Blauwdruk

Discussie in 'Eigen werk' gestart door Maurien Bart, 27 jan 2014.

  1. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    De bladmuziek krijg ik niet in het geheel verwerkt dus heb ik maar 1 van mijn laatste schilderijen als plaatje gebruikt.
    De bladmuziek heb ik er apart bij gezet.


    Dit is de 1e keer dat ik iets "componeer", überhaupt, ik speel nog maar 14 mnd. viool en kan nog niet fatsoenlijk noten lezen, dus het is wellicht nog lang niet goed.

    Toch ben ik benieuwd waar het echt niet goed is, ik sta open voor kritiek (waar ik wat mee kan doen).


    Begintempo is trouwens Allegretto, zal ik zo maar bij de muziek zetten :D
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 31 jan 2014
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maurien,

    Ik heb een aantal opmerkingen waarvan je maar eens moet bekijken en zien wat je er mee doet.

    Als ik de partituur bekijk is het eerste wat me opvalt dat de tweede vioolpartij geen voortekens bij de sleutel heeft staan, dat maakt dat er in het hele stuk overal waar een cis of fis gespeeld moet worden er een extra teken in de vorm van een kruis voor komt te staan. Met voortekens erbij voorkom je dat daar waar een cis gespeeld moet worden, er geen des in het notenschrift komt te staan: maakt het notenschrift visueel onnodig ingewikkeld. Ik denk dat het ‘probleem’ zit in de verkeerde keuze in je programma van de toonsoort voor viool2, die ook D moet zijn.

    Omdat het twee violen betreft zou ik het een duo noemen.

    Er is in de partituur geen aanduiding wat de maatsoort is: namelijk ¾ en dat hoort er wel te staan.

    In de maten 28 t/m 32 voor viool2 staan 32-sten. Is dat de bedoeling of moet het ‘gewoon’ tremolo zijn?

    Voor wat betreft het gehele stuk vind ik de klank erg iel, dat komt omdat je strijkersgroepen gebruikt voor een zeer beperkt frequentiegebied, namelijk die welke toebehoort aan de viool gaande van de laagste G tot een paar octaven hoger. Vandaar dat ik eerder schreef dat het beter een duo genoemd kan worden.

    Verder zou ik in het programma geen ‘strings’ gebruiken maar ‘viool’.

    Zet je er een volgende keer ook nog een cello- en baspartij onder, dan wordt het denk ik al heel andere koek, want dan krijgt het stuk meteen ‘body’.

    Ik ga er later nog eens een keer weer naar luisteren om te zien of ik onder woorden kan brengen wat ik daar van vind, hoewel dat niet van belang is. Van belang is, dat je het zélf mooi vindt. Jammer dat het een beetje kort is: kom je er net een beetje in dan stopt het weer. :(
     
  3. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Bedankt Frits,

    Zie bijlage, heb het in D geprobeerd te zetten.
    Ik ben maar wat aan het experimenteren geweest en heb eigenlijk 4 thema's in 1 stukje gegooid, met allemaal tussenstukjes (ik noem het voor het gemak verbind stukjes). Het is dus redelijk eenvoudig dit enorm op te rekken, de verbindstukjes zijn redelijk universeel, maar moeten vaak op maat worden gemaakt. De thema's zijn eenvoudig te variëren in hoogte per 1 of 2 maten. Toch krijg ik sommige stukjes niet lekker aan elkaar geknoopt.

    Het moeilijkst vond ik 1e thema aan de andere te verbinden.

    Het inzicht ontbreekt me volledig met de lijnen (zoals ze in het programma heten) en of je dan met een opstreek of een afstreek eindigt. O.a. de boog reageert niet altijd in het programma en de dynamiek kan niet met crescendo en diminuendo worden geregeld (werkt niet).
    De glissando doet hij ook niets mee, dus ik weet niet eens hoe het echt zou kunnen klinken.

