bladmuziek danza macabre / dodendans

Discussie in 'Musicologie' gestart door dreamingdragon, 7 sep 2012.

  1. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi allemaal.

    ik vroeg mij af of iemand ergens bladmuziek van danza macabre heeft liggen, ook wel dodendans genoemd.

    En of er violisten zijn die dit stuk al eens gespeeld hebben.
    Ik vindt het een prachtig stuk. het lijkt me overigens wel een moeilijk stuk.
    Maar met wat doorzettingsvermogen moet het toch wel lukken.

    Wie kan mij hier aan helpen? ik weet niet of er verschillende uitvoering van gemaakt zijn.?
    piano begeleiding is ook welkom.

    groetjes D
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik weet niet hoe de kwaliteit is van dit arrangement maar ik kwam er wel 1 tegen op internet. Er staan geen streken en vingerzettingen bij helaas.

    http://www.tapartoche.com/en/sheet-music.php?name=saint-saens-camille-danse-macabre&partition=5390

    Als ik me niet vergis moet de E-snaar een halve toon omlaag worden gestemd om bij de dubbelgrepen het gewenste resultaat te krijgen.

    Ik weet dan niet wat je met de andere hoge noten moet doen...of je die dus ook een halve toon te laag moet spelen, of je die zuiver moet spelen maar dan dus op een hogere plek op de toets dan je gewend bent of dat je de E-snaar verder links moet laten liggen en alles in hogere posities op de A snaar moet spelen weet ik niet. Er zijn vast wel violisten die daar ervaring mee hebben.
     
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi Willeke.

    Het is inderdaad een beetje lastig zonder informatie over de streken en vingerzettingen. Ik hoorde gister van een violist dat je al snel in de 8e positie zit. Maar hij had helaas geen bladmuziek meer. En het was voor hem ook al ruim 16 jaar geleden.

    Ik ga Maar even bij Toon langs hier in eindhoven. kijken of hij ergens aan een eenvoudiger stuk kan aankomen. Maar in iedergeval bedankt.

    gr D
     
  4. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi Hoi.

    Ik heb van iemand Danse Macabre Op.40 mogen lenen die na 2 blz is gestopt omdat het vrij pittig is.

    Ik moet zeggen dat het niet erg gemakkelijk is. Veel dubbelgrepen en verschillende manieren van strijken. pfff Een hele kluif.

    Veel dingen waar ik nog nooit van gehoordt heb zoals F marcatiss
    molto espr dim en segue en stacc sempre.

    veel techniek zit er in verborgen.

    Wie weet leren we het ooit wel, laat ik het nog maar even bij simpele dingen houden hahaha.

    groetjes D :lol:
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als je een stuk hoort zoals de Dance Macabre, dan kun je toch gelijk horen wat de technische vereisten zijn om zo'n stuk te kunnen spelen?
    Als je zelf, als violist, weet wat je kunt en dit stuk voorlopig niet kunt spelen, dan hoef je toch ook de bladmuziek er niet van te hebben? Het zal immers nog wel even duren voordat je er aan toe bent. Of zou het dan toch aan de zelfkennis liggen?
     
  6. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik heb vandaag de 1e 2 pagina s bespeelt, en dat gaat redelijk, maar ik weet dat ik straks toch struikelblokken krijg. Maar das dan weer een uitdaging om te oefenen. Niemand is perfeckt.
    Maar meestal als ik een liedje hoor dat ook voor de viool geschreven is, dan blijkt het toch moeilijker te zijn dan ik dacht. Zodra ik het lied ken, dan kan ik het ook makkelijker spelen vh muziekblad en zie ik het makkelijke er weer van.

    Danse Macabre ken ik ook vrij goed. Alleen nooit bij stil gestaan dat er veel dubbelgrepen erin zaten.
    Maar goed. "alles" kan geleerd worden. Mischien ben ik ook wat te ongeduldig en te ambitieus met 1.5 jaar vioolles :rolleyes: :p
     
  7. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ik heb het stuk op school gespeeld met een docent die piano kon spelen. We speelden de viool-pianoversie ook met coupure van het Spookhuis van de Efteling versie (zie link hieronder van de viool-orkestversie) waar een coupure in het middengedeelte zit zodat het stuk niet 7 maar 4 minuten duurt. De middagversie ging iets beter dan de avondversie waar ik 2 foutjes maakte die ik eraf heb geknipt. M'n eerste dissonante akkoord zette ik 's middags aan de late kant in en 's avonds te laat in en 's avonds was de intonatie daarvan minder. Maar ja beter een vals dissonant akkoord dan een vals octaaf want dat is helemaal goed hoorbaar. De akkoorden over 4 snaren moet ik eigenlijk wat sneller spelen om niet achter te komen bij de piano en de pizzicatoakkoorden wat harder voor de hoorbaarheid in de zaal. We hadden flink wat repetities nodig (12?) om het stuk erin te krijgen.
    Bij de orkestversie is de solopartij veel makkelijker (zie meeleesfilmpje van 7 minuten onderaan) en is de e-snaar in es gestemd. Bij de viool-pianoversie is de viool in e gestemd. Bladmuziek is hier gratis te vinden: https://imslp.org/wiki/Danse_macabre,_Op.40_(Saint-Saëns,_Camille)
    middagversie

    avondversie

    Hier de meeleesversie voor viool en piano zonder coupure van ruim 7 minuten:

    Hier een live-uitvoering van 7 minuten:

    Hier de versie voor viool en orkest van het Spookslot van de Efteling van 4 minuten:
    https://www.youtube.com/watch?v=lCrKcnphuR4
    Orkestversie van 7 minuten met soloviool in es gestemd.
     
    Satch vindt dit leuk.
  8. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    De originele post is al van even geleden maar wel leuk om de opnzmes te bekijken.
    Heb er een tijd geleden ook men tanden op stukgebeten, ben toen blijven hangen op dat stuk met de chromatische toonladder, ga de partituur nog eens uit de kast halen om te zien of ik nu wat verder geraak :D. Vind dit wel echt een stuk dat pas tot zijn recht komt met begeleiding. Doet me altijd denkfn aqn het spookslot in de Efteling, ...
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2023
  9. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    De meeleesversie van de middagversie:
     

Deel Deze Pagina