Beginners cello

Discussie in 'Cello' gestart door Aeoliah, 25 feb 2024.

  1. Aeoliah

    Aeoliah

    Lid geworden:
    15 aug 2023
    Berichten:
    14
    Beste cello minnaars,
    Ik speel nu een jaar, ben 67 jaar en ben op zoek naar een goedkope beginnerscello.
    Nu heb ik een 7/8 huurcello en die klinkt goed, behalve de onderste snaar, die vind ik dof. Kan komen door mijn techniek of door en door gebroken onderkant (over een lange lijn, met oude reparaties) van de kapotte en wrsch. al afgeschreven huurcello.
    Ik hou van boventonen, ben koordirigent en speel fluit en luister altijd naar de klank. Maar ik moet het doen met een klein pensioen dus ik zal mijn eisen laag moeten houden.
    Ik vond op internet een 7/8 cello maar die bleek klein en had geen vergelijkbare klankkwaliteit. En ik zou er ook geen plezier aan beleven. Dus ik bedacht dat die starterscello’s wellicht allemaal makkelijk aanspreken maar ook voldoen aan deze teleurstelling. (misschien zijn ze gebouwd voor kinderen?)
    Mijn vraag: hoe realistisch is mijn wens om een instrument met klank te hebben?
    of…kan ik bij een reparateur langs voor de gebroken onderkant (+ prijs) en dan onderhandelen met de verhuurder over de verkoop van de huurcello , want met 2 jaar huren heb ik deze cello al betaald en dat is ook jammer.
    Of is mijn wens om met 1000 euro een cello kopen echt onmogelijk.
    Aeoliah
     
  2. Joris

    Joris Joris

    Lid geworden:
    15 aug 2012
    Berichten:
    11
    Als je huidige cello behalve de C-snaar goed bevalt, zou ik eerst eens kijken of je de klank van de C-snaar kan verbeteren.

    Of het repareren van de gebroken onderkant invloed zal hebben op de klank van de C-snaar is maar de vraag, en hangt er nogal vanaf wat het voor schade is. Kan je een foto van de gebroken onderkant maken en uploaden?

    Je zou ook kunnen proberen of een andere C-snaar beter klinkt. Welk merk snaar zit er nu op, en wanneer is hij voor het laatst vervangen?
     
    Aeoliah vindt dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het gaat dus om een huurcello, dus moet je maar afwachten wat de verhuurder van je ideeën vindt. Ik betwijfel ook of het een goede zet is om eerst op eigen houtje een reparatie te laten uitvoeren op een instrument van iemand anders (verhuurder) en die dan vervolgens voor een voldongen feit te plaatsen (reparatie immers uitgevoerd). Het staat ook vast niet in de huurvoorwaarden dat zoiets toegestaan is. Je hebt daarna vast geen poot om op te staan bij het onderhandelen. Ga dan liever vooraf in gesprek met de verhuurder op basis van een offerte voor reparatie van die cello.

    Mogelijk is het best nog een dure ingreep om die gebroken onderkant te repareren. Inderdaad zou eerst kunnen proberen of een andere C-snaar beter klinkt. Snaren zijn goedkoper dan reparaties. Misschien dat je ergens C-snaren zou mogen uitproberen.

    Het komt weleens voor dat verhuurders van strijkinstrumenten huurinstrumenten in de verkoop doen voor een bescheiden prijs en dan nieuwe instrumenten inkopen. Dit nog los van het verkopen van het huurinstrument aan de huurder.
    Er zijn ook cellodocenten die ook een cellohandel drijven. Ze motiveren dat door te zeggen dat ze dan aan leerlingen deugdelijke instrumenten kunnen verhuren of verkopen in plaats van dat die op les komen met 'jankend spaanplaat' (deze term komt niet van hen).

    Ik hoop dat je uiteindelijk op een instrument kunt spelen dat je plezier in cellospelen doet groeien!.
     
    Aeoliah vindt dit leuk.
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.920
    Homepage:
    Een cello voor 1000€ ? Dan mag je wellicht niet al te veel verwachten. Ik heb nog 2 stuks 7/8 staan waar ik wel van af wil. Neem bij interesse even contact op.
     
