Bazzini, Antonio String Quartet6 mvt3 Saltarello Vivacissimo

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Henri Vieuxtemps, 4 okt 2008.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Een bekend toegift stukje van Antonio Bazzini is Rondo de lutins of The dance of the Goblins , hier een versie van Vengerov Maxim Vengerov - The dance of the Goblins (by A.Bazzini): en daar zijn op Youtube nog veel meer versies bij "gerelateerde video's" bij te vinden.

    Maar Bazzini heeft ook 6 aardige strijkkartetten geschreven, die vrijwel onbekend zijn en zelden gespeeld worden. Hier een deeltje dat me aansprak en dat volgens mij een aardig toegiftstuk, encore, zou kunnen zijn voor een strijkkwartet. Ik heb er weer mijn bekende diaserie van gemaakt met zenuwachtige beeldwisseling in het snelle begin en eindstuk om het tempo aan te geven en wat rustigere beeldwisselingen in het middendeel :

    Bazzini, Antonio String Quartet6 mvt3 Saltarello Vivacissimo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Maar het mooiste strijkkwartet deel is het begin van dit deel van Beethoven
    met een enorm zwaar begin :( , gevolgd door een vrolijk 2e thema :) , alsof Beethoven manisch depressief is met afwisselend vrolijke :) en sombere buien :( :
    Beethoven opus 18.6 deel 4:


    Dit is ook een fraaie Beethoven Harp deel 1 op.74 met aan het eind de climaxvan de snelle 1e viool bij 8.32 min.


    Maar die kennen jullie waarschijnlijk al.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Mooie kwartetten! Het lijkt inderdaad of ze bloot hebben gestaan aan de grillen van Beethoven.
     
  4. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Hier wat over de gemoedstoestanden van Beethoven volgens Wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ludwig_van_Beethoven
    "....maakte van Ludwig een somber :( en wantrouwend mens, hoewel hij met zijn extraverte karakter ook luidruchtig vrolijk :) kon wezen."

    "In zijn latere jaren werden de somberheid :( en het wantrouwen meer uitgesproken door de slechthorendheid die begon in 1801..."

    Ik weet dat ik met deze opmerking waarschijnlijk vijanden zal krijgen, maar van Beethoven zijn sommige delen of stukken van zijn kwartetten en pianosonates van een abosuluut topnivo, waardoor hij terecht zo'n grote componist is geworden, maar zijn zijn symfonieen en vioolconcert overgewaardeerde composities, die qua aandacht nog een beetje omhooggetrokken worden door z'n goede piansonates en kwartetten.
     
  5. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Mij krijg je zo niet als vijand hoor. Ik ben het met je eens dat zijn kwartetten op zo`n hoog niveau zijn door zijn karakter. Maar zeker ook zijn vioolconcert, maar dat is een mening.
     

Deel Deze Pagina