Boeken over chemie en lakken

Discussie in 'Boeken en publicaties' gestart door Beethoven, 19 sep 2007.

  1. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Frits,

    Ik stel de vraag maar meteen aan jou. Zijn er boeken ( in het Nederlands ) die gaan over chemie en die meer de kant op gaan van lakken ? Zelf maken bedoel ik dan. En zo ja waar zijn die verkrijgbaar ? Ik moet nu steeds gaan googlen om te kijken waar een bepaalde stof uit bestaat .

    Rob.

    O ja en dan nog voor beginners natuurlijk.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Beste Rob,

    Boeken in het Nederlands die gaan over chemie zijn er natuurlijk wel in voldoende hoeveelheid, maar die gaan bijna nooit over lakken, omdat dat een heel specifiek onderdeel is van de (verf)chemie. Daarbij komt dat 'chemie voor beginners' een moeilijke kreet is, want de chemie blijft dezelfde en dan kan het al gauw onbegrijpelijk worden als je niet een beetje thuis bent in dat vak.
    Misschien dat AKZO-Nobel in Sassenheim (die bereiden autolakken en decoratieve verven) je iets wijzer kan maken en mogelijk hebben ze wel een site met ‘downloadables’? Anders een e-mailtje of bellen?

    Als je geïnteresseerd bent in Nederlandse boeken die gaan over het bereiden van (viool)lakken, dan zal dat uiterst moeilijk worden, want ik heb ze eigenlijk nog nooit gezien; misschien zijn ze er wel maar ik ken ze niet.
    Zoals je weet, ga ik over iets minder dan drie weken mijn intrek nemen in ons nieuwe huis. Daardoor is al mijn literatuur al in dozen gepakt, zodat ik die op dit moment niet voorhanden heb om in te zien. (Trouwens mijn studieboeken over Chemie ook).

    In mijn experimentele fase van de vioollakbereiding haalde ik mijn recepten voornamelijk uit het grote werk van onze vriend Ome Otto (Otto Möckel “Die Kunst des Geigenbaues” voor de niet-ingewijden). Daar staan een aantal zeer bruikbare recepten in, die ik op mijn eerste instrumenten heb toegepast: zowel olie- alsook spiritlakken. Later heb ik nog een aantal boekwerken aangeschaft o.a. die van Hammerl, maar die waren allemaal in een andere taal dan Nederlands: Engels en Duits. Hammerl besteedt veel aandacht aan de samenstelling en een aantal fysische eigenschappen van een bepaalde component, zodat de lezer een keuze kan maken op grond van die eigenschappen. Ze hebben ook een website waar veel informatie uit te verkrijgen valt (keuze tussen Duits of Engels, maar geen Nederlands!):

    http://www.hammerl.com/


    Zodra ik de boel weer een beetje op orde heb, zal ik eens kijken of er voor jou bruikbare literatuur bij zit. Kan echter nog wel even duren.

    Frits
     
  3. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Ik dacht al dat het niet zo makkelijk te vinden zou zijn. Ga Akzo even mailen en ik ga even bij Hammerl kijken. Het is niet dat Engels of Duits niet gaat maar ik zit te denken aan een korte ( misschien online ) cursus als die bestaat en in het begin is dan Nederlands wel makkelijk. Mocht je na je volgende verhuizing alle dozen uitgepakt hebben en je atelier weer in orde hebt is het altijd nog mogelijk om even voor me te snuffelen of je wat hebt. Eventuele kosten worden natuurlijk vergoed van mijn kant.

    Alvast bedankt.

    Rob.

    :D
     

Deel Deze Pagina