@Ab, over de 'zelfbouwklemmetjes': ik zou de onderste klos fixeren (dat is die aan de kant van de kop van de bout). Dat scheelt aanzienlijk in het gemak, want bij het aandraaien van de vleugelmoer gaat in de getoonde situatie de as meedraaien. Even een afbeelding erbij, scheelt een hele boel woorden om het duidelijk te maken. Duidelijk is de spie te zien, die dwars door de as gaat. Door de moer goed vast te draaien, zit de hele klos onbeweeglijk vast: Mocht er in de toekomst ook nog een altviool gebouwd gaan worden, dan nu alvast voldoende lengte nemen voor het asje! Dat scheelt later in het maken van een hele set. Bij de altviool moeten er dan een klein aantal extra bijgemaakt worden door de grotere omtrek. Frits
Vilt is minder geschikt als "kussen" omdat er gemakkelijk lijm intrekt en het daarna keihard wordt. hetzelfde geldt voor leer. Met nieuwbouw is dat wellicht nog niet zo'n heel groot probleem, maar wanneer je de klemmetjes ook eens voor reparatie van een gelakt instrument gebruikt, kun je het instrument flink beschadigen. De "echte" klemmen hebben een kussen van siliconenmateriaal, dat geen lijm aanpakt ofwel gemakkelijk is schoon te maken. Klemmen met vleugelmoeren zijn hopeloos onhandig en traag, daar waar juist snelheid geboden is. Dus: koop een paar goede en lijm in etappes. wanneer je niet een hele set ineens wilt aanschaffen
Dat over het vilt klopt helemaal Bert! Ik heb er zo af en toe een paar moeten vervangen. Die vleugelmoeren gaan bij mij reuze snel omdat ik vóór het eigenlijke lijmen alle klemmen plaats. Lijmen in etappes maakt, dat je er maar een klein aantal hoeft los te maken. Dat los maken doe je uiteraard zodanig dat de klem er wel af wil maar met een paar slagen ook weer vast zit! Nu nog een winkel waar je een vel siliconenrubber kunt kopen.
Het lastige met siliconenrubber is natuurlijk: waar lijm je dat mee. De voornaamste eigenschap van dat materiaal is dat er niks op plakt. Hoe dik zou zo`n kussen eigenlijk moeten zijn? In de zeefdrukkerij gebruiken ze bijvoorbeeld rakelrubber van siliconenmateriaal. Ongeveer 1 cm dik en in verschillende hardheden verkrijgbaar.
1. klosje van ongeveer twee centimeter dik zagen, eventueel met gat. 2. om het klosje een kraag van 4 mm maken, van verftape of karton. 3. binnen de kraag witte of zwarte siliconenkit spuiten, met natte vinger gladstrijken tot de kraaghoogte. 4. na droging kraag verwijderen. 5. ik mag hopen dat er nu een laag siliconen"rubber" op het klosje zit. Of het ook echt wil/werkt, weet ik niet, ik bedenk maar wat. Ik heb zelf een set van 15 Chinese klemmen, met vleugelmoeren. Ze werken uitstekend. Soms krijg je een beetje een afdruk in het bovenblad: direct een beetje bevochtigen, dan verdwijnt die afdruk.
@Liuwe: misschien een heel goed werkend concept! Het kritische is echter dat ik wat twijfel over de hechting van de siliconenlaag aan het hout. Maar dat is niet gestoeld op de praktijk.
Dames en heren, Waarom niet een siliconen bakmatje verrampeneren. http://www.pannen.nl/siliconen-bakmat-43x36 Gewoon rondjes uitstansen of knippen, gaatje in het midden en wie zegt dat het siliconen schijfje aan het houten klosje vast moet zitten. Je kunt een twee of drie laagjes gebruiken, al naar gelang de behoefte. Het is in bijna iedere vorm te knippen. o.k. 19,95 is niet goedkoop maar bij de Action of Xenos is een dergelijk iets ook voor een paar centen te koop. Remi
Dat moet juist wél, omdat het bij het snel vastklemmen wel heel erg lastig wordt wanneer de siliconen ringen nét naar omlaag gezakt zijn, bijvoorbeeld rustend op de onderste klos. Dan moet je eerst de boel weer omhoog zien te krijgen en daarna nog weer vast zien te draaien. Veel tijd is er niet want huidenlijm moet je snel verwerken! Frits
Het idee van Liuwe is wel oke denk ik zo, maar het valt het waarachtig niet mee om siliconenkit een beetje egaal op de klosjes te krijgen... Het betere prutsboetseerwerk dus, maar ach ... Nog niet droog dus ook nog niet getest. Dus wacht ik ook nog maar even voordat ik eventueel alle klokjes ga boetseren.
