beginner.

Discussie in 'Cello' gestart door ef, 27 mrt 2011.

  1. ef

    ef

    Lid geworden:
    27 mrt 2011
    Berichten:
    2
    Hallo

    Ik speel al jaren gitaar en zou nu graag cello willen leren spelen.
    Het probleem is dat de prijzen mijn enorm afschrikken :|
    Stel dat ik het maar niets vind, dat het niet lukt, of dat het van korte duur is..

    Nu zag ik op marktplaats een winkel dat nieuwe cello's verkocht aan 200euro per stuk.
    Heeft iemand daar ervaring mee?
    Goed zullen ze niet zijn, maar is het om te oefenen een goed begin?
    Ik ben gitaar beginnen spelen op een goedkope rommel-gitaar, maar wel op een goede versterker dus klonk het nog cava.
    Maar cello is een ander verhaal.

    Wat raden jullie aan?

    Hier de link:
    http://www.hjmusic.nl/shop/Strijkinstrumenten/11672/Cello_Bruin.php
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Hoi Ef,

    Aangezien een fatsoenlijke cello in de aanschaf inderdaad best duur is, is het in strijkersland heel normaal om eerst een instrument te huren.

    Ga dus op zoek naar een goede vioolbouwer bij jou in de buurt. Hier kun je een fatsoenlijke cello huren waar je mee kunt beginnen en als de vonk tussen jou en de cello overslaat kun je nog altijd over gaan tot de aanschaf van een cello.

    Ik zou zeker geen goedkope cello kopen want meestal is de kwaliteit dermate slecht dat je waarschijnlijk nooit verder gaat met het bespelen van een cello omdat het nooit mooi klinkt.

    Succes!
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De ellende van HJ music is elders op dit forum al eens eerder beschreven en voor andere aanbieders van violen en celli "voor dumpprijzen" geldt hetzelfde; koop daar geen strijkinstrument maar huur er een bij een vioolbouwer in uw buurt, dan heb je iets bespeelbaars. Wordt het niks met cellospelen, dan brengt u het instrument weer terug, slaat het aan dan kun je vaak (een deel van) de huur als korting bij aanschaf terugkrijgen.
    Het is niet de eerste keer dat dit advies op dit forum wordt gegeven; via de zoekfunktie stuit je waarschijnlijk op tientallen adviezen van de zelfde strekking.
    Niettemin: succes!
     
  4. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Daar moet je even op letten want bij veel vioolbouwers wordt na een jaar huren het volledige huurbedrag afgetrokken van de koopprijs als je besluit het instrument te kopen.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het argument van de "vioolverkopers" dat hun goedkope zooi juist erg geschikt zou zijn voor beginners slaat ook al nergens op: beginners zijn juist gebaat bij een weliswaar eenvoudig, maar goed speelklaar gemaakt en volgens de regelen der kunst opgetuigd instrument. Goedkope zooi als van HJ en andere viooldumpzaken zijn dat NOOIT.
     
  6. Aster

    Aster

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    32
    Nog een voordeel van huren is dat je je instrument steeds voor een betere kan inruilen, totdat je uiteindelijk genoeg gespaard hebt voor een heel mooi instrument dat bij je spelniveau past.

    Gewoon huren, dat doet iedereen (die geen zak geld heeft liggen) :)
    Als je een docent hebt, wil die misschien zelfs wel met je meegaan bij het uitkiezen van een huur - of koopinstrument. Zulke deskundigheid is echt heel handig en ook nodig, een cello is heel wat anders dan een gitaar.
     
  7. susanegeerlings82

    susanegeerlings82 susanne geerlings

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1
    hallo.

    ik heb zelf ook een cello van hjmusic en ben er als beginnend speler best tevreden over.
    ook mede muzikanten uit mijn omgeving vinden dat het een goede aanschaf is om mee te beginnen.
    smaken verschillen dus blijkbaar.
    :D
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Of de kennis ontbreekt om dat te kunnen beoordelen.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wanneer je "best tevreden" bent over de HJ celli kan ik me niet voorstellen dat je wel eens op een fatsoenlijk instrument hebt gespeeld. Mogelijk is je verwachtings-niveau ook wel heel laag.
    Zijn die mede muzikanten ook cellisten?
     
  10. lindi

    lindi

    Lid geworden:
    26 jan 2011
    Berichten:
    9
    Hallo EF
    heel eerlijk, soort gelijke cello heb ik eerst ook gehad. via je link heb ik even bekeken. En ja, ik had zoiets, en binnen een jaar heb ik het ook maar verkocht. Het is niet fijn, de sleutels, het dof geluid. Nee ik vond het niet fijn ook niet om te oefenen. En ik was toen net begonnen met de cellolessen. Ik was meer druk met stemmen en het losschieten van de snaren. Misschien heb je meer geluk, maar ik zou een cello huren bij een viool/cellobouwer. In Zutphen en in Winterswijk zitten goeie bouwers die het verhuren.
    Ik heb een Duitse cello gekocht, met een mooi geluid, dat zegt mijn cello leraar.
    Ik zou eerst huren, je ontwikkeld in de loop der jaren je gehoor, en dan weet je zelf wel wat je wil. Tenminste dat heb ik zelf, ik ben kritischer geworden, ook dankzij mijn goeie celloleraar. Succes met zoeken, tenminste als je nog geen cello hebt.
     
  11. ef

    ef

    Lid geworden:
    27 mrt 2011
    Berichten:
    2
    Hey
    Bedankt voor de reacties.
    Ik heb nog geen cello en ik heb nog geen plaats gevonden waar ik ze kan huren/kopen.
    Nog wat verder zoeken dus.
    (ben trouwens van Belgie, De steden die je zei, zijn echt niet in mijn buurt :D maar toch bedankt)
     

Deel Deze Pagina