bijgeluiden (piepen en krassen) cellospelen

Discussie in 'Cello' gestart door beginneling, 24 mrt 2013.

  1. beginneling

    beginneling

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    42
    Hallo allemaal,

    Sinds een maand of twee heb ik les en het gaat redelijk, al vordert het soms langzamer dan ik zou willen. In de eerste paar weken viel het piepen en krassen- waar ik bang voor was- me nog wel mee, maar de laatste dagen is het echt erg.
    Ik oefen daarom nu even met minder plezier. Bij de open snaren gaat het wel, maar zo gauw ik andere noten speel lijkt het alsof de snaren bijgeluiden hebben. Gebruik ik teveel hars,of juist te weinig, span ik de strijkstok te hard aan of juist te zacht? Ik probeer een balans te vinden tussen ' in de snaar strijken' en ontspannen strijken maar het bijgeluid blijft. (een klein 'kuchje' voorafgaand aan de toon en ja soms piepen en krassen.) Weet iemand hoe ik dit kan verbeteren? Alvast bedankt!
    vriendelijke groeten van Marianne
     
  2. Lein

    Lein

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    34
    Hoi Marianne,

    Ja dat is lastig. Helaas lag het bij mij niet aan de hars...
    Hier even een paar tips waar je misschien iets aan hebt (ben er zelf ook nog op aan het oefenen hoor):

    - Let er op dat je recht strijkt. Vooral de 'e' snaar is daar heel gevoelig voor.
    - Als je een stuk heel langzaam speelt kun je bij iedere noot op je aanzet en je streek letten, pas als je het stuk dan wat meer in je vingers hebt ga je wat sneller dit helpt bij bij goed.

    Hoop dat je hier al wat aan hebt, succes,


    Lein
     
  3. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Misschien dat je wat aan mijn ervaring heb;

    Het kan ontstaan door te hard te drukken samen met langzaam strijken.
    Dicht bij de kam klinkt het metalig, een beetje als een overdrive van een elektrische versterker. Het is dus belangrijk tussen de toets en de kam te strijken voor een goede klank. Dichter bij de toets word de klank warmer maar moeilijker te bespelen.
    Als het glasachtig gaat klinken druk je zacht met een snelle streek.
    Als je scheef strijkt dus niet haaks op de snaren worden deze bijgeluiden ook sneller verkregen.

    Het kantelen van de stok kan ook voor geluidsverandering zorgen, hoe meer haren je de snaar laat raken hoe meer grip heb je op de snaar. Als ik op de E snaar speel vind ik het prettiger wat minder haren de snaar te laten raken.

    Snelle stok bewegingen zijn ook niet bevorderlijk voor het geluid bij een verkeerde druk op de stok, grommend geluid kan hiermee ontstaan.

    Te veel hars is inderdaad ook nadelig voor het geluid, sterker nog, als er hars op de snaren zit geplakt zorgt dit voor een krakend geluid.
    De hars is er met alcohol af te halen maar daar moet heeeeeeeeel erg mee worden opgepast dat er geen druppel, veegje of wat dan ook van op de lak van de viool komt, want dan ziet de viool er binnen de kortste keren lelijk uit.

    Te veel hars op de stok zorgt er voor dat er snel op de snaar blijft plakken en dat je dus snel een plakkerige/ krakende snaar heb.
     
  4. beginneling

    beginneling

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    42
    Hoi Lein, dank je voor je reactie.. Jij bent ook een beginnend celliste he? Ik ga het straks nog eens uitproberen, nagels eerst goed kort knippen, kijken of dat ook helpt.. Het is inderdaad beter het stuk heel langzaam in te studeren, hoewel ik dan volgens mij soms soms wel wat krampachtiger ben. Voor de spiegel strijken, dat las ik ook ergens. Met de e-snaar bedoel je waarschijnlijk de d-snaar? Die is inderdaad lastig ivm recht strijken, net als de A-snaar. (die vind ik overigens nog moeilijker). In het begin kon ik de snaren nauwelijks apart strijken maar dat gaat een stuk beter. Kijken naar de snaren helpt mij ook goed, maar als je het stukje nog niet uit je hoofd kent lukt dat niet echt. Ik heb deze week geprobeerd ' Carnaval des Animeaux' van Saint Saens te spelen, dat gaat al een beetje. Het is leuk om af en toe iets te oefenen wat je gewoon zelf erg mooi vindt. Ik was van plan naar het cello festival in Dordrecht (9 t/m 12 mei)te gaan, ook de lessen tijdens het festival te volgen, maar ik heb af en toe last van een over belaste schouder dus moet even kijken of het wel zo'n goed idee is.groetjes en succes van Marianne
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    @Maurien,
    bij mijn weten heb jij ervaring met vioolspelen. Hier gaat het om een cello en dat lijkt me een wezenlijk verschil!
     
