Bes op a-snaar klinkt anders...

Discussie in 'Viool' gestart door Muzirene, 25 mei 2014.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Even een update:
    Ik speel nog steeds op deze viool, maar weet niet of dit uiteindelijk mijn viool gaat worden. Na de zomer ergens ga ik samen met mijn viooljuf (zij kent me goed) naar de bouwer en zullen we verder kijken, of naar deze viool of naar een andere. De kans dat ik deze (toch nog steeds heel mooie) viool niet houd is aardig groot. Ik merk nu nog wel meer dingen die ik lastig vind bij deze viool. Zo staat de klank toch wel erg vast, met zijn lieve, verlegen geluid. Dat vind ik mooi, maar er zijn stukken die om een andere kleur vragen. Ik weet het nog niet.

    Deze topic vind/vond ik wel erg interessant! Ik heb veel geleerd hiervan. Dank jullie wel allemaal!
    (Ik vond ook het 'leuk'-knopje, heb je misschien wel gemerkt :))

    Ik laat nog wel weten hoe het verder afloopt en als er ontwikkelingen zijn. Voorlopig, met dit mooie weer, hoor je het verschil in klank bij de bes nog maar nauwelijks. Ik wel, maar een ander niet, volgens mij. Ik negeer hem dus vooral en ik merk dat ik er ook wat omheen ga spelen, automatisch. Ik weet nog niet of ik dat de beste oplossing vind. Maar vooralsnog lijkt het me voor nu handig er gewoon op door te spelen en er ervaring mee op te doen.

    Irene
     
    Maurien Bart vindt dit leuk.
  2. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    IdB

    Misschien dat je jouw wolftoon met deze kan vergelijken:


    Dat is het wel een heel duidelijke wolf...
    Een andere viool gerelateerde wolf heb ik nog niet gevonden.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Als ik het goed hoor gaat het hier om de a (om en nabij de 440 Hz).
    Wat ik nou jammer vind aan dit filmpje is dat deze dame niet laat horen hoe diezelfde a op de D klinkt en of de losse A wel is te spelen. Want daar zou het ook allemaal verkeerd moeten gaan. Het zou me ook niet verbazen als de a op de E (880 Hz) hetzelfde euvel heeft.
     
  4. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Frits,
    Aan u de eer een beter voorbeeld te plaatsen.
     
  5. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Goh, dat klinkt helemaal heftig, die trilling erin.
    Die trilling heb ik er niet bij. Bij mij klinkt het eigenlijk precies zoals op 43/44 seconden in dat filmpje. Dan hoor je even alleen een klankverschil, dus zonder die trilling. Horen jullie wat ik bedoel?
    Met de viool vlakbij je oor is dat een heel duidelijk (voor mij) verandering in klank. Hoewel nu dus al veel minder, nu de stapel is verplaatst. Maar mijn viooljuf hoorde het ook nog steeds.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    O, maar dat is geen verwijt aan u hoor heer Bart! :)
    Het zou alleen zo veel meer duidelijk maken.
     
  7. Xeerar

    Xeerar

    Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Berichten:
    11
    Nu we hier toch over wolftonen bezig zijn:

    Ik weet eigenlijk bitter weinig over wolftonen, maar ik meen er een paar weken geleden een te hebben gevonden op mijn viool (C op G-snaar). Niet zo overheersend als op het youtube filmpje, maar het komt wel op hetzelfde neer.

    De viool waar ik nu op speel is vrij nieuw, kan zo'n wolftoon eigenlijk nog verder ontwikkelen? (maw, verergeren) Ik heb er nu eigenlijk weinig last van, de grote boze wolf is nog maar een pupje.
     
  8. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Kan o.a. door andere snaren erger worden of weggaan.
    Krentz Wolf Eliminator is misschien ook een optie, maar ik weet niet of zoiets er wel voor de viool is.
     
  9. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Zowheeej!
    Vanmorgen heerlijk gefiedeld, niets aan de knikker, en nu speel ik op de e-snaar een bes en die klinkt net zo vreselijk als die eerdere bes op de a-snaar (die is nu bijna niet meer hoorbaar, na de stapelverplaatsing). Deze doet gewoon eigenlijk pijn aan mijn oren... Heb het een paar keer opgezocht en er gaat echt iets meetrillen of zo in mijn oor wat mijn oor niet fijn vindt.

    En wat nog het meest erge is: Deze viool heeft verder zo'n ontiegelijk mooi geluid. Eerder vanmorgen bedacht ik me dat ik hem echt steeds mooier vind klinken. Er lijkt meer volume in te komen, meer warmte. Ik leer hem natuurlijk ook steeds beter kennen en ik leer zijn taal, maar toch, het zit er toch in en het wil eruit!

    Waarom nou toch zo'n vreselijke pukkel op mijn geliefde? :(
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Terug naar de vioolbouwer: stapel moet nog een 0,5 mm van positie veranderen. Je bent er bijna!!
     
  11. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Frits
    Ah, die conclusie is geen gezweef :D

    IdB
    Persoonlijk heb ik ook bij een ±4 kHz en bij ±10,5 kHz een pijnlijk getrommel in mijn oor. Dat kan als iemand fluit of bij het spelen zomaar gebeuren. Zoiets zou je kunnen uitsluiten door even deze geluidstest te doen. Je viool de schuld geven kan altijd nog ;)
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ervaring, m'n beste! ;)
     
  13. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Frits, de stapel 0,5 mm verplaatsen: welke kant op?...
     
    Maurien Bart vindt dit leuk.
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Niet letterlijk nemen. Ik bedoel ermee dat de stapel nog niet haar optimale positie heeft gekregen, maar al wel bijna. Het kan ook rustig een mm zijn. Welke kant die op moet, moet uitgeprobeerd worden door de vioolbouwer. Ik weet dat niet.
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Uit míjn ervaring weet ik dat er violen zijn waarvan de stapel in elke positie in het stapelgebied een wolf blijft geven, dus zo zeker is die afloop niet.
     
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ha Maurien,
    Meteen gecheckt, met koptelefoon (ik heb een hele goede) en op verschillende volumes. Maar nee, ik heb dat bij die test niet. Wel machtig interessant, die site.
    Ik ga het straks nog eens uitproberen op de viool van mijn dochtertje. Maar ik denk dus niet dat het aan mijn oren ligt. Dan zou het trouwens ook aan de oren van mijn viooljuf liggen.
    't Is toch de schuld van de viool....

    Irene
     
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik weet niets van wolftonen, maar ik weet wel dat er wolftoon eliminators zijn, is dat geen oplossing 5_violinwolftoneeliminators.jpg en hoe werken die dingen eigenlijk.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar je moet de vorige informatie er bij betrekken! Als je dat doet dan zit er een hele grote kans in dat die Wolf verdwijnt.
    Het is waar dat een Wolf niet altijd is op te lossen door de juiste stapelpositie te vinden. In zulke gevallen ligt het aan de bouw van het instrument en is er verder niets aan te doen, tenzij er op ingrijpender manier een oplossing wordt gezocht zoals de zangbalk wijzigen, bovenblad een iets andere dikteverdeling geven.
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het kan wat intenser worden of iets afnemen, afhankelijk van vooral de luchtvochtigheid. De temperatuur speelt ook wel mee maar in mindere mate.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Je ziet ze eigenlijk nooit op een viool.
    Op een cello bijna altijd.
     

Deel Deze Pagina