Beginnersgereedschap

Discussie in 'Viool' gestart door Ab, 26 jan 2013.

  1. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    Hallo mensen,

    Ik volg dit forum al enige tijd omdat ik een paar maanden geleden met vedelbouw ben begonnen.
    Allereerst dank voor de vele tips die ik (als lezer) via dit forum heb gekregen!
    Nu dan ook maar eens een bijdrage.

    Al jaren geleden had ik het idee om een viool te bouwen maar ik werd ondermeer afgeschrikt door de veelheid aan gereedschappen en de prijs ervan.
    Uiteindelijk toch de stoute schoenen aangetrokken en ik ben begonnen met een paar steekbeitels van de bouwmarkt. Al snel kwam ik erachter dat dit niet toereikend was en stukje bij beetje wat meer zaken aangeschaft waaronder een guts 8/20. (Naderhand gezien wellicht niet zo'n goede keus en was een 5/16 mogelijk een betere keus geweest?)

    Nu kan ik redelijk uit de voeten met de gereedschappen die ik onderhand verzameld heb maar toch de vraag:
    Wat heb je in elk geval nodig om met vioolbouw te beginnen zonder gelijk een grote investering te doen?

    Ab
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Het is niet goedkoop, zelf heb ik bestelling in China geplaatst dat scheelt een hoop maar dan nog ben je een hoop geld kwijt. Sommige dingen kun je ook niet in Nederland krijgen of anders voor een veelvoudig bedrag. Dan praat ik over beitels, schaven, mini schaven (gebogen en recht), rib buig machine, ijzeren klemmen, dikte meter, lijm klemmen, schrapers, stemsleutel boor, klein gereedschap voor de inleg en stapel snijder. En eventueel nog een mal als dat zelf niet lukt.

    Uiteraard heb je ook nog machinaal gereedschap nodig een lintzaag is heel handig of anders een decoupeerzaag en klein gereedschap zoals mini vijltjes en grote vijlen, schuifmaat enz...

    En dan nog de accessoires voor de viool zelf, toets, stapel, kam, sleutels, staartstuk, snaren, kielhoutje, zadel.

    Ik zal vast wel wat vergeten.
     
  3. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    Waar ik ook erg benieuwd naar ben is "alternatief" gereedschap wat je bij wijze van spreken bij kringloopwinkel kan kopen.
    Zo gebruik ik een 2dehands soldeerbout als buigmachine en als buigijzer een boterspatel (80 cent bij de kringloop). Werkt prima :)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    @Crish:

    wat is een stapelsnijder?

    @Ab:
    een paar kleine schaafjes is toch wel een 'must'. Ibex schaafjes zijn in Nederland best wel te verkrijgen. Hier bijvoorbeeld hoewel dit niet een van de goedkoopste zaken is. Of ook te bestellen via deze. Als je weet wat je hebben wilt kan ik ook nog een offerte maken. Laat maar weten via PM.
    Schraapstalen zijn gemakkelijk zelf te maken.
    Vergeet ook niet een goede slijpsteen om het gereedschap scherp te maken. Als het niet scherp is -en dat geldt ook voor schraapstalen- kan er niet goed gewerkt worden.

    Frits
     
  5. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Ik bedoel geen stapelsnijder maar een stapelknipper.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Stapelknipper? :(
    Knip je daarmee de lengte van de stapel af? Of is het een stapelzetter in de vorm van een soort knijptang?
    Ik heb er nog niet eerder van gehoord.
     
  7. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    http://www.dalemfg.com/violin_035.htm

    Heet daar pliers (tang)
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Heb je niet nodig. Een stapelzetter doet het werk perfect.
     
  9. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    Dank voor de reacties!

    Frits, je aanbod hou ik in het achterhoofd. Eerst maar eens rondstruinen in de 'snoepwinkels' die je aangedragen hebt.

    Schraapstaal is inderdaad een uitvinding. Tot mijn verbazing kwam ik dat tegen in een bouwmarkt.
    Voor het holle schraapwerk gebruik ik nu een stopverfmes wat (zeker voor het hardere achterblad) niet echt ideaal is. Mogelijk zal het na slijpen beter gaan met dat ding...
    Slijpen is uberhaupt nog iets waar ik me in moet verdiepen. Heb ik bij mijn guts en beitels nog niet aangedurfd maar aan een stopverfmes van 3 euro valt niet veel te verpesten.
    Het lijkt me dat je schraapstaal haaks op de slijpsteen zet (??)
     