    Maat 51 t/m 58 zijn per ongeluk ontstaan door maar wat te proberen. Door 3 verschillende thema's aan elkaar te koppelen, heb ik per ongeluk dus een 4e thema gecreëerd, en daar mee eindigt dan ook het hele stuk, het per ongeluk ontstane stuk vond ik eigenlijk wel het leukst klinken.. De 3 thema's die ik in gedachte had in noten te zetten, zijn niet helemaal zoals ik het van tevoren had gedacht. Ik heb geen idee hoe ik makkelijk mijn keyboardmuziek op noten kan zetten tijdens het spelen, dat zou het wat makkelijker maken.
    Met de entourages doet het programma ook niets, dus... voor mij erg moeilijk om in te schatten of het beter staccato, pizzicato of los als 32-sten moet worden genoteerd.

    Uw boodschap het op notenniveau te vereenvoudigen, dat is voor mij dan ook een goed streven, maar dan moet mijn kennis eerst wel enorm toenemen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Het wordt inderdaad wel anders met een baspartij er bij, leuk om er wat mee te experimenteren.
    Misschien dat het ooit nog een redelijk muziekstukje wordt o_O

    Is er misschien nog andere freeware programma die wel glissando e.d. fatsoenlijk afspeelt?

     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maurien, de baspartij (cello) moet uiteraard ook twee kruisen hebben! Nu staat er geen enkel voorteken bij. Dat kan natuurlijk niet.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hoi Maurien, begrijp ik het goed dat jij het stuk gecomponeerd hebt al spelende op je keyboard?
    Ik had behoorlijk moeite om mij voor te stellen hoe het zou klinken op violen+cello toen ik naar je muziek luisterde.
    Toen naar de noten gekeken die je in een pdf erbij had staan.
    Misschien komt je stuk nog beter tot zijn recht als je het langzamer speelt en alle thema's dus langzaam in elkaar laat overvloeien, het één ontwikkelt zich weer uit het vorige en zo verder. Nu vind ik het nogal gejaagd klinken en ik denk dus dat er méér in zit.

    Zelf heb ik wel eens zitten spelen met de gratis versie van finale. Je kunt daar dus ook de instrumenten voorselecteren en als je de boel afspeelt, krijg je een basaal idee van hoe het samen klinkt. Het stukje is in ontwikkeling; in de loop van de tijd doe ik er wel eens wat aan. Kijken of ik er iets aardigs van kan maken en dan is dit forum best een leuke plek om het voor te leggen.
     
  7. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Hoi Marcelita, voor alle duidelijkheid; mijn keyboard en mijn computer communiceren niet met elkaar. Mijn keyboard lijkt wel een beetje op een synthersizer en zou wel moeten kunnen communiceren met computer, alleen heb ik er nooit een data kabel voor gekocht/ gehad. Wel lijkt mij dat erg prettig. Er zit een diskette station op (van vroeger) voor 1,44 MB... moet je nagaan hoe oud dat ding is :D
    Mijn dochter (13 jaar oud) had toen ze dreumes was het diskettestation verwoest middels het te gebruiken als speelgoed opslagplaats. En... een programma om computter met keyboard te laten communiceren is ook niet goedkoop.

    Vanaf mijn 14e hebben we een keyboard/ nep piano in huis, ik had niet de discipline om noten te leren lezen en dus speel ik uit mijn hoofd op gevoel. Later heb ik een eigen keyboard gekocht.
    Soms ontstaan er riedeltjes die je leuk vind klinken.
    Zo'n "thema"/ riedeltje wilde ik op noten zetten, en dat is een beetje gelukt. Toch klopt het een en ander niet met hoe ik het speel, en dat komt volgens mij doordat noten schrift stijf blijft als je het met een computer afspeelt. Misschien dat ik wel wat verkeerd heb genoteerd met noten, maar wat.. dat weet ik niet. Eerst maar notenkennis vergroten. Speel viool deel 1 heb ik nog niet eens uit.. dus goed ben ik er nog helemaal niet in.


    Goedendag Frits,
    Ik heb het veranderd in de muziek maar plaats het nog even niet.
    Na het omzetten komen er net zo veel vervaltekens als dat er kruizen weg gaan, dus lijkt mij het onnodig moeilijk voor de Cello met 2 kruizen als voorteken.
     

Deel Deze Pagina