Bijgeluid op G-snaar

Discussie in 'Viool' gestart door Elsie S, 4 mrt 2016.

  1. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Momenteel heb ik een viool op zicht die fijn speelt en goed klinkt; mijn lerares (erg kritisch) is er ook enthousiast over. Dus deze gaat het misschien wel worden... :)
    Nou ontdekte mijn lerares gisteren een raar dingetje:
    bij het spelen van een hoge A (en we dachten ook de G daaronder) op de G-snaar hoor je een bijgeluid, alsof er iets meerammelt. De fijnstemmers zitten goed vast dus dat is het niet.
    Mijn vriend (die niets van violen weet maar wel gewoon slim is) zag dat de A-snaar de stemsleutel van de G-snaar raakt. En omdat die A-snaar hoort te resoneren als je een A op de G-snaar speelt, dacht ik dat hij misschien wel gelijk heeft en dat dit het euvel is.
    Zou dat kunnen, of is er wellicht iets anders aan de hand?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het is juist dat een A op de G-snaar (Pos. I) resonantie opwekt van de losse A-snaar. Maar uit je beschrijving maak ik op dat het gedeelte van de A-snaar achter het topzadel, de stemsleutel van de G raakt. Dan kan er geen sprake meer zijn van resonantie want die snaarlengte is dan veel te kort om op dezelfde frequentie te kunnen resoneren.
    Maar het kan wel dat daardoor iets meetrilt!
    Kan soms heel simpel zijn zoals een stukje van de lus van het staartstuk wat te lang is en contact maakt met het bovenblad. Tijdens het spelen goed luisteren en proberen te lokaliseren.
    Iets anders kan altijd.
    Als je er niet uitkomt weet je wat je te doen staat: de 'leverancier' hier op wijzen en vragen het op te lossen.
    Je hebt de viool immers op zicht?
     
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Heel raar, maar iemand die ik kende had het ook zoiets en daarbij was het iets van de schoudersteun. Als die eraf was, trilde er niks. Wat het precies is weet ik niet, was gewoon zo'n Wolf-steun, dus wat daaraan zou kunnen trillen, geen idee. Maar zonder steun was het trillen weg.

    Ik meld het maar, misschien brengt het op een idee.
     
  4. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Ik bedoelde eigenlijk niet de 1e positie, dan hoor ik juist helemaal geen bijgeluid, het gaat om een hoge A op de G-snaar (ehm, 5e positie of zoiets?). Maar ik weet niet of dat uitmaakt voor jouw redenatie.

    Is dat eigenlijk normaal/toegestaan, of moet daar echt ruimte tussen zitten?

    Ik zal nog even verder zoeken en ik ga in elk geval komende week naar de vioolbouwer met de vraag om het op te lossen. Maar het leek me handig als ik van tevoren eventueel zelf al weet wat het zou kunnen zijn.
     
  5. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Oh, wie weet... moet ik even gaan proberen die hoge noot zonder schoudersteun te spelen. Op zich al een uitdaging :oops: Ik heb een Kun-steun, maar wellicht kan daar ook iets aan rammelen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Er zit op de steun in ieder geval een schroef voor de breedte-instelling van de steun. Als die niet goed is aangedraaid zou dat mogelijk kunnen rammelen. Verder zit er aan een KUN-steun niets wat kan rammelen.
    Fraai is het niet, maar je ziet het wel vaker. Zou eigenlijk niet moeten. Als de A-snaar er behoorlijk tegenaan loopt denk ik niet dat er gemakkelijk een rammel kan ontstaan. Als het er net om spant, kan het nét gaan trillen.

    • Is het echt een 'rammel' of kan het ook een zwakke Wolftoon zijn?
    • Hoog op de G-snaar, dan een a spelen? Probeer ook eens een Gis of een Ais.
    • Treedt het ook op wanneer je een a (gis, ais) speelt op de E-snaar (Pos. I, derde vinger)?
    • Wat is de lengte tussen de kam en 'ontvanger' (waar de kogel in moet) van de fijnstemmer? Zou om en nabij de 55 mm moeten zijn.
     
  7. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    - De schroeven op de schoudersteun zijn goed aangedraaid.
    - De A-snaar loopt behoorlijk tegen de G-sleutel aan; ik kan er niet zomaar een papiertje tussen schuiven
    - Wat is een Wolftoon?
    - Mijn lerares dacht het ook bij de hoge G/Gis te horen; dat had ik dan vandaag weer niet
    - Op de E-snaar heb ik nog geen bijgeluiden gehoord (en 3e vinger 1e positie speel ik natuurlijk vaak)
    - De lengte tussen kam en ontvanger (gemeten bij het punt waar de snaar eruit komt) is ca. 54 mm

    Geeft dat al meer duidelijkheid?
     
