Beginnersgereedschap

Discussie in 'Viool' gestart door Ab, 26 jan 2013.

  1. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Mag ik gokken?

    Een onder/bovenblad diktemeter...
    Niet erg nauwkeurig af te lezen als er geen 2 schalen gebruikt worden net als bij schuifmaat.

    Voor de wasmachine :D
     
  2. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    Mijn idee en uitdaging is om met eenvoudige middelen instrumenten te bouwen.
    Een goede diktemeter zou ik eigenlijk wel kunnen bekostigen maar het geeft mij (vooralsnog) meer voldoening om met eigengemaakte apparaten te werken - hoe primitief dan ook.
    De dikte van de bladen hou ik in eerste instantie aan de ruime kant. Als het instrument inelkaar zit de klank verbeteren door hout af te schrapen/snijden en daarvoor hoef je het schedeldak niet te lichten. Hout weghalen aan de buitenkant geeft ook nogeens het voordeel dat je gelijk het resultaat kunt beluisteren.

    Ik bouw overigens geen violen maar instrumenten geinspireerd op middeleeuwse vedels.
    Daarvoor gebruik ik ook niet de voor viool voorgeschreven houtsoorten en dan zijn de bladdiktes sowieso al experimenteler.
     
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Volgende vraag:

    Met wat voor slijpsteen werken de vioolbouwers op dit forum mee? Dus welke korrel, wet of niet, hard of zacht.
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Had... een gewone Gamma slijpmachine. Heb een aantal wetstenen van korrel 800 tot 5000.
    En ben ook nog hard aan het sparen voor een wetgrinder, een Tormek, Schepach of een Holtzkraft (met toebehoren).
    Ik bedoel zo'n water gekoelde slijpmachine met toebehoren.


    Remi
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik begin toch heel nieuwsgierig te worden...

    Remi
     
  6. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Uiteindelijk gaat het eindresultaat het beste met een natte leren zeem om de hoogste scherpte te behalen. Als ik het vervaardigen van Katana (ninja zwaard) op een betrouwbare site heb gevolgd en mag geloven.
     
  7. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    @Remi

    Vooruit dan maar: mijn eersteling.
    In ontmantelde staat want ik ben 'm opnieuw aan het lakken.

    [​IMG]
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb een Tormek natslijpmachine, met de grote steen (diameter 250 mm) die bestaat uit aluminiumoxide. Daar zit een slijpsteen op met een korrel van 220. Dat lijkt vrij grof maar met een zogenoemde 'gradatiesteen' kan er een hele fijne korrelstructuur mee verkregen worden. Het schijnt dat de grove korrels worden weggehaald met die gradatiesteen: het werkt prima!
    Naast de Tormek heb ik een Arkansassteen met een korrel van 4000. Als medium moet olie worden gebruikt. Deze steen gebruik ik meestal na de Tormek. Afhankelijk van de scherpte van het te slijpen c.q te wetten materiaal, sla ik de Tormek ook wel over en ga meteen mat de Arkansassteen aan de slag.
    Als derde steen gebruik ik ook best wel veel de zandsteen als ik bijvoorbeeld de braam wil weghalen van mijn schraapstalen.
    Hoewel ik nog geen Ninja-zwaard heb geslepen gebruik ik bij beitels als laatste fase een stuk (droog) leder van zeer goede kwaliteit met een lengte van 30 cm en breedte 7 cm. Het snijgereedschap wordt dan met een paar halen super scherp en super glanzend hetgeen duidt op een scherp stuk gereedschap.
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    De catalogus van Pro Arte geeft een behoorlijk overzicht van het benodigde gereedschappen. Natuurlijk staan er geen slijpmachines en zo in.
    Op de website van Douwe van der Wal staat ook een samenvatting, met prijzen er bij.

    http://www.speeltuygh.com/Site_speeltuygh/Gereedschappen_vioolbouw.html


    Voor de door Frits genoemde Tormek natslijper zijn er hier in Europa nog twee wat goedkopere alternatieven. Let wel dat ze alle twee de Tormek als voorbeeld hebben genomen.

    [​IMG]

    De Scheppach Tiger 2500 van rond de 300 euro.

    http://www.holzstar-machines.com/products/wet-dry-grinder/index.html

    [​IMG]

    En de Holzstar NTS251 van circa 250 euro.



    Remi
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Mocht het super scherp maken van je gereedschap helemaal niet lukken, dan zou ik adviseren eens naar dit filmpje te kijken, waar Japanners wedstrijden organiseren wie de dunste spaan (het is eigenlijk te dun om het nog spaan te mogen noemen) met de schaaf kan produceren. Het record staat op 9µm (0,009 mm). Papier van een schrijfblok heeft een dikte van zo’n 80 µm (0,08 mm). Wat deze mensen presteren met hun schaaf is het toppunt van een super scherpe en goed afgestelde schaafbeitel. Dit is ongelofelijk!!

    Frits
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Benodigde gereedschap?
    Dat heb je allemaal niet nodig hoor. Ik zou een selectie maken.
    Bovendien is het bij 'die jongens' niet echt tegen concurrerende prijzen. Moet veel goedkoper kunnen.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Een mooie lijst, maar het wellicht belangrijkste (en goedkoopste) stuk gereedschap, een schraapstaal, staat er niet eens bij, terwijl ook de lijmkoker ontbreekt. Vioolbouwers in spé moeten zich niet laten ontmoedigen, want met wat eigenbouw, een goede schaaf, een of twee vioolschaafjes, wat schraapstalen, twee of drie goed geselecteerde gutsen (staan ook niet op deze lijst), messen, een bankschroef en wat lijmklemmen, aangevuld met hulpmiddelen om de zaak scherp te houden kun je ook al een begin maken. Ruimers en sleutelslijpers kun je altijd nog aanschaffen in het eindstadium van het eerste instrument, als je al zo ver komt. De lijmklemmen (19) die hier "bladspoelklemmen" worden genoemd vind ik persoonlijk minder handig: losse klemmen werken veel handiger. Beginnende vioolbouwers moeten het reparatiegereedschap sowieso eerst maar laten voor wat het is, want je kunt beter eerst eens een paar complete violen bouwen voordat je je aan reparaties waagt die ingrijpen in het instrument.
     
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  15. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    Op mijn verlanglijstje heb ik een goede verstekzaag geplaatst.

    Opdat je hals- en eindblok precies op maat en haaks kan zagen.
    Want kops hout bewerken is haast ondoenlijk, of is daar een trukje voor?
     
  16. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Als je even zoekt op Ebay, kun je veel goedkoper terecht in China zelf, want daar komen al deze stukken gereedschap vandaan. Rechtstreeks bestellen en met PayPal afrekenen: simpeler kan het niet. Let wèl op de verzendkosten... :|
     

Deel Deze Pagina