Beethoven

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Ton, 5 jan 2004.

  1. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    5 jan 2004
    Berichten:
    1
    Ik heb de negen symfonieën en de niet afgemaakte tiende op CD en ook de vijf pianoconcerten.
    Nou meen ik mij te herinneren dat er een nulde symfonie of nulde pianoconcert moet zijn.
    Kan iemand mij hierover inlichten?
     
  2. Jan-Peter

    Jan-Peter

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    142
    Homepage:
    een zoektocht met Google levert in iedergeval niets op. Bruckner heeft een symphonie No.0 geschreven maar met Beethoven (v)

    JeePee
     
  3. Kriton

    Kriton

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    2
    Deze vraag kan ik positief beantwoorden, alleen zijn er zeer sporadisch opnamen van gemaakt. Beethoven heeft, net als Bruckner, vroege symfonische schetsen (in c-klein, Hess 298) en een nulde symfonie. Van de laatste is een reconstructie gemaakt, maar van de eerste zijn alleen fragmentarische schetsen over.
    Wat betreft zijn pianoconcerten; er is een nulde pianoconcert (in Es-groot, WoO 4) waarvan 3 reconstructies voor de orkestpartij zijn gemaakt (de pianopartij is wél volledig afgemaakt door Beethoven), met name die van Hess is veelvuldig op cd verkrijgbaar (bijv. op Philips Classics, Arte Nova en Berlin Classics). Er is nog een rondo voor piano & orkest (in Bes-groot, WoO 6), dit was waarschijnlijk het oorspronkelijke einddeel van pianoconcert nr. 2. Daarnaast zijn er een aantal schetsen van een pianoconcert, waarvan Beethoven na niet al te lange tijd toch maar besloten had een symfonie (nr. 8 in F-groot, op. 93) te maken. Na zijn keizersconcert besloot hij tot nóg een pianoconcert, één in in A-groot. Alleen een eerste deel (in D-groot, Hess 15) is bijna afgekomen voor hij besloot het plan stop te zetten. Naast dit alles heeft hij zijn vioolconcert in D-groot, op. 61 ook tot een pianoconcert gemaakt door eigenhandig de vioolpartij compleet voor piano over te schrijven (zelfde sleutel en opusnummer).

    Ik hoop dat ik je hiermee van dienst kon zijn - als iemand anders verbeteringen in mijn verhaal kan aanbrengen hoor ik het overigens graag!

    Kriton.
     
  4. musiclover

    musiclover

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1
    Hallo allemaal. Ik ben ook nieuw in dit forum. Weet redelijk veel van klassieke muziek en ben geinteresseerd in alle facetten. V.w.b. Beethoven's 'lost' concerto heb ik jaren geleden een box gekocht met de vijf pianoconcerten en het 'lost' concerto in E-flat, gespeeld door Felicja Blumental met het Vienna Symphony Orchestra, gedirigeerd door Robert Wagner. Info op de Box zegt dat het concert in 1890 is ontdekt en dat F.B. de eerste uitvoering gaf in Londen op 5-1-1968.
    Hoop dat U het hiermee kunt doen.

    m.v.g.
     

Deel Deze Pagina