Bosch Leerorkest

Discussie in 'Viool' gestart door Muzirene, 10 dec 2015.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Orkestrepetitie Groep 7, tweede foto (#13):

    daar zie ik toch kinderen op de stoel zitten met de rug tegen de rugleuning en de benen over elkaar!!
    Daar zou de juf toch meer aandacht aan moeten besteden.
    In een orkest zit je op de rand van de stoel en benen over elkaar is verboden!
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik zie er ééntje zo zitten. Valt wel mee met "kinderen":) En op die bovenste groepsfoto is het maar de vraag of ze toen nog zo zat. Ik denk dat de viooljuffen wel terdege op dit soort dingen letten;).
    Het speelt trouwens helemaal niet zo lekker, denk ik. En volgens mij laten jullie, Irene, de kinderen tijdens vioolles ook staan, heb ik dat goed?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik zie er ook nog twee zitten met de voeten gesteund op de dwarsstang van de stoel. Maar ik denk niet dat het hier gaat om het aantal waargenomen 'delinquenten', maar om de constatering.

    Bij staande spelen kan er natuurlijk geen sprake zijn van 'benen overelkaar' en 'met de rug tegen de rugleuning', dat moge duidelijk zijn! o_O
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Heb je helemaal gelijk in!
    Ik denk dat die kinderen die met de voeten steunen op de dwarsstang van de stoel duwen, dat uit spanning doen. Van die 'stresskippen', zoals dat weleens wordt genoemd. Dat vraagt wellicht wel wat aandacht van de vioolleerkracht.
    De meeste kinderen op de foto kunnen hun voeten goed op de grond zetten.
     
  5. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Voor veel kinderen zijn die stoelen te groot, dat maakt het wel lastig voor ze. Toevallig heb ik de afgelopen les weer eens met de leerlingen geoefend hoe ze in een orkest op hun stoel moeten zitten. Vinden ze heel lastig hoor! Je moet je bedenken dat dit geen kinderen zijn die hiermee zijn opgegroeid, maar kinderen uit achterstandsmilieus. Dus ook al weten ze hoe ze moeten zitten, ze houden het echt niet een hele repetitie vol.

    Afgelopen zaterdag hadden we orkestrepetitie met onze strijkersgroep en de harmonie samen (herrie! wat een getetter, die blazers, maar da's een ander verhaal). Bij onze strijkersgroep zitten een aantal kinderen die al goed genoeg kunnen strijken om hieraan mee te doen. Die houden het ook niet eens de hele repetitie vol om goed te blijven zitten. Laat staan de kinderen van het Leerorkest...

    In de les oefen ik het liefst staand, maar zo nu en dan laat ik ze ook zitten om dat te oefenen dus. En dan kan ik ook aandacht aan alle kinderen geven en krijgen ze het meteen te horen als ze niet goed zitten. In het orkest met al die strijkers heb ik niet genoeg ogen hoor... Als ik het zie, geef ik natuurlijk een seintje, maar ook dat seintje wordt niet altijd opgepikt als ze ondertussen proberen precies te spelen wat ze moeten spelen.
    Maar ze weten nu zelfs hoe ik wil dat ze hun viool houden tussen de liedjes door. En ze doen heel gemotiveerd mee, dus de intentie is er!

    Afgelopen zaterdag was het optreden bij de Burgemeester. Na het optreden van het Leerorkest speelde de fluitjuf nog een stuk voor de gasten daar. De kinderen wisten dat ze dan stil moesten blijven kijken, netjes hun viool op schoot. Nu, de ogen van al die belangrijke gasten in nette kostuums (het waren echt de Notabelen van Den Bosch) die prikten heus wel. Maar toch klonk ergens in die 7 minuten van het fluitstuk, ergens een vioolsnaar en kon een meisje het niet laten tegen haar buurvrouw te fluisteren over dat de juf echt wel mooi kan spelen.
    Dit ter illustratie. Die kinderen krijgen het echt niet voor elkaar allemaal een hele orkestrepetitie lang netjes in orkesthouding te blijven zitten.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik weet niet wat de dieper liggende beweegredenen zijn van de kinderen. Wat ik wel weet is dat vanaf mijn eerste kennismaking in het Jeugdorkest dit mij werd bijgebracht. Ik kon me er toen wel in vinden. Die houding, rand van de stoel en geen benen over elkaar, straalt een zekere alertheid uit. Bij de les (willen) zijn. Wil je je best doen dan helpt die houding mee, zo is mijn ervaring!
    Dus ik geef dat maar mee aan de juf (IdB). Ze mag zelf weten wat ze er mee doet, zo ben ik ook wel weer.
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Klopt. Vinden ze inderdaad ook prachtig. En ik maak het echt superofficeel ook nog eens een keer, dat het zo hoort in een orkest en ze vinden dat heel mooi. Maar dit zijn geen kinderen die van jongs af aan er voor hebben gekozen viool te willen spelen en het zo vanzelf hebben meegekregen. En daarbij zijn het dus gewoon ander type kinderen, met echte beweeg-redenen inderdaad.