  8. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Aan een Wolf-steun kan ook niks rammelen, lijkt mij? Maar toch trilde er blijkbaar iets bij een bepaalde noot op de G- snaar. Was gek, weet ik, maar toch was het zo. Zonder steun was het weg. Het was heel duidelijk hoorbaar ook.
    Dus ik zou het eens uittesten gewoon, of het zonder steun ook zo is. Zou natuurlijk wel heel toevallig zijn...
     
  9. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Wel apart dat dit ook de G-snaar betrof. Ik zal het nog uitproberen.

    Ik heb inmiddels op de site van Bert Boon gevonden wat een Wolftoon is.
    Als ik zijn beschrijving lees, denk ik niet dat het dit is, want ik zou het geluid niet omschrijven als krachtig gehuil of gestotter.
    Het is eerder een beetje een schrapend / licht rammelend geluid.
     
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Interessant. Voor jou hopelijk op te lossen. Kan je misschien een geluidsopname of filmpje maken met dat geluid? Ben benieuwd wat het is uiteindelijk.
     
    Elsie S vindt dit leuk.
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een groef of oneffenheid in de toets misschien? Er zijn vele redenen voor bijgeluiden en soms zijn er voor een zelfde bijgeluid verschillende redenen. Wanneer je het niet weg krijgt, zou je deze viool niet moeten nemen, want je blijft je ergeren; ik weet dat van ervaringen van klanten met bijgeluiden.
     
  12. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    De toets lijkt mooi glad, zo op het oog en het gevoel.

    De vioolbouwer waar deze vandaan komt mag zich erover gaan buigen. Ik hoop dat hij eruit komt, want zoals gezegd vind ik het verder een fijn instrument.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Prima.
    Op StrijkersForum was er ook een apart onderwerp aan gewijd, dus daar had je de informatie ook vandaan kunnen halen.

    Zo is het. Laat die het maar oplossen!
    Als het dan opgelost is, laat je ons dan even weten wat het geweest is? Ben ik wel benieuwd naar.
     
  14. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Oh ja, natuurlijk... :oops:
    Zeker, dat doe ik!
     
  15. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Korte update:
    - Aan de schoudersteun ligt het niet; ook zonder hoor ik het bijgeluid
    - Vandaag was ook duidelijk dat het niet alleen bij de hoge A op de G-snaar is maar ook bij de G en Gis...
     
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Hè jammer, toch beter dat het aan zoiets ligt en niet aan de viool zelf...
     
    Elsie S vindt dit leuk.
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb vroeger ook eens een licht rammelend geluid gehad. Ben toen weken aan het zoeken geweest. In wanhoop naar de violendokter gegaan. Zat er een verstevigingsrandje iets los. Was alleen te ontdekken met een endoscoop. Een beetje goede violendokter heeft zo'n ding in huis.
     
    Elsie S vindt dit leuk.
  18. Elsie S

    Elsie S

    Lid geworden:
    3 dec 2014
    Berichten:
    94
    Een endoscoop? Het wordt dus een soort chirurgische ingreep :eek: Geen narcose nodig hoop ik.
    Woensdag naar de violendokter en volgens mij is het wel een goeie.
     
  19. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Vioolbouwers kijken, naast heel gedetailleerd, naar het totaal, is mijn ervaring (en wat ik er over lees). Zeg maar: net als de huisarts. Je eigen indruk als speler kan helpen: ik kwam met mijn cello bij de vioolbouwer, kon weergeven wat voor soort bijgeluid het was en gaf aan dat het aan een rammel in de endpin leek te liggen (vergelijkbaar: zoals hierboven mbt viool kinsteun e.d. genoemd worden).
    Vioolbouwer keek nadenkend en zei: '... zou kunnen. Ik heb er hier een die we kunnen proberen ...'enz.. En het werkte. 't Had ook anders kunnen lopen; dat het geluid bleef en de zoektocht nog niet klaar was.

    @Elsie S ik ben benieuwd wat bij jou de analyse wordt woensdag (en hopelijk de oplossing!).
     
    Elsie S vindt dit leuk.
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    De spanning is er altijd als je bij de vioolbouwer komt. Je hoopt dat hij het kan verhelpen waar je bij bent. Want je laat je kindje niet graag alleen achter. Streng kijkt hij me over zijn bril aan, moet hij blijven vraag ik en ik slik nog net het woord dokter in. Hij knikt ernstig en zegt, de koffer kunt U wel weer meenemen. En helemaal bloot laat ik mijn vriendje bij hem achter. Een week later sta ik gespannen in zijn winkel. Ik ga op de bank zitten, er zijn nog wat andere patiënten voor me. En dan ben ik aan de beurt. Met een bijna teder gebaar legt hij het instrument voor me neer. Ik heb hem maar niet opengemaakt meneer zegt hij. Ik heb het opgevuld met een strookje hout, en hij wijst op het bovenblad. Ik voel me opgelucht, en niet alleen voor de kosten. Mooi glimmend ligt mijn schat voor me en hij ruikt ook nog lekker. Een lieve man denk ik als ik buiten loop.
     
    JanHut en Elsie S vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina