boog voor cello van F. SCHMITT

Discussie in 'Aangeboden' gestart door amaryllida, 11 apr 2011.

  1. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Hey,

    Heb zojuist via eBay een octogonale boog gekocht met inscriptie: *F. SCHMITT*
    De boog zou gemaakt zijn in Frankrijk rond 1920.
    Heb er totaal niet veel voor betaald omdat er bijna niet op geboden werd.
    Dus ook al is de boog namaak of helemaal niets waard; afgezet ben ik helemaal niet ^^

    door wat te zoeken op google kwam ik uit bij een componist: Florent Schmitt.
    Franse componist die leefde van 1870 - 1958.
    Zou het van hem kunnen zijn? want vind nergens een bogenmaker die F. Schmitt noemt.

    Ik ga ervan uit dat het om namaak gaat ofzo en dat ik helemaal geen oude boog gekocht heb. De boog is maar 160euro gegaan (met verzending inbegrepen). Dus wel de moeite, eventueel als 3e reserveboog.

    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&_trksid=p4340.l2557&rt=nc&nma=true&item=160568036304&si=HEbQ215jSFLW6T99Yg1%252FfWrqBuE%253D&viewitem=&sspagename=ADME%3AB%3AEOIBSA%3AUS%3A1123#ht_500wt_900

    (Weet niet of de link voor jullie werkt; misschien kan enkel ik erop omdat ik het object gekocht heb. Laat het me maar weten dan upload ik foto's op een andere manier :p)
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Maker is mij onbekend, staat ook niet in de universal dictionary of violin and bow makers. Wel is een Frans Schmidt bekend maar dat is met DT.
     
  3. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Mijn leerkracht heeft dit boek ook, en hier staat hij inderdaad niet in.

    De boog is vandaag aangekomen via taxipost.
    Ziet er heel mooi uit. Zeker niet nieuw maar of hij werkelijk van 1920 is betwijfel ik, maar heb er ook niet veel voor moeten neertellen hé :) (Hoewel dit op eBay niets wil zeggen; omdat de verkoper verplicht is om te verkopen aan de hoogste bieder. Misschien heeft de verkoper er veel verlies op, misschien veel winst. Dus hiermee ken ik de waarde van de boog nog steeds niet.)

    Onderaan de boog staat gegraveerd: X I/ /// (waarschijnlijk X V III; dus 18)

    Ik ga straks naar een vioolbouwer om de boog te laten beharen, maar is er verschil ik kwaliteit van haar ? zoja; hoe zie je dan dat je dat haar hebt?

    aan de boog is buiten de slof niets aan momenteel. Dus geen haar, geen zilver wikkelingen en geen leer voor je vinger op te leggen (weet niet hoe ik die 2 laatste anders kan benoemen ^^)

    Haar wordt dus voor gezorgd; maar maakt het uit dat die 2 andere dingen ontbreken? Of kan ik die er beter ook laten opzetten?
     
  4. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    kom net van de vioolbouwer en de prijzen zijn:

    50euro voor nieuwe beharing
    150euro voor het zilverwerk + leer
    + er zou een nieuwe schroef moeten inkomen, want de huidige zou net te kort zijn.

    Totaal prijs van iets meer dan 200euro, hoop dat dit alles is en dat er plotseling geen extra kosten bij komen :eek:
     
  5. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    XVIII staat voor de productie aantal uit 1 lading hout. Hoe hoger het aantal des te lager de kwaliteit. Topstokken gaan (als het al wordt aangegeven) tot 3 maarja als je een stok hebt met daarop III zegt nog niet of er daadwerkelijk slechts 3 zijn gemaakt. Kan net zo goed 3/18 zijn. 18 is overigens wel heel hoog, verwacht er niet al te veel van (in waarde dan)
     
  6. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Oh mooi dat je dit weet ^^
    Weer iets bijgeleerd! Ik verwacht er ook niet al te veel van hoor :)
     
  7. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Maar hoe weet je dan de kwaliteit :p? Je weet toch niet hoeveel de lading hout bedraagt ^^
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Je hebt 2 soorten stokken, de atelier (fabrieks) en de stokken die op bestelling zijn. Bij bestelling neemt de stokkenbouwer 3 stukken hout, kwaliteit afhankelijk van de wensen van de klant en het budget. Hier maakt hij 3 stokken uit, tijdens het proces weet hij al vrijwel zeker welke stok de klant koopt, een goede stok laat zich namelijk makkelijk snijden. De andere 2 worden in de winkel verkocht, dit zijn doorgaans prima stokken!

    Bij atelier werk worden er vaak tientallen stokken tegelijk gemaakt, de stang door persoon x en de slof door persoon y. Om ervoor te zorgen dat de onderdelen naadloos op elkaar aansluiten markeren ze de stang en de slof met cijfers.

    P.s, de cijfers slaan niet op kwaliteit. Integendeel, Bazin stokken zijn vaak atelier, hij had immers 20 man personeel! Ze worden eigenlijk gebruikt zodat de stokkenbouwer weet welke slof bij welke stok hoort, als je er 18 maakt dan maak je ook 18 onderdelen en die passen niet onderling op elkaar.
     
  9. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    AH mooi om te weten :) Bedankt hè!
    Nu weet ik trouwens ook meteen dat het een handgemaakte (atelier) is.

    Totaalprijs voor aankoop + restauratie: 370 euro. Valt nog heel goed mee.
    De boog zou volgens de verkoper uit 1920 zijn ( wat ik niet geloof) en volgens de vioolbouwer 30-35 jaar oud. Wat wel zou kunnen kloppen.

    Hopelijk speelt hij makkelijk en ben ik er iets mee ^^
    De vioolbouwer kan er pas binnen 2 weken aan beginnen, veel te veel werk zij hij... :(
     
  10. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Ben net mijn boog gaan ophalen bij de vioolbouwer en hij kan hem niet beharen omdat de schroef te kort zou zijn.
    Hij kan zelf geen langere schroef vinden die eventueel zou passen.
    Iemand een idee waar ik zo'n schroeven kan bestellen? Ik vind wel enkele site's die zoiets verkopen, maar vaak staat er geen lengte van de schroef bij.

    De lengte van de schroef (zonder de eindknop) zou tussen 6 en 6,5 cm moeten zijn.
    Weet niet of zoiets bestaat.
     
  11. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    6 tot 6.5 is wel erg lang! de langste die ik zo kon vinden was 5.5cm maar dat was voor viool... waarom moet ie zo lang zijn? Vreemde stok... doorgaans is de gehele schroef zo'n 6cm dus zonder knopje 5cm. Past de huidige schroef er wel in of kun je hem niet aandraaien? P.s ik heb nog een mooie duitse (pernambuco) cello stok, net behaard te koop voor een zacht prijsje.
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Minpuntje voor een vioolbouwer die niet weet hoe hij aan langere schroeven moet komen. ;)
    Er zijn in Duitsland een of twee fabrikanten/toeleveranciers voor de strijkstokkenbranche waar ze alles hebben dat je je kunt voorstellen, eventueel als "Sonderanfertigung". Jouw vioolbouwer mag wel even contact opnemen, dan zal ik het hem verklappen.
     
  13. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    AH :p en wil je het niet verklappen aan mij ^^
    Zelf heb ik al gehoord van GEWA, maar die leveren enkel aan groothandels of vioolbouwers. Ik heb ook een site gevonden http://www.violins.ca/supplies/bow_parts/bow_buttons_screws_eyelets.html
    die verkopen alle onderdelen voor vioolbouw/strijkstokken.
    Zij kunnen ook schroeven op maat maken als je dat wil.

    Ik denk dat ik de herstelling zelf ga uitvoeren, want (en sorry hoor) zoals ik al zei rekenen vioolbouwers meer als het dubbel van de aankoopprijs door als tarief.
    Zo kost nieuw zilverwerk zo'n 130euro (kost hier z'on 80euro).
    Een nieuwe vijs kost hier (naargelang welk materiaal en afwerking) ong 40-60euro, en daarvoor moest ik bijna 120 betalen.

    De vijs plaatsen kan ik zelf ook, das geen werk.
    ben zelfs ook van plan om al mijn bogen zelf te gaan beharen in de toekomst. Kost 9euro voor het haar. IPV 50euro bij een vioolbouwer...

    Als je weet waar ik de schroeven in Europa kan bestellen zou dat handig zijn, maar zoals ik al zei wil ik liever niet meer via een vioolbouwer werken, omdat ik dan gewoon het dubbel moet gaan betalen ^^
     
  14. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Zelf beharen? Veel succes daar mee! Dat is echt niet zo makkelijk als het lijkt... grote kans dat het scheef gaat en dat sommige haren niet strak gaan bij het aanspannen. P.s ik ken genoeg bouwer die het voor €30 doen met prima haar...

    Wat voor zilver kost zo duur? Wikkeling is meen ik €50, zou niet weten wat er elders vervangen kan worden...
     
  15. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Vijs? Wat is dat?
    :|
     
  16. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    De vijs is die eindknop aan je boog :) dient om de haren op te spannen.
     
  17. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    AUB niet opnieuw de discussie over Belgische vioolbouwers ^^
    Dit zijn de prijzen die je standaard in België betaald.

    Zelf beharen wil ik toch eens proberen. Misschien kan mijn leerkracht me dit wel uitleggen, en op youtube staan er ook een paar filmpjes van mensen die tonen hoe je dit moet doen. De eerste keer zal wel zeer moeilijk gaan, maar denk als je het een keer door hebt dat het toch moet lukken ^^

    Als ik mijn bogen kan beharen aan 9$ het stuk; het zou een groot verschil zijn!
     
  18. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Heb trouwens van GEWA een mailtje gekregen met enkele vioolbouwers/groothandels in de buurt die hun producten hebben of kunnen bestellen. Ga daar misschien eens langsgaan.

    Heel vriendelijke service van GEWA trouwens ^^
     
  19. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Maar als je de stok daarmee vernielt, is de schade heel wat groter! Rekenen jullie in België trouwens in dollars? :p
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ja Liuwe, België is uit de euro gestapt, wist je dat niet?
     

Deel Deze Pagina