Beginner

Discussie in 'Overig' gestart door Loki, 8 feb 2021.

  1. Loki

    Loki

    Lid geworden:
    8 feb 2021
    Berichten:
    2
    Goedendag,
    Ik heb een redelijk wat jaren geleden een jaar viool gespeeld ( les gehad ).
    Ik ben er spijtig mee gestopt en hoop nu het spelen weer wat te kunnen op pakken.
    Het ding is ik woon in een iets wat gehorig pand en zoek dus naar een oplossing zodat ik opnieuw viool kan leren zonder dat mijn buren hier last van zouden hebben.
    Ik was aangeraden om hierom naar een elektrische viool te kijken maar ik weet niet waar ik moet beginnen.
    Heeft iemand wat tips voor mij zodat ik in deze tijd wat makkelijker een goede viool voor mij zou kunnen vinden.
    Ik hoop graag iets te horen groetjes ☺️
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Een elektrische viool is hier nauwelijks een oplossing: wie heeft u dat aangeraden? Een studie- of hoteldemper/sourdine aanschaffen zou ik zeggen: tussen de 6 en 15 euro bent u klaar. Beste keuze is m.i. de Artino/GEWA hotelsourdine: die verkoop ik althans het meest.
     
    Satch vindt dit leuk.
  3. Loki

    Loki

    Lid geworden:
    8 feb 2021
    Berichten:
    2
    Dankjewel, voor dit advies ik had het advies gekregen van een bekende van me die zelf ook viool speeld maar denk na u reactie dat ze miss niet zo veel van afweet als ze voor doet ik zal naar de demper kijken .☺️☺️
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Welkom @Loki, goed plan om weer viool te gaan spelen.
    Geluidsoverlast wil niemand maken, en al helemaal niet als je je bezwaard voelt met alle oefeningen op viool die je wilt doen. Toch denk ik niet dat je geholpen bent met een electrische viool. Het strijkt gewoon heel anders en dat 'anders' is vooral makkelijk. Technisch ga je dus niet echt vooruitkomen op viool, hooguit dat je met je vingers aan de linkerkant oefent waar die moeten staan. Dat is dan wel aardig, maar aangezien strijktechniek net zo belangrijk is bij de vorming van de goede toon, ben je dus niet geholpen met een electrische viool. Ik heb zelf een electrische cello en die strijkt dus heel makkelijk en is daarom niet geschikt om erop te oefenen technisch vooruit te gaan. Die cello is wel heel leuk voor allerlei toepassingen met pedaaltjes en dergelijke.

    Zoek het inderdaad in een goede demper. Verder kun je nog aan isolerende maatregelen denken als de bekleding in je oefenkamer. Bepaald soort gordijnen, vloerbedekking wellicht. Maar ik denk dat je met wandbedekking een heel eind kunt komen en gordijnen die het geluid "opeten". Denk bijvoorbeeld aan gordijnrails en gordijnen, die je dicht kunt trekken als je gaat oefenen en verder gewoon open (dan zie je je posters, schilderijtjes enzo tenminste). Ik heb weleens gespeeld in een ruimte waar veel zware veloursgordijnen waren en het geluid werd nogal gedempt.

    Verder hebben je buren mogelijk momenten dat ze weg zijn, dan wel dat ze de tv (hard) aan hebben, of muziek draaien. Dan zullen ze geen last van je hebben als jij oefent met wat demping. Als ze weg zijn, zeker die demper er ook af, want ook zo'n demper als @BertBoonVioolbouw voorstelt, is inderdaad wel goed om je buren te ontzien, maar verhoogt de muziekvreugde niet bepaald. Als het even kan, gewoon met buren afstemmen. Vaak blijkt er veel meer mogelijk te zijn, omdat buren vaak op pad zijn (graag avondjes uit gaan, alleen nu even niet in coroonatijd), veel muziek draaien of veel tv kijken en de tv wegens lichte doofheid wat harder aan hebben staan.
     
    Loki vindt dit leuk.
  5. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ik kan de mening van Bert en Marcelita alleen maar onderschrijven, een electrische viool is een ander instrument (welliswaar met zijn eigen uitdagingen) maar niet echt geschikt om op acoustische viool vorderingen te maken. Ikzelf heb ondertussen bijna 2 jaar geleden ook de viool weer opgepakt en woon in een apartement. Ik heb het geluk dat mijn bovenbuur als professioneel muzikant geen problemen maakt van mijn geoefen (en zelf ook graag de hele dag oefent) maar mijn naaste buren hielden ook niet zo van de 20ste herhaling van Kreutzer 2 met andere strijktechniek :p. Ik heb dan ook een demper gekocht en gebruik die wanneer ik denk dat het kan storen. Wanneer ik weet dat ze niet aanwezig zijn of het niet stoort speel ik zonder, want ook de demper zorgt ervoor dat mijn viool anders reageert.
    Ik gebruik een lichte menuhin sourdine die haalt vooral de hoge tonen weg en in mijn geval voldeed dit, als het echter echt stil moet zou ik naar het voorstel van Bert kijken.
    Zowieso veel succes en speelplezier gewenst, er zitten hier best nog wel enkele beginners en heel wat gevorderde spelers met goede raad!
     

Deel Deze Pagina