  6. Yruz

    Yruz

    Lid geworden:
    22 mrt 2013
    Berichten:
    5
    Wat bij mij heel goed hielp toen ik net begon was niet extra letten op je strijkhand, maar juist je linkerhand. Zet je vingers goed plat en stevig op de snaar, als je de snaar goed induwt gaat hij minder krassen. En natuurlijk recht strijken en precies genoeg hars, maar dat is al genoemd.
     
  7. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ehhmm... had ik niet door, stom van me
     
  8. Lein

    Lein

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    34
    @ Marianne,

    ik heb je ook aangezien voor violiste. Dat ben ik (bijna). Wel fijn dat jij deze vraag hebt gesteld want al die tips kan ik nu lekker ook uitproberen.
    Maar ik hoop dat mijn tip jou ook een beetje helpt :)

    groet,
    Lein
     
  9. beginneling

    beginneling

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    42
    Halllo Maurien en Lein, sommige dingen komen m.i. wel overeen bij cello en viool als je het hebt over strijken. Het recht strijken, de hoeveelheid hars, de druk op de snaren. Maar de e-snaar, die kennen wij niet :):):)
    Ik heb ook zeker wel iets aan die reactie van Yuruz, bedankt hoor Yuruz, ik zal dat ter harte nemen.... Wie weet hoe mooi het straks gaat klinken...:)
    Bedankt allemaal en groeten van Marianne
     
  10. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Mijn cellojuf is altijd heel opgetogen als er iets piept en kraakt. Het kan namelijk aan heel veel verschillende dingen liggen, en de zoektocht daarnaar is erg interessant en leerzaam.
    In mijn geval, en ik vermoed in de meeste gevallen, is het een kwestie van spierspanning. Het is erg moeilijk om niet gespannen te spelen, als de noten ingewikkeld zijn.
    Soms helpt het om vooraf bijvoorbeeld je vingers een voor een losjes tussen twee vingers van je andere hand uit te rekken. Doe maar eens, je hand voelt dan opeens zoveel meer ontspannen aan. Even rustig schudden met de hand om de pols los te maken. En ... hoor eens wat een mooie klank.

    Als je tijdens het spelen voelt dat er ergens spanning opbouwt, kan het ook helpen om bijvoorbeeld in gedachten naar je linker dikke teen te gaan en die iets nadrukkelijker op de grond te plaatsen. Zo`n eenvoudige handeling kan zomaar je aandacht verbreden naar meer dan alleen die strijkhandeling. Dit leidt meestal tot ontspanning in het lichaam en een mooiere toon.

    Intussen is het zo dat ik tijdens het spelen een soort checklist heb voor het geval de toon achterblijft. Eerst natuurlijk de strijkrichting, dan schouders ontspannen, het gewicht van de onderarm het werk laten doen, dan hand- en polsspanning, de mate waarin ik echt zit enzovoorts.
     
  11. beginneling

    beginneling

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    42
    Hallo Jos, heel leuk dat je zo uitgebreid reageert, Dit zijn dingen die ik eigenlijk wel graag wilde weten en ik ga het zeker uitproberen. Grappig dat je het hebt over ontspanning. Soms improviseer ik maar wat en speel wat zelfbedachte deuntjes en dan heb ik er ook minder last van.. Wat een prettige reactie van je docente trouwens. En niet alleen prettig maar ook heel leerzaam. Ik heb in een groepje les en dan is daar minder tijd voor. Of ligt het aan de manier van lesgeven? Vandaag heb ik een aantal oude you-tube filmpjes bestudeerd van de cellist Navara, hij legt zo duidelijk uit hoe het zit met het gewicht van je arm, zowel links als rechts, de bewegingen, hoe je de stok moet vasthouden etc. Ik weet wel dat zelfs over het vasthouden van de stok verschillende ideeen zijn maar ik heb gewoon wat aan zulke uitleg. Net als die van jou dus Jos. Ik ga het zeker uitproberen. Verder denk ik dat ik na de zomer privéles ga nemen, dat lijkt me beter om een goede basis te leggen, ik ben ook niet een zo'n snelle leerling. Bedankt maar weer en groeten van Marianne
     
  12. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Nog een oefening die bij mij veel effect heeft: neem met de duim en wijsvinger van je linkerhand je rechterwijsvinger vast op de plek waar die normaal contact maakt met de strijkstok. Door nu zachtjes heen en weer te bewegen ga je voelen hoe de huid van je rechterwijsvinger een beetje om je vinger gaat schuiven. Doe dit een tijdje tot het lekker soepel en vertrouwd gaat voelen.
    Til dan met je linkerhand de stok op, pak `m recht beet zoals je doet als je gaat strijken. Duw en trek dan vervolgens een beetje aan de stok en voel hoe je in je rechterwijsvinger weer dat gevoel hebt dat de huid eromheen schuift.
    Zoek dat gevoel steeds op als je aan het strijken bent. Piept en krast er weer wat, ga dan naar je wijsvinger met je aandacht.
     
