Beschadigingen door Vuillaume.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 7 sep 2014.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Vuillaume bouwde veel Violen en het was een goed bouwer, toch bracht hij op zijn instrumenten soms expres kleine beschadigen en oneffenheden aan om ze ouder te doen lijken.
    Ik vraag me af onder welke naam hij deze Violen dan verkocht, want het lijkt me niet prettig om een nieuw instrument met beschadigingen te kopen, of wisten de kopers dat het een kopie was en wensten zij die beschadigingen.
    Toch las ik van de violist Peter Brunt wiens Viool gestolen is dat hij een Vuillaume bezat met expres aangebrachte beschadigingen door Vuillaume, dus ik ga er van uit dat de naam van de bouwer er pontificaal instond, wat weer uitsluit dat hij ze als kopie van één of andere grootmeester verkocht, een klein raadsel dus.
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Tobias,

    Waar haal je deze informatie vandaan?

    Er worden weliswaar violen kunstmatig verouderd voor het uiterlijk voor de looks maar het gaat om replica's. Er zijn geloof ik wel vervalsingen in omloop maar dat is een ander aspect.
    Het ouder maken, het "bespeelt" maken van een instrument is niet makkelijk, probeer het maar eens (met een goedkope Chinees).

    JBV heeft veel, heel veel instrumenten omgebouwd van barok naar modern en was/is een gerespecteerd vioolbouwer. Naar mijn mening begeef je je nu op glad ijs met je bewering!
    Dus nogmaals onderbouw je bewering eens en geen goedkope MarktPlaats praat graag meneer J. Meiling!

    Remi
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Waarde heer R. Klaui,

    Ik heb dit vaker gelezen over Vuillaume, kan dit nu zo snel niet vinden.

    Dus ik baseer me nu even op het artikel in "Trouw" van 24-12 2007 "De viool was mijn stem" hierin verteld de violist Peter Brunt over de diefstal van zijn Viool een Vuillaume ( Ik had hem in 1982 , het begin van mijn carriére gekocht een viool van de Parijse vioolbouwer Jean-Baptiste Vuillaume uit 1855.
    Je kunt zien en zelfs ruiken dat het een oud instrument is. Hij zit vol oneffenheden die Vuillaume gedeeltelijk zelf heeft aangebracht om hem oud te doen lijken.)

    Met warme muzikale groeten Tobias Jan Querido Meiling,
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Tobias,
    Ik heb hier ook wat boekwerkjes en best wat leuke, ik zal eens nazien of ik wat kan vinden over malversaties van Jean Baptiste V.
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Hup heren, dadelijk gaat de bel voor de tweede ronde!
     
  6. hminkema

    hminkema

    Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Berichten:
    101
    Wat een afgrijselijk verhaal! Gestolen na afloop van een concert in het Bimhuis, doordat de dieven de nooduitgang hadden opengezet en tijdens de receptie 'de spullen' zijn komen ophalen...

    Het artikel is van zeven jaar geleden. Weet iemand of de viool van Peter Brunt ooit is opgedoken? In het reguliere circuit is hij natuurlijk volstrekt onverhandelbaar.

    Ik herinner me een concert van de jonge Peter Brunt, begin 1985 in een klein kerkje ten zuiden van Haarlem. Het was mijn eerste bezoek aan een vioolconcert, en ik was direct verkocht aan de klank (en het spel). Wat zo'n klein instrument in zo'n akoestische ruimte kan doen! Onder andere Bachs Chaconne. Pas nu realiseer ik me dat Peter toen ook al op die Vuillaume moet hebben gespeeld. Vreemd dat ik daar nu, door de diefstal én door jouw signalering, pas achter kom.
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532

    Klinkt toch erg mooi zo'n Vuillaume Viool.
     
    JanHut vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina