Bijzondere kammen

Discussie in 'Overig' gestart door Fr@nk, 1 jun 2013.

  1. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Beste Frits, de violoncello da spalla heeft óók een zwarte kam! Badiarov heeft daar zijn eigen theorieën over. Hij bouwt trouwens mooie violen.
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Deze foto laat toch duidelijk een Violoncello de Spalla met een zwarte kam zien.
    violoncello-da-spalla100_v-slideshow.jpg
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, in #42 duidelijk zwarte kam en ook in #31 zwarte kam! Aan het eind van de toets zie je iets dat wel van licht hout is (vraag me niet naar de naam van de onderdelen:confused:o_O:rolleyes:) maar wat relevant is, is dat dat dan ook door schaduwwerking donker zou moeten zijn en dat is het niet. Om niet in oeverloze discussies over dát stukje van de VsS te geraken: de kam is toch écht zwart, heb net als Jan de muziek stopgezet. (maar daarna gewoon lekker geluisterd naar die prachtige muziek:))
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Even weer een beetje dit onderwerp activeren: ik heb nog een paar afbeeldingen van een viool met een rare kam.

    upload_2015-3-21_21-54-4.jpeg

    upload_2015-3-21_21-54-31.jpeg

    Ik weet niet wie de kam heeft 'pas' gesneden, maar mij lijkt de hoogte van de snaren een beetje teveel van het goede. Lijkt me ook lastig spelen, omdat je de snaren ver moet indrukken. Dat kost niet alleen kracht maar speelt ook vervelend, omdat het even duurt voordat de snaar de toets raakt.
     
  5. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Wat ik zelf apart vind is dat er vooral of apart gesneden kammen zijn, of geheel gekleurde (ja zwart... :p)
    Ik kan me helemaal voorstellen dat het apart vormgeven van een kam niet goed is voor de klank van het instrument. Maar waarom niet ter decoratie een kam die mooi beschilderd is? Die zie ik zo snel niet langskomen, terwijl je dat dan weer wel zou kunnen voor de klank. Of zijn vioolbouwers allemaal puristen (in de goede zin van het woord bedoeld) die voor de zuivere vorm en kleur gaan?
     

Deel Deze Pagina