Boeken over vioolbouw?

Discussie in 'Boeken en publicaties' gestart door Juupje, 11 mrt 2006.

  1. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Hoi,

    Bij mijn ontdekkingstocht naar de viool heb ik zo links en rechts op het internet prachtige foto's kunnen bekijken van violen in de maak. Prachtig om dat proces te kunnen bekijken! Dat ik op zoek ben naar meer informatie en beeldmateriaal omtrent vioolbouw zal jullie vast niet verwonderen :). En dan niet zozeer om zelf iets mee te doen, maar wel om er veel meer over te kunnen lezen en nog meer waardering te krijgen voor de viool en haar bouwer.

    Juupje
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Juupje,

    Het hangt er even vanaf of de literatuur in het Nederlands moet zijn. Wanneer dat wel zo is, zijn de mogelijkheden nogal beperkt. Er is veel materiaal in het Duits en Engels (vermoedelijk ook wel in het Frans maar vwb de bouw heb ik daar geen ervaring mee).

    Wil je enkel en alleen beeldmateriaal, dan kan ik je de volgende van veel foto's voorziene website aanbevelen van Michael Darnton, die voordat hij vioolbouwer werd, als beroepsfotograaf door het leven ging. Dat dat zijn vruchten zal afwerpen bij fotomateriaal die te maken heeft met de (alt)vioolbouw zal niemand verbazen. Open daartoe :

    http://www.darntonviolins.com/violinmaking.php


    click op “Construction Techniques” en begin met de verwondering en geniet van de prachtige beelden. Verder al naar gelang je interesse aangeeft.

    Mocht er toch behoefte bestaan aan niet-Nederlandse literatuur, dan kan ik nog wel een aantal studieboeken noemen, die ik zelf ook in mijn bezit heb en met een zekere regelmaat gebruik. Laat maar horen wanneer dat zo mocht zijn.
     
    Marloes vindt dit leuk.
  3. isabelle

    isabelle

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    1
    mag ik iets even tussen door vragen?
    weten jullie tovallig wat UNIS. in een partij betekend :)
    dankje!
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik weet niet of hij nog voor het publiek toegankelijk is, maar de Bieb van het Haags Gemeentemuseum heeft een aardige plank vol boeken over vioolbouw.
     
  5. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Hoi,

    Dank je wel voor de prachtige link, daar ga ik zeker eens goed kijken. Boeken in het engels en duits zijn geen enkel probleem, dus laat maar horen!

    @Isabelle.....UNIS......Misschien unisono? Unisono betekend vrij vertaald zoiets als één of gelijk van klank. dwz dat alle leden/stemmen/partijen gelijktijdig hetzelfde spelen. Er klinkt dan binnen het ensemble/samenspelgroep/ orkest nog maar één melodie.

    Juupje
     
  6. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Hoi Bert,

    Ha we posten bijna gelijktijdig. Dat ga ik dan eens uitzoeken, dank je wel!

    Juupje
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, betekent unisolo: de hele strijkersgroep of -groepen spelen exact dezelfde toon. Dat kan bij de celli en contrabassen een octaaf lager zijn.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Bert wil je wel naar Den Haag sturen maar voor iemand die in of in de buurt van Breda woont is de bieb in die plaats mogelijk de aangewezen weg.

    Wanneer je in de bibliotheek onderstaande boeken over vioolbouw doorspit heb je in ieder geval een idee hoe zo’n instrument wordt gemaakt. Aanschaffen is nogal kostbaar maar soms wil een mens zoiets toch graag in eigen beheer hebben. De vetgemaakte zou ik aanbevelen.

    Duits:
    “Die Kunst des Geigenbaues” Auterur: Otto Möckel
    “Die Geheimnisse Stradivaris” Auteur: Simone Sacconi (vertaald uit het Italiaans)
    “Grundlagen der Geige und des Geigenbaues” Auteur: André Roussel
    “Gegenbau und Klangfrage” Auteur: Konradt Leonhardt


    Engels:
    “Violin making as it was, and is” Ed. Heron –Allen (herdruk 1994)

    Dan zijn er nog de wat meer algemenere boekwerken over beroemd geworden vioolbouwers:
    “Antonio stradivari” His life and work (1644-1737) Auteurs: gebr. Hill
    “The violin-makers of the Guarneri Family (1626-1762)” Auteurs: Gebr. Hill

    Dan zijn er nog een aantal populairdere werkjes van bijvoorbeeld:
    H.S. Wake, die best wel een aantal aardige tips geeft, maar naar mijn idee soms nogal ruw en vreemdsoortig (behandelen met chemicaliën en dergelijke) omgaat met een prachtig natuurproduct: hout. Hij heeft diverse werkjes uitgegeven met titels als, “How to make a double bass” of “A luthiers scrap book” en “Viola Making” en meer van dergelijke titels.

    Ook niet te vergeten de uitgaves van Henry Strobel.

    Dan laat ik de talrijke verhandelingen over de diverse lakrecepten maar achterwege omdat dat een beetje buiten het bestek van je interesse ligt, denk ik.
     
