bladmuziek meersnarige violen

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door _Liek, 17 mrt 2012.

  1. _Liek

    _Liek

    Lid geworden:
    17 mrt 2012
    Berichten:
    4
    Hee allemaal,

    Dit wordt mijn eerste post hier en ik had een vraagje over meersnarige elektrische violen. Ik heb al een 'gewone' 4-snarige elektrische viool en ben nu aan het rondkijken naar een meersnarige (waarschijnlijk 5 of 7..) maar ik vroeg me af, voor degene die er al een hebben: Wat voor bladmuziek gebruiken jullie? Of is er ergens bladmuziek voor meersnarige violen te vinden? Neem aan dat je er niet alleen alt of alleen viool op wilt spelen, maar juist combinaties..

    Alvast bedankt! Groetjes
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Mijn man speelt op een 5-snarige elektrische viool. Hij moest daar trouwens wel even aan wennen hoor want de snaren zitten niet alleen dichter bij elkaar maar ook de stand van je stok is anders als je bij een 4-snarige "over de helft" gaat, ben je dan dus "op de helft" en staat je stok net anders.

    Na even wennen speelt hij er fijn op in zijn band maar bladmuziek is er niet voor. Voor hem geen probleem omdat ze eigen nummers spelen en hij dus zelf zijn partijen maakt en speelt. Hij bespeelt hem dan meestal als viool en begeleiding erbij op de C-snaar.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Liek, welkom op dit forum. :)

    Zijn er elektrische violen met 7 snaren? Nooit geweten!
     
  4. _Liek

    _Liek

    Lid geworden:
    17 mrt 2012
    Berichten:
    4
    Ja! Nouja, of je het dan nog violen kan noemen.. Mark Wood maakte deze: http://www.woodviolins.com/html/viper.html
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Aha, ik dacht ook al. Dat vind ik geen violen meer.
     
  6. 1969

    1969

    Lid geworden:
    8 mei 2012
    Berichten:
    15
    als je een meer snarige e viool heb dan is het beste om in de g en de f sleutel te leere leezen :)
     
  7. _Liek

    _Liek

    Lid geworden:
    17 mrt 2012
    Berichten:
    4
    @1969

    dat ga ik ook maar doen.. nu nog bepalen of ik eerst voor een goedkope versie ga of spaar voor een Viper
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Een Viper is naar mijn mening geen echte viool meer. Er zitten vijf, zes of zelfs zeven snaren op maar het ergste is de fretten! Dat verhindert nacorrectie tbv een correcte intonatie, zodat de boel altijd vals klinkt. Mocht de bespeler het niet horen of bemerken, dan is diens gehoor al verpest en valt er niets meer te redden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik vind het bovendien dure instrumenten met prijzen die kunnen oplopen tot wel US$4599,=
    Maar goed, als iemand het wil aanschaffen: ze zijn in de handel. ;)
     
  9. _Liek

    _Liek

    Lid geworden:
    17 mrt 2012
    Berichten:
    4
    Viper zijn ook zonder fretten te krijgen

    http://www.woodviolins.com/images/BIGVpr6frtlsblueburl.jpg

    Maar dat is allemaal eigenlijk redelijk offtopic van mijn originele begin vraag ;)
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, het is nu off-topic dat is waar. Dat komt mede doordat Willek _D vrijwel in het begin al zei dat er geen bladmuziek voor bestaat. Dan is het al gauw gebeurd dat er iemand nog een beetje doorzanikt over fretten en zo. Diegene die dat doet dat ben ik, maar ik zal er mee stoppen.
     
  11. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Worden electrische violen niet vooral gebruikt bij muziekstijlen waarin bladmuziek een wat andere rol speelt dan bij klassieke muziek? (Jean Luc Ponty, Martha Mooke).

    Heb ergens gelezen dat oefeningen voor andere instrumenten gespeeld worden, bijvoorbeeld blaasinstrumenten. Eventueel transponeren.

    Muziek voor discant viola da gamba (het hoge kleine instrument in de reeks) is misschien iets. Gaat soms omlaag tot D (aanwijzingen voor de strijkstok en vingerzetting zijn wel anders dan voor viool).
     

Deel Deze Pagina