    Aeoliah vindt dit leuk.
  5. Aeoliah

    Aeoliah

    Lid geworden:
    15 aug 2023
    Berichten:
    14
     
  6. Aeoliah

    Aeoliah

    Lid geworden:
    15 aug 2023
    Berichten:
    14
    Dank jullie wel allemaal voor je fijne reacties, dat waardeer ik zeer. Snaren: geen idee, mijn leraar is niet in NL nu. Ik maak een foto:
    Ik zou alleen eerst willen laten kijken door een andere deskundige ( maar misschien ook gewoon door dit forum) en dan weten of het zin had om naar de verhuurder te gaan om te vragen naar verkoop, want als de cello zo slecht is, heeft reparatie ook geen zin of is het te duur. Dus dan zou ik hem ook niet willen kopen.
    Je kunt zeggen: met een dubbeltje op de eerste rij willen zitten gaat niet…Dat is ook juist mijn vraag.
    Maar ik merk dat ik me zelfs aan mijn huurcello ga hechten.
    Het is uit jullie reacties duidelijk, 1000 euro en een klankkast met boventonen is niet te combineren…
    Tweede overweging is dat ik nog een tijd spaar, maar ik weet niet of mijn doel dan in zicht komt,
    of dat Tantalus als doembeeld verschijnt,… je begrijpt…of de vergelijking met de schildpad en de haas…
    Nou ja,… ik stuur wat foto’s en dan kunnen jullie nog een laatste tip geven, hoop ik.
    En ik kan natuurlijk even komen buurten bij wie mij ook een cello te bieden heeft. Dan graag contactgegevens…
    Aeoliah D.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    902
    Wat reacties:
    een gebroken onderkant? Wellicht dachten we aan het achterblad. Volgens mij heeft een breuk of scheur in het achterblad die niet goed gerepareerd is veel invloed op de klank, een breuk in de krans (zijkanten) niet zoveel, het is wel belangrijk om die te repareren dat het niet verder scheurt. Als er beweging zit tussen de twee kanten aan weerszijden van de breuk, is het echt zaak dat het instrument gerepareerd wordt. Het instrument ziet er verder wel OK uit. De snaren zijn zo te zien Larsen, dat zijn algemeen gebruikte, best dure snaren, ze klinken in het begin erg mooi maar naar verloop van tijd verliezen ze hun klank. Vaak worden ze als A en D snaar gecombineerd met spirocore tungsten C en D, omdat de A en D best mooi en warm zijn, maar de spirocore snaren wat krachtiger en helderder zijn.

    Een cello voor maximaal € 1000? Vergeet niet dat je ook een stok en waarschijnlijk ook een koffer of hoes nodig hebt. Mijn leerlingen adviseer ik ergens tussen eenMijn leerlingen adviseer ik ergens tussen een/4 en 1/3 van hun budget voor de stok te reserveren. 1/4 en 1/3 van hun budget voor de stok te reserveren. Maar je kunt natuurlijk het treffen, af en toe staan er best mooie instrumenten op marktplaats.

    Een 7/8e cello is relatief wat schaars en erg in trek. Dat drijft de prijs wel wat op. Het kan een optie zijn om eens wat mooie 3/4 instrumenten te proberen, een goede driekwart kan redelijk stevig klinken in de bas en werkelijk prachtig op de D en A snaren. Als ik je post lees, denk ik dat je erg gevoelig bent voor mooie hogere boventonen. Zelf speel ik geregeld op een driekwart waar de Vivaldi sonates bijvoorbeeld prachtig op uitkomen, of die geweldig mooi mengt met blokfluit. Mijn andere cello zou zo'n licht klinkend instrument overstemmen of wegdrukken. Inderdaad zijn veel 3/4 instrumenten gebouwd voor kinderen en echt low budget instrumenten, maar dat vind je bij 7/8 ook.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2024
    Aeoliah vindt dit leuk.
  8. Aeoliah

    Aeoliah

    Lid geworden:
    15 aug 2023
    Berichten:
    14
    Ohh, Vivaldi sonates, klinkt me als toekomstmuziek in de oren, maar of ik over 10 jaar zoveel geleerd heb?! Nou ja… maar een mooie grondtoon geeft juist die rijke boventonen.
    Dank voor je ideeen, inderdaad is het goed om niets uit te sluiten. En ik heb ook nog nooit op een 4/4 gespeeld en misschien moet ik dat ook eens proberen… Dank voor je suggesties, ik ga er nee aan de slag!
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.920
    Homepage:
    Dat een zwakke C veroorzaakt wordt door een kransscheur aan de onderzijde lijkt mij onwaarschijnlijk. Een niet helemaal correct geplaatste stapel kan de oorzaak zijn, maar sommige instrumenten zijn op sommige punten onverbeterbaar. Een forte snaar op de C zou ook kunnen helpen. De reparatie van de kransscheur vergt waarschijnlijk opening van het instrument (en vele honderden euro's), al bestaat er ook een techniek om kransscheuren te sluiten en te verstevigen met behulp van sterke magneten, waarbij het instrument gesloten kan blijven, maar die past niet iedere bouwer toe en bij een scheur als deze kan dat mogelijk ook niet.
     
    Aeoliah vindt dit leuk.
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.289
    Homepage:
    Hoe ziet het achterblad er uit?
     