Ik heb altijd een draaiende elektrische verfafbrander bij de hand, op een milde stand. Zo kun je gemakkelijk enige warmte naar de verbinding blazen. Ik vind het erg leuk dat iemand mijn plotseling opgekomen idee van het spuiten van een laagje siliconenkit op een klosje ook uitprobeert! Ik hoop echt dat het werkt, want dan maak ik er ook nog een aantal...
@Bert, kan ik gelijk de siliconenbakmat uitproberen @Liuwe , de kit moet nog minstens 24 uur drogen dus de testresultaten laten nog even op zich wachten...
locktite 406 denk ik dat wel gaat, is speciaal voor rubbers en voor mijn werk gebruik ik het regelmatig om slechte rubber hoezen nog een laatste kans te geven (nood oplossing). Ook adviseer ik nog een sluitring onder de vleugelmoer om te voorkomen dat het hout splijt tijdens het aandraaien, die sluitring kan je met wat lijm vastlijmen o.i.d. aan hout. Idee voor de sileconen kit oplossing: Eerst kit op plank doen egaal met spatel uitsmeren, laten drogen en pas dan de houtenklosjes met gatenzaag uitboren.
Het resultaat valt me niet echt tegen. Het goedje blijft naar mijn smaak wel wat aan de zachte kant (na 3 dagen drogen) maar dat is in de praktijk geen probleem. De kit blijft ook goed zitten op de klosjes. Voor wie het ook wil proberen raad ik wel aan zuurvrije kit te gebruiken. Veel siliconenkitten bevatten (azijn)zuur wat mogelijk onaangename vlekken op hout en/of lak kan veroorzaken.
Iki heb zitten denken, dat gebeurt niet vaak... Als je het houten bezemsteel deel neemt, de zuurvrije siliconenkit een beetje vaseline en een mini muffinvorm/cupcake form... Smeer de vorm licht in met vaseline, spuit de kit op de klosjes en zet ze op zijn kop in de ingevette siliconen/teflon muffin/cupcakevorm, licht aandrukken en laten drogen. Gaatje uitsteken, schroefdraad er door en viola. Een mooi glad siliconen klosje emt een mooi gaatje, schiet niet weg en zo. Ik heb op dit moment om het even te proberen maar heet lijkt me een redelijk goed idee. Trouwens kurk heeft ook altijd goed gewerkt en er is tegenwoordig teflontape te koop met plaklaag. Remi
Nog maar een berichtje uit de knutselhoek: 85 cm blokschaaf gemaakt uit 2 lagen mdf van 3 cm dik. De beitel (5 euro) was veruit het duurst. En eh... hij doet het ook nog goed.
Ik neem aan dat hiermee de bladen geschaafd worden om tot een perfecte voeg te komen? Ik zou de bladen vast klemmen en de schaaf 90° draaien. Uit de hand schaven maar de schaaf laten rusten op een gedeelte van de Workmate, zodat er geleiding plaatst vindt. Maar er zijn vele manieren hoor, dus doe wat je het beste lijkt.
Het idee was om de schaaf op zijn kop in de workmate te zetten en de bladen over de schaaf te schuiven. Dit gaat redelijk maar het kan beter. Vandaar dat ik nog een geleidingssyteem wil maken: iets met latten waardoor het blad goed haaks op de schaaf blijft staan. Een soort 'hekwerkje' dat naast de schaaf in de workmate kan worden geklemd. Eerst maar weer eens naar de houthandel dus
Bij het voegen van bladen is redelijk meestal niet goed genoeg; je hebt een perfecte lange schaaf nodig die nog geen tiende millimeter scheluw mag zijn (en uiteraard scheermes-scherp) anders krijg je het niet naar behoren voor elkaar. Niettemin hoop ik natuurlijk voor je dat het werkt.