Beginnen met viool spelen

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Ohmigado, 26 mei 2013.

  1. Ohmigado

    Ohmigado

    Lid geworden:
    26 mei 2013
    Berichten:
    5
    Goedemiddag,

    Ik ben 16 jaar en ik wil graag elektrische viool leren spelen. Ik ben nieuw op dit forum, dus bij deze mijn excuses als ik het bij het verkeerde onderdeel heb geplaatst.

    Ongeveer drie jaar geleden kwam ik ineens een paar rock bands tegen die een elektrische viool erg goed in hun muziek verwerkte, bijvoorbeeld Skillet. Ik vond de combinatie van rock en E-viool zo vet dat ik het eigenlijk zelf wel wilde leren spelen.
    Na een tijdje Google zoeken kwam ik ook op Lindsey Stirling, waar ik nu ook een fan van ben. Om een lang verhaal kort te maken, ik vind muziek met elektrische viool heel erg mooi en ik zou het graag willen spelen. Ik heb hier dan ook een paar vragen over, en ik hoop dat u deze kunt beantwoorden.

    Welke viool moet ik aanschaffen? Ik heb zelf gehoord dat een Stagg niet zo goed is, maar ik ben pas 16 jaar, dus mijn bijbaantje levert helaas niet genoeg op voor een dure Yamaha.

    Hoeveel uur zal ik per dag moeten oefenen, en na hoeveel jaar zal ik goed kunnen spelen? Ik snap hierbij dat er geen specifiek jaartal is waarbij je goed bent, maar ik ben erg gemotiveerd en bereid er veel tijd in te steken.

    Is het goed om te beginnen met een E-viool? Ik heb namelijk gehoord dat het net als bij een gitaar verstandig is akoestisch te beginnen.

    Wat vindt u van silent-violen? Ik wil namelijk niet mijn buren irriteren met mijn (valse) vioolspel.

    Heel erg bedankt.
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Beginnen met e-viool kan net zo goed als met een akoestische viool in elk geval...op jouw leeftijd want er zijn (voor zover mij bekend) alleen hele e-violen en geen 1/2e of 3/4e maar als je 16 bent neem ik aan dat je op een hele viool en dus op een e-viool kunt spelen.

    Ook hier is les het belangrijkste. In het begin is goed les (minimaal 30 minuten privé-les per week) belangrijker dan direct een duur instrument. Neem je les en oefen je elke dag bv 45-60 minuten dan kunnen de meeste na een jaar of 3 wel leuke stukjes spelen die nog goed klinken ook. Wanneer je GOED bent hangt er vanaf wat je goed vindt.

    Ik denk dat het voor jou vooral belangrijk is om een geschikte docent te vinden. Niet alle docenten geven les op een e-viool en als ik jouw verhaal goed begrijp wil jij ook niet een klassieke opleiding maar meer moderne muziek en improvisatie. Ik zou daar mee beginnen en dan samen met je docent op zoek gaan naar een geschikte viool in jouw budget.
     
  3. Ohmigado

    Ohmigado

    Lid geworden:
    26 mei 2013
    Berichten:
    5
    Bedankt voor de het antwoord. Het was heel erg duidelijk. Een Stagg viool, is dus ondanks de mindere reviews, dus wel een prima viool om mee te beginnen?
     