    Marloes vindt dit leuk.
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het probleem is, dat die boeken meestal niet in lokale bibliotheken te vinden zijn, ook niet in iets grotere plaatsen. Maar Breda kan een uitzondering zijn natuurlijk.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Wanneer we Arnhem als “iets grotere plaats” beschouwen, kan ik met zekerheid zeggen dat op de afdeling Muziek de boeken van O. Möckel en Simone Sacconi aanwezig zijn (en nog vele andere over vioolbouw).

    Overigens heb ik hier in de plaatselijke bibliotheek op aanvraag een boek laten komen vanuit de bibliotheek uit Arnhem, dus dat kan ook nog. Er is onderlinge uitwisseling tussen de aangesloten openbare bibliotheken mogelijk tegen een geringe vergoeding.
     
  11. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Heren, zeer vriendelijk bedankt voor jullie tips! ;) Ik ga aan de snuffel naar deze boeken en wie weet kan ik ze via de centrale bibliotheek van Breda ook te pakken krijgen! :)

    Juupje
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  13. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Dank je ......Gelukkig staat de bieb van Breda ook onder mijn favorieten in m'n browser. Dan kan ik thuis ten minste raadplegen wat ze in huis hebben en da's wel zo fijn.

    Juupje
     
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hey Juupje,

    Mocht je er het geld voor over hebben (15 euro) en de tijd voor willen nemen dan is de Koninklijke Bibliotheek een paradijs op aarde. Tientallen zo niet honderden boeken over violen, vioolbouw, Stradivarius , Del Gesu en ga zo maar door.

    Ben je dan toch in Den Haag dan is een bezoek aan de Grote Bibliotheek aan het Spui weer een andere belevenis. Daar hebben ze twee delen van HAMA, Meisterwerken der Italianische Geigenbau, Deel een van Fridolin Hama (niet in open uitleen) en deel twee van Walter Hama wel in open uitleen.

    Mochten er een paar bladzijden aan elkaar blijven plakken dan zou het kunnen komen dat ik heb zitten kwijlen (boven de boeken).

    Voor de rest hebben ze natuurlijk een abonnement op the Strad, twee boeken van Galamian (vioolmethode) en o.a. Taxe Der Streichinstrumente (19toen) en natuurlijk het boek van Mockel, Die kunst des Geigenbaues en nog veel meer.

    Mocht je echter serieus een bezoek gaan brengen aan onze Haagse Bibliotheken, denk dan eerst serieus na over je huidige relatie. Ik ben meer dan eens veel te laat thuis gekomen, en woon relatief dichtbij.

    Remi
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    @ Remi,

    hebben ze in de KB niet de mogelijkheid tot kopiëren?

    Ik heb ooit eens een heel boekwerk (Sacconi) gekopiëerd. Dan ben je wel even bezig natuurlijk, maar dan hèb je ook wat voor relatief weinig geld.

    Wat ook nog altijd kan is een bepaald gedeelte kopiëren. Dan ben je geen uren bezig en heb je tòch dat gedeelte wat je interesse heeft. Je zit alleen wel met een probleempje als er afbeeldingen in 'full-color' zijn en het kopieerapparaat is enkel zwart/wit. Nou ja, dan maar in 't zwart zou ik zeggen. ;)
     
  16. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Haha, mijn huidige relatie...... Die heb ik er geen, dus die kan ik niet laten versloffen. Maar voor ik het weet ben ik dus ook een : vioolofiel: :) (hmm, heb ik nu een nieuw woord uitgevonden?)

    Beide weer bedankt voor de tips. Als ik het zo hoor wordt het een weekendje/midweekje ' Gravenhage, want met één dagje ga ik dat vast niet redden.

    groetjes,

    Juupje
     
  17. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Mocht je echter serieus een bezoek gaan brengen aan onze Haagse Bibliotheken, denk dan eerst serieus na over je huidige relatie. Ik ben meer dan eens veel te laat thuis gekomen, en woon relatief dichtbij.

    Remi,

    Mijn vrouw zou er ook niet intrappen :)

    Hopf
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Remi kennende, zou ik hem onvoorwaardelijk geloven wanneer hij bij te late thuiskomst zou beweren dat hij met zijn neus in de vioolbouwboeken had gezeten!
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik ook, maar als ik lees wat Hopf beweert, weet ik het bij hem zo net nog niet.
     
  20. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Bibliotheek personeel met klemtoon:
    Dienst Openbare Bibliotheek Den Haag
    Spui 68
    Den Haag
    070-3534479

    Openingstijden
    ma 12.00-20.00
    di t/m vrij 10.00-20.00
    za 11.00-17.00
    zo* 12.00-17.00
    * niet in de maanden mei t/m augustus

    Op de 4e etage staan de boeken over ons geliefde instrument.
    Overigens, het enige boek dat over vioolbouw gaat is eigenlijk het boek van Otto Mockel, Die Kunst des Geigenbaues.


    De andere Bibliotheek is van het Nederlands Muziek Instituut
    Dit is te vinden aan het Prins Willem - Alexanderhof 5
    2595 BE te Den Haag
    www.nederlandsmuziekinstituut.nl

    Het is gelegen achter het winkelcentrum Babylon naast het centraal station
    Openingstijden van maandag t/m vrijdag vN 09.00 - 17.00 uur.

    Daarna: meneer, mevrouw, wij willen gaan afsluiten.


    Remi



    (Dit bericht is door remi bijgewerkt op 16/03/2006 om 18:30 uur)
     

Deel Deze Pagina