Beoordelingscriteria viool

Discussie in 'Viool' gestart door Wim, 13 mrt 2003.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Remi, je krul ziet er best goed uit. En zelfs al een keertje een laklaag opgebracht.

    V.w.b. dat schaap: ja ik ken de uitspraak ook en het geval wil, dat mijn schaap aan het dolen is, maar de dam is wel in zicht. Nog even geduld a.u.b. Weet ook (nog) niet op welk subject het ondergebracht dient te worden. Mogelijk dat ik er een nieuwe voor aanmaak. Een suggestie voor de naam van het onderwerp?

    groet,
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Ach, eigenlijk maakt 't niets uit hoe je het onderwerp wilt noemen, we maken met z'n allen toch een bende van ieder topick.

    Oh ja, dit topick gaat over beoordelingscriterea viool...

    Sorry, ik laat me af en toe afleiden :)

    Remi
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Nou, dan moet mijn plaatje in ieder geval hier niet komen!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Vraagje:

    Zijn er Haagse woordenboeken te koop?
    Ik bedoel van Haags naar ABN? :)
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Helaas Frits,

    Ik mot je teleur stellen voâh zoveâh ik weit is eâh nog gein woâhdenboek tuh koâp, eâh is voâh duh gewone (ABN) gozâh wel un mâugelèkhèd om je tekstuh om tuh zettuh nâh plat Haags.

    Reken wel dat ut lezen van plat Haags oâk voâh duh doâhgewinteâhrduh Hageneis bès moèlèk is.

    In iedeâh geval veil succes en plezieâh op duh volgenduh websèit

    http://www.plathaags.nl

    Remi
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Remi,

    hartelèk dank voâh die geweldiguh websèit. Ik zou eâh veil gebruik van kunnuh maken wanneiâh ik specifiek nâh jou un beâhrichtje wil sturen. Voâh andeâhre lezeâhrs zal dat wellich un onbegrèpelèke taal zèn, tenzè oâk zè duh link leggen nâh duh reids doâh jou aangegeven link. (ein doâhdenkâhtje).
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    @Frits

    Gesnopen!
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Jimme soene it wol ris in bytsje dúdliker hâlde kinne, liket my ta, it plat Haachsk heart net ta myn kompetinsjes. En dit soe dochs oer fioelebou gean, net? Gong it net oer op hokker wize in fioele beoardiele wurdt? Skuonmakkers, bliuw by jimme leest.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    @Liuwe:

    ja het zou over vioolbouw moeten gaan en ja, we moeten -als niet-schoenmakers- tòch bij onze leest blijven. Ook al is het Friesch, (denk ik) dat zou dan toch voor ons allen moeten gelden?

    [Ik heb maar niet in het Gronings gereageerd, want ach, wat draagt het bij hè?]
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    bedenk dat uw moderator half frysk - half grunneger is en beide talen (wie had het hier over dialecten!!) minstens verstaat en kan lezen.

    Over naar de orde van de dag dacht ik!
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Bert, sta mij nog een opmerking hierover toe:

    Friesch = taal

    Gronings = dialect.

    Ook al ben ik een Grunninger, het is niet anders.
     
  15. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Jonges, het gaat om beoordelingscriteria voor violen: gezien de grote financiële belangen die hiermee gepaard gaan lijkt het me leuk dáár iets over te lezen.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Verhip, da's waar ook! Is me helemaal ontgaan ;)
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Beste Liuwe en anderen,

    om mijn dwalingen enigszins te compenseen hierbij een wat meer topic-gerelateerde respons over beoordelingscriteria.

    Wanneer ik een groot aantal posts terug lees, meen ik op een paar uitzonderingen na, dat het wel degelijk is gegaan over de criteria die een viool uitstekend zouden moeten laten zijn. Misun heeft al in 2004 de meeste criteria genoemd. Voeg daarbij een aantal aan- en opmerkingen gedaan in de volgende posts en je hebt een redelijk compleet overzicht waaraan de viool zou moeten voldoen. Ik schreef “zou moeten”, omdat subjectieve gevoelens zoals daar zijn: de kleur, vorm van het kinstuk (Guarneri-, Dresden- of Stradivari-model etc.), het gewicht, de vorm, de corpuslengte, de mate van welving (Stainer mooi?), de vorm van de f-gaten, kleur van het kinstuk, kleur van het staartstuk, open C-bout of een meer geslotene, een belangrijke factor kunnen zijn die mede bepalen of iemand de keuze op een bepaald instrument laten vallen. Het zijn ze nog niet eens allemaal, maar ze maken deel uit van het besluit om tot een bepaalde voorkeur te komen. Het vervelende is echter, dat al deze data niet onafhankelijk meer zijn van de beoordelaar, maar indirect ook niets meer met de klank te maken hebben. Ook zal een hoog uitgevallen taxatiewaarde de keuze beïnvloeden: we weten allemaal dat een heel lage prijs meteen als verdacht wordt opgevat en dat sommige handelaren hun prullaria juist duur maken om daarmee de indruk te wekken een kwaliteitsartikel in de verkoop te hebben.
    Objectieve beoordelingen zijn niet zo gemakkelijk uit te voeren, zeker niet wanneer je bij de vioolbouwer staat met een vijftal ‘aardig’ klinkende violen. Want die vioolbouwer heeft echt geen batterij meetapparatuur opgesteld staan waaruit dan een reeks gegevens komen. Ik heb die tenminste niet staan hier, mogelijk Martin Schleske wel, maar die heeft dààr zijn beroep van gemaakt. Kortom, we hebben niets aan al die metingen en moeten bij het kiezen van een goed instrument afgaan wat we er zelf van vinden, al dan niet met behulp van een maatje die heel goed overweg kan met de viool. Toch weer subjectief dus, zodat niemand gelijk heeft wanneer het gaat om de vraag of een bepaald instrument nu wel of niet goed klinkt en bespeelbaar is.
     
  18. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Frits,

    Je relaas doet me in eens denken aan een passage welke ik tegen kwam in een boekwerkje van F.L. Wurfbain. Het boekwerkje “Over violen”. Hoe kan het ook anders.

    In jouw reactie beschrijf je een aantal kenmerken waar aan een goed instrument behoort te voldoen of herkend kan worden. (niet te letterlijk nemen), lees tussen de regeltjes door.

    Jouw reactie deed mij ineens denken aan een passage uit het boekje waarin duidelijk wordt dat uiterlijke kenmerken geheel niet in relatie staan tot de klank welke een instrument produceert.

    Ik citeer, helaas geen kopiëren and plakken maar puur overtypen, woord voor woord.

    Daar gaat ie:

    Ook gevallen van autosuggestie bij de toonbeoordeling zijn legio.

    De cellist Tolbecque, in zijn tijd een bekend virtuoos, bezat een mooie Bergonzi-cello welke hij regelmatig op zijn concerten bespeelde en welks toon ieders bewondering wekte. Hij had bovendien de hand weten te leggen op een modern instrument van buitengewoon mooi geluid, doch dat er bijzonder onaantrekkelijk uitzag vanwege een uitzonderlijk mislukte lak.
    Bij gelegenheid van een concert, waarop hij deze moderne, bij het publiek nog onbekende cello bespeelde, ontging hem niet dat de orkestleden hem, dat U, Uw Bergonzi niet bespeelde, Uw mooi succes zou dan nog vel groter geweest zijn.

    Afijn, hij heeft de cello laten over lakken (in de kleurstijl van zijn Bergonzi) en bij het volgende concert –met het zelfde orkest konden de orkestleden er geen genoeg van krijgen om hun lof te uiten over het instrument (in hun ogen de Bergonzi), waarvan de toon toch niet te evenaren was..

    Een mooi voorbeeld van suprematie van het oog tegen over het oor.

    Klank appreciatie, beoordeling is en blijkt dus uiterst moeilijk.
    Zeker als aan en instrument een naam (bekende naam) en prijs hangt.

    Zelf zou ik zeggen, bespeel het instrument (de instrumenten) een tijdje, dan oogjes dicht en gewoon luisteren naar de klank. Hoewel de schoonheid van een zeer oude en veel gebruikte viool toch bepaalde emoties op roept, een bepaalde lading heeft t.o.v. een nieuw instrument is het dus zeer moeilijk om een instrument juist te beoordelen.

    Stop mijn viool eens onder het kinnetje van Perlman, en laat hem haar eens bespelen. Natuurlijk zal hij moeite hebben met het vrij smalle halsje van mijn “Rugerri” ten opzichte van zijn Del Gesu. Maar ik denk dat het niet veel uit maakt voor een instrumentalis van een degelijk kaliber.

    Maar hoe leg je uit wat het verschil is tussen een massa product en een volledig met de hand gebouwde viool, door een persoon.
    Op Marktplaats staat/stond een viool van onze Bert Boon te koop. Gewoon bieden op een viool, gebouwd door een echte vioolbouwer (die wij toevallig kennen).

    Mij zit het niet lekker om te bieden. C.a. 400 uur bouwen aan een viool (een gediplomeerd vioolbouwer) en je mag voor zijn instrument een bod uit brengen, een paar honderd euro.
    Laat je echter door een vioolbouwer een instrument bouwen dan gaat de rekening richting vier- a vijfduizend euro en voor het betere werk richting tien,- tot vijftienduizend euro.

    ’t Is heel moeilijk om een viool te beoordelen, ik doe het het liefst met mijn oortjes, mijn kinnetje, de strijkstok die ik gewend ben en een rustige omgeving.

    Remi
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    citaat Remi:

    " (............)Op Marktplaats staat/stond een viool van onze Bert Boon te koop. Gewoon bieden op een viool, gebouwd door een echte vioolbouwer (die wij toevallig kennen).

    Mij zit het niet lekker om te bieden. C.a. 400 uur bouwen aan een viool (een gediplomeerd vioolbouwer) en je mag voor zijn instrument een bod uit brengen, een paar honderd euro (..........)"


    Ja, alles goed en wel, maar dat ligt naar mijn idee toch niet aan Bert? Stel dat het een ‘Boon’ is. Hij, Bert, kan er niets aan doen wanneer het ooit door hem gebouwde instrument door een ander, voor een appel en een ei van de hand wordt gedaan. Er zal niemand zijn die er EUR 5000,= voor geeft enkel en alleen omdat het een handgebouwd instrument is, als het ook voor EUR 100,= kan.
    Overigens heb ik de aanbieding op marktplaats gezien en vraag ik me af of het instrument wel door Bert is gebouwd. Zou het niet kunnen zijn dat het instrument daar ooit eens is gekocht, hetgeen niet beslist hoeft in te houden dat het een echte ‘Boon’ is? De enige die daar uitsluitsel over kan geven is Bert zélf. Misschien doet ‘ie dat wel ;) .
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Het is een echte, uit 1993 meen ik. Dat hij op marktplaats.nl staat is niet tot mijn groot genoegen, maar ik kan daar weinig aan doen.


    (Dit bericht is door BertBoonVioolbouw bijgewerkt op 08/09/2006 om 17:11 uur)
     

Deel Deze Pagina