  10. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Zelfde als met een mes...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  11. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    Wat schraapstaal 'slijpen' betreft is dit filmpje ook wel interessant:



    Overigens is de reparatie-toepassing van een smeltijzer i.c.m. harde was of schellak, die in dit filmpje voorbij komt, ook nieuw voor mij.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Even snuffelen op ebay en je bespaart een hoop geld.

    http://www.ebay.nl/sch/i.html?LH_AvailTo=146&_nkw=violin+tools&_arm=1&_armm=63&_ruu=http%3A%2F%2Fwww.ebay.nl%2Fsch%2Fi.html%3F_nkw%3Dviolin%2Btools%26_arr%3D1&_rdc=1

    Remi
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ik heb nog niet eerder op deze manier een schraapstaal zien omzetten. Alleen al dat omzetten heb ik met grote verbazing aanschouwd: niet te geloven dat het werkt!! Het lijkt alsof het werkt, maar dat doet het niet! Er komt eigenlijk alleen maar schraapsel af. Bij een goed gezette schraapstaal komen er hele dunne spaanders af zoals onderstaande afbeelding laat zien bij het op juiste dikte brengen van de kransdelen (Ahorn):

    [​IMG]

    Je voelt ook meteen of die goed gezet is, dan 'pakt' 'ie en hoef je niet eens veel kracht uit te oefenen om te schrapen. 'Pakt' 'ie niet, dan kun je schrapen wat je wilt, maar het werkt niet goed. De in het filmpje getoonde wijze is volgens mij niet de manier om een schraapstaal om te zetten. Bovendien zijn dit soort schraapstalen uit de bouwmarkt veel te dik.
    Ook een wel heel vreemd aanzetstaal op het filmpje met veel te brede vlakken met een vreemd verhaal er bij. De opgelegde kracht moet verdeeld worden over een véél te groot oppervlak en dat zie je ook: de man gaat wel vier of vijf keer met hevige kracht over de kant van het staal heen. Een goed aanzetstaal is rond en dat is niet zonder reden: het contactoppervlak is daardoor veel kleiner waardoor je slechts eenmaal van de ene naar de andere kant van je schraapstaal hoeft om te zetten. Wat het filmpje laat zien is onbegrijpelijk!! Er hoeft ook niet een speciaal aanzetstaal aangeschaft te worden: een mooi glad gedeelte van een stevige schroevendraaier is al goed. Het enige wat moet gebeuren is de rand om te zetten, maar dat gaat op het filmpje niet omdat het staal al verkeerd is geslepen.

    Een ideale dikte voor 'ons' werk is een stuk staal met een dikte van 0.8 mm. Er zal ergens wel een YouTube-filmpje zijn die het juiste verhaal laat zien. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, heb ik op dit forum al eens beschreven hoe een schraapstaal gescherpt en omgezet moet worden. Maar vind dat maar eens even snel terug.

    Nee, dit filmpje is het niet!! Ik zou het niet navolgen.
    Leidt tot frustratie omdat het niet werkt!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Het staal van een stopmes lijkt mij te zacht als schraapstaal en een echt schraapstaal is niet zo duur.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Dat lijkt mij ook en het nadeel daarvan is, dat je schraapstaal maar heel even haar werk doet. Daarna kun je weer beginnen met het scherpen van het ding. Wat een ellende. :(
     
  16. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Deze misschien? #10
     
  17. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    Kwam deze schraapset tegen op de site van Baptist:
    http://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/peaktool-schaven-en-meer/handschraper-set
    Is het geschikt voor vioolbouw?

    Leerzaam dit allemaal en ook Remi bedankt voor de tip. Mooi overzicht ook van bestaande tools.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Het lijkt me meer geschikt voor het afschrapen van oude verflagen. Die houder moet het aanleggen van extra kracht vergemakkelijken, hetgeen al aanduidt dat er behoorlijk veel kracht nodig is om het werk te doen. Bij een goed gezet schraapstaal is nauwelijks kracht nodig! Kan zo uit de hand worden gedaan.

    Baptist geeft geen informatie over de dikte van de stalen en wat ik er zo van kan zien lijken ze me nogal dik.

    Als je een oude handzaag hebt kun je daarvan prima schraapstalen maken. Moet je wel eerst de gewenste vorm op een redelijk grove slijpsteen er inslijpen. Daarna een hoek van 45° aanleggen, de braam netjes weg wetten en vervolgens de rand omleggen met het aanzetstaal (=steel van een schroevendraaier). Werkt perfect! ;)

    Frits
     
  19. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    Oke dank, er liggen nog wel een paar oude zagen hier.
    Hoef ik me vanmiddag niet te vervelen en kan ik dan ook nog eens gelukkig zijn met het wederom besparen van geld :D

    En ik kan het geplande werk om m'n zelfbouw klemmetjes van vilt te voorzien nog even uitstellen...
    [​IMG]
     
  20. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Koop zo'n bezem stok en zaag die in stukjes, daar boor je dan een gat doorheen. Hoop moeite vergeleken met wat de "echte" kosten.
     

Deel Deze Pagina