Benjamin Godard vioolconcerten 1+2

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Henri Vieuxtemps, 18 jul 2009.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Eerder had ik al het 1e vioolconcert van Benjamin Godard met muzieknoten van de solist op Youtube gezet. Nu het 2e vioolconcert (en laatste) van deze leerling van Vieuxtemps. Persoonlijk vind ik het 1e vioolconcert iets beter dan het 2e.
    GODARD, Benjamin (1849-1895) vioolconcert 2 op.131
    mvt1

    mvt2
    mvt3

    GODARD, Benjamin (1849-1895) vioolconcert 1 Concerto Romantique opus 35
    Orkestbezetting: 2fluit, 2hobo, 2klarinet, 2fagot / 2hoorn, 2trompet + pauken, strijkers
    mvt1
    mvt2,3,4
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Godard componeerde charmante en elegante muziek en ik denk ook dat het eerste concert beter is dan het tweede.
    Het Concerto romantique heeft die mooie Canzonetta als derde deel. Je kan Canzonetta in menige bundel vinden met muziek voor viool en piano. lHKmCjYNBhs[/media]&feature=related]Hier wordt het in de viool en piano versie gespeeld door David Oistrakh. :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Vreemd is dat stukken die de grote namen uit het recente verleden nog speelden , nu er vaak volledig uit zijn geraakt. Zelden of nooit een nieuwe cd ervan of hoorbaar in de concertzaal. Soms speelde zo'n grote naam dan een wereldopnamepremiere, maar de promotionele werking van zo'n grote naam blijkt beperkt. Gelukkig staat er al wel veel op Youtube:

    Elman Martinu Violin Concerto 1st movement part 1


    Jascha Heifetz plays Walton Violin Concerto (1/4)


    Jascha Heifetz plays Rózsa Violin Concerto, Op. 24 (1/4)


    J. Heifetz Plays Gruenberg Violin Concerto (1/4)


    Oistrakh plays Miakovsky (4/4)


    Oistrakh plays Taneyev Suite de Concert Op28 (1/5)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Zowel Martinu als Walton zijn nog regelmatig op de plaat gezet. Van Rózsa ken ik naast Heifetz inderdaad alleen een radio-opname van Erich Röhn. Voorts dank ik G'd op mijn blote knieën dat het monstrum van Gruenberg nooit meer wordt gespeeld. Van Miaskovsky ken ik inderdaad alleen maar twee opnamen door Oistrakh. Maar dat waren van die verplichte USSR-opnamen. Net zoals dat saaie concert van Khrenikov dat Kogan voortdurend moest opnemen. Want Khrenikov was immers voorzitter van de Russische componistenfederatie :)

    De concertsuite van Taneyev heb ik door een aantal Russische violisten (waaronder Oistrakh), Altenburger en -meer recent- Ilya Gringolts. Overigens is er met de opname door Oistrakh van die Taneyev suite wat vreemds. Ik neem aan dat de opname waaraan je refereert die met het Philharmonia/Malko is. Want ik heb NOG een opname van dat stuk door Oistrakh. Ditmaal met het Moskou Philharmonisch orkest o.l.v. Kondrashin. Op een LP van het Franse label 'Disques Acropole' (APCC 60.047). Maar die opname is nergens terug te vinden. Zelfs niet in Creighton. Dus dit is ofwel een uiterst zeldzame opname of, meer waarschijnlijk, één en dezelfde opname is door Gosconcert/Melodya verkocht als twee verschillende opnames. Want dat gebeurde wel vaker :rolleyes:
    Overigens is dit raadsel inmiddel waarschijnlijk opgelost. Door iemand die de achtergrond van 'Disques Acropole' kent. Maar dan ben ik inmiddels wel erg off topic.

    Dat die suite overigens niet vaak in het openbaar wordt gespeeld kan ik me wel voorstellen. Want met name het laatste deel is hels moeilijk. En dan niet alleen viooltechnisch maar ook in relatie tot de loodzware instrumentatie. Want je maakt je als violist nauwelijk 'verstaanbaar' boven dat orkest. Vergelijk het maar met het slot van het pianoconcert van Grieg: de piano die je wel op de CD hoort, verdrinkt in de concertzaal. Overigens was Taneyev ook pianist :D

    Hopf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013

Deel Deze Pagina