  11. Aeoliah

    Aeoliah

    Lid geworden:
    15 aug 2023
    Berichten:
    14
    Goed, geen opmerkelijke beschadigingen,wat lichte oudere krasjes, maar niet diep.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.289
    Homepage:
    Het achterblad ziet er zo vanaf de foto prima uit.
    Het is een huurcello en dus lijkt mij dat de verhuurder akkoord moet gaan met welke reparatie dan ook. Ik neem aan dat de huurcello niet in deze staat is ontvangen? Dan rijst de vraag wie aansprakelijk is voor de beschadiging. Indien er een wens is dit instrument in eigendom te krijgen zou een raming van de te verwachten kosten mede bepalend zijn. Voor een reparatie zou het bovenblad er af moeten om te kunnen repareren en dat is een kostbare zaak. Misschien wél goedkoper dan een andere cello kopen, maar toch. Ik zou meer informatie inwinnen.
     
  13. Aeoliah

    Aeoliah

    Lid geworden:
    15 aug 2023
    Berichten:
    14
    Ik ga dan bij de verhuurder vragen of er een andere C snaar op mag. Het viel me op bij die andere cello waar ik op speelde, dat die zo makkelijk aansprak… ondanks dat de klank me niet boeide. Ik hoefde er niet voor te werken… Maar het kan altijd aan een gebrekkige techniek liggen…
     
  14. Aeoliah

    Aeoliah

    Lid geworden:
    15 aug 2023
    Berichten:
    14
    Jawel hoor, de huurcello was zo al geleverd vorig jaar en toen een aantal weken later er achter kwan ben ik meteen naar hen toe gegaan en heb ik gezegd dat ik geschrokken was, maar ze zeiden dat dit al bekend was. In oktober is het kleine breukje aan de andere kant erbij gekomen en toen ben ik opnieuw langs gegaan. Ik wist ook echt niet hoe het gekomen was…
    maar ik heb wel gezegd mea culpa, dus er is niets stiekems aan het verhaal. Maar ze waren niet erg ervan onder de indruk, dus heb ik hem weer meegenomen om te bespelen. Dus toen dacht ik dat hij misschien al afgeschreven was.
    Ik kan ook naar hen gaan om te vragen wat ze denken, maar ik wil de informatie gewoon ook even bij iemand anders horen. Vandaar dat ik zo blij ben dat jullie reageren want ik weet nu al een heleboel meer.
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.920
    Homepage:
    Tja, een cello verhuren met een dergelijke niet gerepareerde scheur in de krans? Ik zou het zo niet doen!
    Ik had destijds ca. 80 celli in de verhuur. Zo'n barst in de krans-onderzijde heb ik daarom vaker gezien: ontstaat meestal door een val op een obstakel.

    Een cowboyverhaal: twee dames op één fiets (eentje achterop die de huurcello voor de ander vasthield) Helaas werd het begin van de brugleuning van de fietsbrug gemist met als resultaat een barst onder in de krans die nog wel iets groter was dan de bovenstaande!

    De dames hebben het mij allemaal wel eerlijk opgebiecht! (en het nooit meer gedaan natuurlijk!)
     
  16. Aeoliah

    Aeoliah

    Lid geworden:
    15 aug 2023
    Berichten:
    14
    Tja, bij mij ligt dat echt anders.
    Ik zal in ieder geval eens ook met de verhuurder praten. Kijken of ze ideeën en alternatieven hebben.
     
  17. Aeoliah

    Aeoliah

    Lid geworden:
    15 aug 2023
    Berichten:
    14
    Nog even tenslotte, ik zal jullie laten horen hoe mijn zoektocht eindigt,
    Dank jullie allemaal voor jullie steun en bujdrage!
     
  18. Joris

    Joris Joris

    Lid geworden:
    15 aug 2012
    Berichten:
    11
    Aan de kant van de C is er ook nog een stukje van de kam afgebroken, misschien dat een nieuwe kam ook nog een positieve invloed kan hebben op de klank van de C en hoe makkelijk die aanspreekt.
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.920
    Homepage:
    Het is geen gezicht, die kam natuurlijk, maar dat het grote invloed zou hebben op de C snaar lijkt mij niet erg waarschijnlijk.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.289
    Homepage:
    Ja, er is inderdaad een behoorlijk stuk van de kam af:

    Stuk cellokam weg.jpg
    Natuurlijk heeft dat effect op de klank. Alleen is de vraag: in welke mate? Kan daarmee 'een zwakke C' verklaard worden? Is moeilijk te zeggen.
    Daar moet dus eigenlijk een nieuwe kam op gesneden worden.
    Al met al zitten er toch wel wat reparatiekosten aan als dit instrument weer tiptop in orde moet worden gemaakt. Een afweging.
     

Deel Deze Pagina