  13. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Een andere heel goede methode is om met je lichaam tegen de strijkrichting in te bewegen. Dus bij een opstreek duw je met je lichaam de cello naar rechts, bij een afstreek trek je de cello naar links. In het begin doe je dit met grote merkbare bewegingen, maar gaandeweg gaat dat steeds subtieler. Het mooiste is het, als je een soort swing gaat krijgen in je lichaam. Want je strijkt net zo goed met je rug als met je rechterhand.
     
  14. beginneling

    beginneling

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    42
    Hallo Jos, wat een goede oefeningen zeg. Die eerste die met die duim en wijsvinger is nog wel een beetje moeilijk te visualiseren maar met de stok erbij zal dat vast anders zijn. Gisteren ging het ontspannen spelen wat beter. Ook bedacht ik me dat ik ook wel eens een spiegel erbij kan nemen.Daarnaast heb ik met een andere leerlinge uit mijn groepje afgesproken af en toe samen te oefenen.

    Maar ik heb nog meer voortvarende plannen, ik hoop dat ik niet teveel hooi op mijn vork neem. :rolleyes: Ik heb een privédocent gevonden bij wie ik een paar proeflessen ga nemen. Als dat bevalt ga ik na de zomer bij hem lessen.
    Daarnaast ga ik naar het cellofestival in Dordrecht in mei.

    http://www.cellofestivaldordrecht.nl/Cellofestival_Dordrecht/Cellofestival.html

    Dat duurt vier dagen.Daar krijg je 2 lessen per dag op je eigen niveau. Die lessen duren 75 minuten. Omdat ik me op tijd heb ingeschreven heb ik ook een gratis passe-partout voor alle concerten.
    En dan, last but not least, het grootste avontuur: in juli is er in Spanje een Internationale zomercursus voor strijkers waarvoor ik me heb ingeschreven. ( die link vond ik op dit forum ergens in een oude post)

    http://www.veranomusical.net/nl/

    Dit duurt tien dagen.Je krijgt drie privélessen van zeer gerenommeerde docenten, er wordt iedere dag samengespeeld en aan dit alles kun je ook weer meedoen op je eigen niveau. Het principe van deze cursus spreekt me erg aan: er is veel aandacht voor je (mentale) houding, dus ontspanning, podiumangst, zelfvertrouwen. Een van de methoden die ze gebruiken is om buiten op straat te spelen voor de dorpsbewoners. Ook individueel geloof ik. Dan maak je niet alleen contact met de mensen en deel je je muziek maar het zorgt er ook voor dat je het spelen voor anderen normaler gaat vinden.
    Er doen veel kinderen mee, maar ook volwassenen op verschillende niveaus. Ik wil kijken of ik met iemand met de auto mee kan rijden en anders is er waarschijnlijk de mogelijkheid om daar op een gehuurde cello te spelen. (met het vliegtuig betaal je dubbel als je de cello meeneemt) Er zijn nog plaatsen open dus wie nog belangstelling heeft? Het lijkt me leuk als er meer mensen van het forum meegaan.
    Dit was het weer even voor vandaag.
    vriendelijke groeten van Marianne
    ps: moderator: ik weet niet of die links in deze post thuishoren, ik vind ze ook wel passen in een categorie 'evenementen'o.i.d. maar die kan ik niet vinden.
     
  15. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Van het cello festival was meen ik al een onderwerp. Van de 10-daagse cursus in Spanje nog niet. Die heb ik gemaakt onder het kopje Varia. Leuk initiatief overigens, helaas kan ik die week geen vrij krijgen op mijn werk, anders zou ik het zeker overwegen.
     
  16. beginneling

    beginneling

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    42
    Hallo Willeke,

    Fijn dat je die post van die strijkerscursus in Spanje nog even extra onder de aandacht brengt.
    Ja jammer dat je niet kunt dit jaar.. Maar volgend jaar vindt die cursus ook weer plaats dus wie weet? :cool:
     

Deel Deze Pagina