Bepaalde snaren eerder vervangen?

Discussie in 'Cello' gestart door jis77, 12 jun 2016.

  1. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Bij het doorzoeken van het forum naar 'cellosnaren vervangen' lees ik dat de A korter meegaat dan de rest vd snaren?

    Mijn docent zei dat de snaren aan vervanging toe zijn, omdat ze wat bijgeluid geven maar ik vraag me dus af of ik bv eerst de D en A kan vervangen en de laagste 2 nog even kan laten zitten?
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    In de adviezen die ik lees, @jis77 , wordt inderdaad aangeraden de hogere snaren vaker te wisselen dan de lage. Goed mogelijk dat jij met vernieuwen van a- en d-snaar voorlopig vooruit kunt.
    Mijn ervaring: ook d-snaar gaat vaak behoorlijk lang mee. De a heb ik gemiddeld ietsjes vaker vernieuwd.
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Misschien een idee om eens bij de verhuurder langs te gaan.
    Je huurt de cello nog maar betrekkelijk kort, zou raar zijn als jij nu al een volledige set snaren moet betalen, misschien valt er iets te regelen.
    Wie niet waagt wie niet wint.
     
  4. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Snaren zitten niet in de huurdeal, maar zijn voor eigen rekening, staat in t contract....en dacht als ik ze vervang kan ik als ik de cello inlever of omruil de snaren gewoon meenemen.
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Klopt dat dat vaak in het contract staat maar je kunt het wel proberen.
    In zo,n korte tijd je snaren niet meer goed vind ik niet echt redelijk van de verhuurder, dus gewoon voorleggen.

    Maar op die nieuwe cello zitten ook al (nieuwe) snaren.
     
  6. Jonathan96

    Jonathan96

    Lid geworden:
    26 mei 2016
    Berichten:
    8
    En je kunt je afvragen of het inderdaad aan de snaren ligt, of toch aan iets anders. Een verhuurder (instrumentenbouwer) heeft daar meestal meer verstand van dan een docent.
     
  7. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Het gaat ook om de combinatie snaren-cello. Het kan best zijn dat snaren die je op deze cello heel fijn vindt, je op een andere niet prettig vindt, of omgekeerd.
     
    jis77 vindt dit leuk.
  8. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Uh....mijn docent is uitvoerend musicus en weet echt wel of een snaar aan vervanging toe is ;)
     
    Nikin vindt dit leuk.
  9. Jonathan96

    Jonathan96

    Lid geworden:
    26 mei 2016
    Berichten:
    8
    Docenten zijn geen instrumentenbouwers.
     
  10. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Die van mij is restaurateur, verhuurder, verkoper, uitvoerend musicus en docent!

    Maar een docent of uitvoerend musicus speelt toch gewoonlijk beter dan een instrumentmaker en zal toch wel een oordeel kunnen vormen over de toon en vaker meegemaakt hebben wat het verschil is tussen een oude en nieuwe snaar? Of ben ik nu heel naief?
     
  11. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Nee hoor @Nikin je bent niet naief ;)tuurlijk kan een goede docent of musicus dat beoordelen. Maar misschien moeten we daarover geen discussie beginnen :D

    Kan inderdaad zijn dat eventuele snaren op een andere cello dan weer minder prettig zijn maar ik leef in het heden en denk dat ik nog wel even op deze cello blijf spelen. Kopen is te duur en duurdere huren denk ik ook :p
     
  12. Jonathan96

    Jonathan96

    Lid geworden:
    26 mei 2016
    Berichten:
    8
    Haha, ik wilde niet zeggen dat een docent geen instrumentenbouwer kán zijn, maar dat een docent niet per definitie een instrumentenbouwer ís.

    Veel docenten spelen zelf misschien maar op één of twee instrumenten. Een docente kan bij haar eigen instrument dus weten dat als ze ruis hoort, het aan de snaren ligt, maar niet per definitie bij het instrument van een ander. Ieder instrument is uniek. Een instrumentenbouwer heeft toch doorgaans veel meer verstand waar bijgeluiden van instrumenten vandaan kunnen komen. Ik zeg niet dat deze docent het niet bij het rechte eind kan hebben, maar ik wijs er alleen op dat een vioolbouwer verder kan helpen.
     

Deel Deze Pagina