Ik heb nog geen plausibele verklaringen gelezen die bevestigen dat een kam met alleen maar rondingen een betere klank zou geven dan een kam met hoeken.
Sorry, had iets te ondoordacht gepost. Ik bedoel eigenlijk niet specifiek alleen kammen voor celli (maar zo komt het inderdaad over). Ik bedoel meer dat een bijzondere kam past bij een verder ook bijzonder vormgegeven instrument. Bijvoorbeeld door iets bijzonders bij de krul (of alternatief voor de krul, zoals je daar weleens hoofden van componisten hebt). Qua klank denk ik dat een goede aansluiting op de klankkast het meest bepalend is en ik vraag mij af of verschil in klank door frutsels echt goed waar te nemen is. Bepalender is dan nog meer wat de bespeler aan toonvorming doet (lijkt mij). Je kunt wel een open snaar aanspreken en dan luisteren wat het verschil is tussen de kammen. Dat moet je dan echt blind testen, want wat is verbeelding en wat is écht hoorbaar. Ik verwacht dat het verschil moeilijk te horen is en wegvalt tijdens het spelen van, zeg maar, een suite van Bach.
Waarom hebben kammen eigenlijk nooit een kleurtje, een kleur passend bij het garnituur zou misschien wel aardig staan.
Hmm.... het staat niet op het internet dus is het niet zo? Dat vind ik wel heel erg "modern" gedacht!
Hoe zo? Dit is wat Liuwe beweert: Dus zoek ik de betreffende site van Badiarov op en zie geen zwarte kammen op zijn Barokviolen. Wat is daar nou zo vreemd of modern aan?
Er zijn meerdere bronnen dan het internet. Er is ook nog zoiets als eigen waarneming, boeken, analoge foto's etc., maar ik hoef dat toch niet allemaal uit te leggen?Jí'j begint over "bewijs" en ik heb het woord vreemd niet in de mond genomen. Ik wijs op een trend die onder jongeren nogal in zwang is: staat het niet op google, dan is het er kennelijk niet en van een hoger opgeleid persoon (oude stijl) had ik een dergelijk moderne denkwijze nog niet verwacht.
Frits moet gewoon beter zoeken! Zoek op "violoncellodaspalla.blogspot.nl" en je vindt een verhandeling over het waaróm van het kleuren van zijn kammen. Duidelijk, Frits?
Liuwe moet gewoon een link aanbieden waarin zijn bewering bewezen wordt. Ook in die van #29 kan ik geen gekleurde kam vinden. Maar, het zal wel aan mij liggen.
Ik denk een zwarte kam te zien (als ik 20 x de pauzeknop gebruik, waarmee ik de muziek geen recht doe ...).
Maar het is dan wel heel erg vreemd dat de bovenkant van de kam, waar de snaren overheen lopen, blank is! Ik ben toch van mening dat het een kwestie is van lichtval en dat de kam niet zwart is gemaakt. Maar eh, als iemand vindt dat 'ie zwart is gemaakt, mij best hoor.
Als Liuwe op een Ipad werkt, kan hij een link niet aangeven. Ja, het zal wel kunnen, maar Liuwe kan het niet. En die kam op die violoncello da spalla is pikzwart, niks geen schaduw! Geef me nou ook een kéér gelijk, Frits!
Je kunt pas gelijk krijgen als je het hebt Liuwe! Zo werkt dat nu eenmaal. En de afbeelding waarop een zwarte kam is te zien is geen Violoncello da Spalla! Liuwe moet dan geen bewering doen die niet is na te trekken. Misschien dan niet op een iPad? Maar ik ben nu overtuigd. Met dank voor de afbeelding.
Dit snap ik niet! Op het filmpje van de violoncello da spalla is de kam zwart en ik plaats een foto van een barokviool met zwarte kam. Wat heb ik nou niet goed gedaan? Ik heb mijn opmerking uit #24 gewoon met een foto onderbouwd, het gaat helemaal niet om gelijk of ongelijk hebben.
Je hebt gelijk v.w.b. de verwijzing naar de Barokviool. De Violoncello da Spalla heeft volgens mij geen zwarte kam, maar dat werd opgevoerd door Tobias. Sorry, Liuwe als ik je iets verkeerds heb verweten. Ik houd er over op. Er is een Barokviool met zwarte kam. Is aangetoond. Klaar.