap bemeten zadels veroorzaakt, maar juist door te RUIM bemeten zadels, al is daarvan hier geen sprake.
     
  6. Zydell

    Zydell

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    12
    Bij deze een closeup van de scheur bij de zadel (ik ben niet zo thuis in de terminologie maar ik vermoed dat dit de benaming is voor het plaatje waar het staartstuk overheen loopt):

    [​IMG]

    Voor zover ik kan beoordelen wijkt de scheur inderdaad het meest in het midden, de scheur loopt door tot ónder de zadel en loopt hier af (dit is denk ik ook te zien op de foto).

    Ik kan alleen maar gissen naar de oorzaak van de scheur; ik vermoed lage luchtvochtigheid of schommelingen in de luchtvochtigheid tijdens de winter. Ik heb het pas achteraf ontdekt dus kan hier verder weinig over vertellen; ik weet ook niet of de scheur in de loop der tijd groter is geworden.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Uiteraard bedoel ik met een ‘te krap bemeten zadel’ (post #4) dat die eigenlijk te strak zit oftewel, dat er te weinig ruimte is om het hout te kunnen laten werken. Dan drukken de beide kanten van het zadel tegen het bovenblad aan en krijg je gemakkelijk een scheur. Wanneer Bert de term te ‘ruim’ hanteert, zou je ook evengoed kunnen denken dat het zadel aan weerszijden te veel speling heeft en te ruim zit, maar dat is nu juist niet wat hij en ik bedoelen. Zo zie je maar, dat de taal niet helemaal bij machte is om aan te geven wat er bedoeld wordt. In ieder geval bedoelen Bert en ik dat bij een te strak ingepast zadel er teveel zijwaartse druk komt op het bovenblad.
    Nu een extra foto ter beschikking staat is ook duidelijk te zien dat de scheur niet daar zit waar de zijkanten van het zadel contact maken met het bovenblad.

    Frits
     
  8. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Als de barst idd verband blijkt te hebben met de luchtvochtigheid zou ik een luchtbevochtiger aanschaffen. Heb zelf deze op het werk staan en die werkt prima: http://www.witgoedvink.nl/luchtbevochtiger_Boneco_7131W.htm
     
  9. Zydell

    Zydell

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    12
    Nog even de epiloog van het verhaal. Ik werd gisteren opgebeld door Augusteijn Strijkinstrumenten (Nijmegen) dat ik mijn gerepareerde cello kon ophalen, zie hier het resultaat:

    [​IMG]

    Bij de reparatie is het onderste deel van het voorblad losgemaakt; de barst is gelijmd en ik meen ook verstevigd aan de binnenzijde. Moet zeggen dat ik erg schrok van de hier genoemde prijzen; de reparatie kwam uiteindelijk neer op €100 wat ik toch een behoorlijk verschil vind. Ik heb inmiddels een luchtbevochtiger aangeschaft die op volle toeren draait om dit soort dingen nooit meer mee te hoeven maken! Daarnaast weet ik niet precies hoe het komt maar ik vind de cello ook beter klinken dan voorheen.

    Eind goed al goed in ieder geval!
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Zo, dat is weinig geld voor deze reparatie. Mogelijk dat de twee delen goed waren samen te brengen onder niet al te veel spanning?
    Wat me wel opvalt is dat het lijkt alsof er nog steeds een kleine scheur aanwezig is vanaf de zadel zo'n anderhalve centimeter richting kam. Klopt dat?
     
  11. Zydell

    Zydell

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    12
    Zou kunnen dat het zo lijkt op de foto maar het hout zit wel degelijk tegen elkaar aan, wellicht lijkt het zo omdat ik er voor gekozen heb (gezien de waarde van het instrument en het geen toegevoegde waarde op de klank zou hebben) om geen 'retouche' uit te voeren.
     
  12. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Dat kan goed kloppen hoor! Mijn lerares had net het koopcontract voor haar nieuwe viool (van barokviool omgebouwd naar een moderne viool) getekend. Hoe het gebeurde weet ik niet precies, maar haar viool viel van tafel en was helemaal doormidden..! Daarna is hij gerepareerd en de klank was nog mooier dan voor de reparatie!!

    Groetjes Marike
     
  13. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Dus wanneer je niet tevreden bent over de klank van je instrument, zoek het niet in de snaren, stapel of strijkstok maar gooi je instrument gewoon kapot en laat het repareren!

    :D
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Zou een mooiere klank in deze context van reparatie niet betekenen: anders?
    Hetzelfde doet zich vaak voor wanneer de stapel een millimeter wordt verplaatst. Direct daarna bespelen levert vaak opmerkingen als 'stukken beter', 'veel mooier' e.d. op. Een week later vraagt men dan om de stapel weer op de originele plaats te zetten.
    Naar mijn mening wordt verandering vaak gezien als (tijdelijke) verbetering.
     

Deel Deze Pagina