Bij het doorzoeken van het forum naar 'cellosnaren vervangen' lees ik dat de A korter meegaat dan de rest vd snaren? Mijn docent zei dat de snaren aan vervanging toe zijn, omdat ze wat bijgeluid geven maar ik vraag me dus af of ik bv eerst de D en A kan vervangen en de laagste 2 nog even kan laten zitten?
In de adviezen die ik lees, @jis77 , wordt inderdaad aangeraden de hogere snaren vaker te wisselen dan de lage. Goed mogelijk dat jij met vernieuwen van a- en d-snaar voorlopig vooruit kunt. Mijn ervaring: ook d-snaar gaat vaak behoorlijk lang mee. De a heb ik gemiddeld ietsjes vaker vernieuwd.
Misschien een idee om eens bij de verhuurder langs te gaan. Je huurt de cello nog maar betrekkelijk kort, zou raar zijn als jij nu al een volledige set snaren moet betalen, misschien valt er iets te regelen. Wie niet waagt wie niet wint.
Snaren zitten niet in de huurdeal, maar zijn voor eigen rekening, staat in t contract....en dacht als ik ze vervang kan ik als ik de cello inlever of omruil de snaren gewoon meenemen.
Klopt dat dat vaak in het contract staat maar je kunt het wel proberen. In zo,n korte tijd je snaren niet meer goed vind ik niet echt redelijk van de verhuurder, dus gewoon voorleggen. Maar op die nieuwe cello zitten ook al (nieuwe) snaren.
En je kunt je afvragen of het inderdaad aan de snaren ligt, of toch aan iets anders. Een verhuurder (instrumentenbouwer) heeft daar meestal meer verstand van dan een docent.
Het gaat ook om de combinatie snaren-cello. Het kan best zijn dat snaren die je op deze cello heel fijn vindt, je op een andere niet prettig vindt, of omgekeerd.
Die van mij is restaurateur, verhuurder, verkoper, uitvoerend musicus en docent! Maar een docent of uitvoerend musicus speelt toch gewoonlijk beter dan een instrumentmaker en zal toch wel een oordeel kunnen vormen over de toon en vaker meegemaakt hebben wat het verschil is tussen een oude en nieuwe snaar? Of ben ik nu heel naief?
Nee hoor @Nikin je bent niet naief tuurlijk kan een goede docent of musicus dat beoordelen. Maar misschien moeten we daarover geen discussie beginnen Kan inderdaad zijn dat eventuele snaren op een andere cello dan weer minder prettig zijn maar ik leef in het heden en denk dat ik nog wel even op deze cello blijf spelen. Kopen is te duur en duurdere huren denk ik ook
Haha, ik wilde niet zeggen dat een docent geen instrumentenbouwer kán zijn, maar dat een docent niet per definitie een instrumentenbouwer ís. Veel docenten spelen zelf misschien maar op één of twee instrumenten. Een docente kan bij haar eigen instrument dus weten dat als ze ruis hoort, het aan de snaren ligt, maar niet per definitie bij het instrument van een ander. Ieder instrument is uniek. Een instrumentenbouwer heeft toch doorgaans veel meer verstand waar bijgeluiden van instrumenten vandaan kunnen komen. Ik zeg niet dat deze docent het niet bij het rechte eind kan hebben, maar ik wijs er alleen op dat een vioolbouwer verder kan helpen.