  4. Ohmigado

    Ohmigado

    Lid geworden:
    26 mei 2013
    Berichten:
    5
    Ik hed eigenlijk nog een vraag. Ik heb van heel veel mensen gehoord dat de (elektrische) viool één van de lastigste instrumenten is. Veel E-viool artiesten waar ik fan van ben zijn al begonnen op leeftijden als 6, 7 of 8 jaar. Ik ben, zoals ik hierboven al zei, 16 jaar. Ben ik dan al niet veel te oud om te beginnen met zo een lastig instrument? Zou ik ooit wel zo goed kunnen worden? Ik dacht hieraan omdat dat bij turnen bijvoorbeeld niet kan. Ik snap dat dit een sport is en natuurlijk niets te maken heeft met viool spelen, maar ik moest daar ineens aan denken, want het principe is ongeveer hetzelfde. De toppers zijn begonnen op zeer jonge leeftijd, en de personen die rond hun 15e of ouder beginnen komen meetstal niet zo hoog.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Uit het antwoord van Willeke blijkt niet dat zij vindt dat een Stagg E-viool wel goed is: ik zou er niet aan beginnen: het beste recept is een goede gewone huurviool van een vioolbouwer, een docent met ook affiniteit met andere muziekstijlen en een hotelsourdine tegen de gevoelige oren van de buren. Investeer in lessen en schaf pas een (E-) viool aan wanneer je het een beetje kunt. Gemotiveerde 16 jarigen kunnen nog een heel eind komen. Succes!
     
  6. Ohmigado

    Ohmigado

    Lid geworden:
    26 mei 2013
    Berichten:
    5
    Bedankt voor uw antwoord. Verschilt een E-viool dan zo erg van een normale viool dat het niet verstandig is om op een E-viool te beginnen? Ik vind een E-viool namelijk veel mooier en leuker. Ik ga nu misschien iets doms zeggen, ik heb er namelijk geen verstand van, maar een E-viool en een viool komt toch op ongeveer het zelfde neer?
     
  7. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Hmm....het is namelijk zo, dat een viool geen "fret" als gitaar heeft en je dus je gehoor moet trainen om een goede vingerszetting te hebben op de snaren. Ook 1mm mis dan speel je al false dus vandaar dat een e-viool niet aan te raden is voor beginners. Omdat e-viool allerlei effecten kunt hebben en tonen (ik heb zelf geen e-viool)

    Viool is zowieso al een moeilijk instrument, niet alleen moet je een heel goed gehoor hebben, maar ook train je de spieren van je vingers (linkerhand) zodat je vingers automatisch op de goede spots van de snaren drukken. Dit verklaart dus waarom violisten niet eens hoeven te kijken naar de toets (fingerboard) en snaren tijdens het spelen. En ook oefen je je rechterarm en hand om een goede strijkhouding te hebben en een stevige strijkarm. En we praten nog niet over hoe je op de snaren moet strijken. Twee handen die beide heel verschillende taken doen
     
  8. Lein

    Lein

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    34
    Ik heb vorig jaar voor de grap een elektrische viool gekocht. Ik heb er al veel plezier mee gehad maar toen ik op les wilde raadde mijn docent mij aan toch vooral ook een akoestische viool te huren of kopen. Op een akoestische viool kan je namelijk ook technieken oefenen die op een e-viool moeilijker of niet goed mogelijk zijn.
    Mijn advies is: zoek een docent in de buurt waar het mee klikt en leer een degelijke basis. Dan kun je daarna altijd weer een e-viool erbij scoren.
    Ook zou ik je willen adviseren om vooral ook in het begin te streven naar plezier in het spelen en niet bij voorbaat naar professioneel niveau. Wil je viool leren spelen of wil je beroemd worden?
    groet,
    Lein
     
  9. Ohmigado

    Ohmigado

    Lid geworden:
    26 mei 2013
    Berichten:
    5
    Allemaal bedankt voor de goede antwoorden. Ik denk dat ik een akoestische viool neem , en als ik het eenmaal onder de knie heb ga ik over op een E-viool, omdat ik dit toch net iets mooier vind. (Een akoestische is ook prachtig hoor) En Lein, ik speel liever viool op het niveau van Lindsey Stirling en niet beroemd dan dat ik beroemd ben en geen viool speel.
     
  10. Lein

    Lein

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    34
    Hoi Ohmigado,
    nou dat vind ik goed om te horen. Ik wens je veel plezier en succes met het ontdekken van dit mooie instrument!

    lein
     

Deel Deze Pagina