    Je ziet het in het filmpje eigenlijk ook al. Ik had ze (voor het filmpje ook nog eens) precies uitgelegd hoe ze moesten zitten* en dat ze gelijk moesten strijken en zo. Je ziet daar al dat ze moeite hebben dit allemaal tegelijk te doen en vol te houden!

    (*Bij deze stoelen zeg ik niet 'puntje van je stoel', want dan kieperen die stoeltjes voorover.... :eek: )

    Heb trouwens ook even gekeken naar wie er met de benen over elkaar zit, dat was er toen niet 1tje van mij, hihi. Nu wel, ik vervang die juf nu vanwege zwangerschap.
    Maar liever kijk ik naar dat verbeten koppie van het meisje vooraan, dat vind ik mooi om te zien.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het zal je maar gebeuren!!:(
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, links vooraan he!
    Wat betreft stoelen kom je als strijker toch wat tegen...:eek::oops: en ook weleens:)(Studio 1 in Muziekgebouw a/h IJ bijvoorbeeld). Voor kinderen die het allemaal nog moeten leren, zou je echt graag op z'n minst géén klapstoeltjes willen geven. Liever dan die schoolstoeltjes waar we in Nederland nog zoveel van hebben)
    Bijvoorbeeld:

    [​IMG]
     
  10. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik kan mij voorstellen dat die kinderen zo zitten , ze raken amper met hun voeten de vloer!
    Dan word het een soort balans oefening en dat kost veel energie.
    Heb je al gedacht aan voeten bankjes, stoofjes enz? dat kan zelfs met lege doosjes uit de suppermarkt dan kost het ook niets.
    Dan kunnen ze hun voeten hier op zetten en kunnen hun benen ook ontspannen.
     
  11. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ja, zou ideaal zijn. Maar ik denk dat dat heel lastig te realiseren is. Het gaat om drie orkesten van ongeveer 100 kinderen die achter elkaar repeteren in een ruimte die net past. Snel daarvoor alles opstellen (muziekstandaards kosten het meest tijd...) en wisselen, tijdens het wisselen stemmen... Als ik ermee kom dat we ook nog iets van voetenbankjes erbij moeten gaan regelen....
    Ik kan het wel zo doen, dat ik kinderen die echt klein zijn hun vioolkoffer mee laat nemen en dat ze daarop hun voeten zetten. Dat is in ieder geval wel een goed idee, denk ik....
     
  12. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Er komt muziek uit.
    Als ze de volgende keer ook nog zo'n 30 seconden kunnen zwijgen wordt dat onderdeel ook beheerst.
     
    Hopf vindt dit leuk.
  14. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Geslaagd concert gisteren!
    10413415_1239986872678164_215329244610828219_n.jpg
    Hoe gaaf, mogen soleren samen met een Doedelzakspeler!!

    12022437_1239986772678174_5407205782182146585_o.jpg
    Goed gedaan meissie!

    12888582_1239971056013079_2365013532511791565_o.jpg
    De Violisten...
    12901376_1239972819346236_2739576821297417781_o.jpg 12898236_1239971739346344_582757572464458155_o.jpg
    (Ik heb altijd hars in mijn broekzak....)

    12417555_1239981996011985_8215665900433333829_n.jpg
    Even nog samen oefenen van tevoren...
     
    Deanone en Marcelita vinden dit leuk.
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dat ziet er allemaal wel erg leuk uit van dat concert!!! Mooi al die violistjes zo aan het spelen te zien!
    Hoe zou dat geklonken hebben?
     
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Zodra filmpjes online staan, laat ik het weten!
     
  17. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Leuk zo'n jeugdorkest! Mijn kinderen spelen vanaf afgelopen woensdag mee bij Corrente 5 in Nijmegen, onze twee 8-jarigen na resp. 9 en 3 maanden les op de cello en onze 11-jarige na bijna 3 jaar les op klarinet. Omdat de leraar van de 2 cellistjes verhinderd was om te ondersteunen, mocht ik zelf (ook bijna 9 maanden les) meespelen om ze te helpen. Tijdens het spelen bedacht ik dat het toch wel heel erg jammer is dat ik veel te oud ben om erbij te mogen, maar na afloop zei de dirigent dat, als ik wilde, het wel fijn zou zijn als ik, ook als de docent er wel was, mee zou willen spelen om de cellogroep wat voller te laten klinken. Dat hoefde hij geen tweede keer te zeggen!

    Dit is een linkje van een optreden van een tijdje geleden (toen wij dus nog niet meededen):
    https://www.facebook.com/corrente.nijmeegsjeugdorkest (filmpje staat onder de foto's bij video's, liedje heet L'Oiseau). Dit liedje is bij ons thuis nu favoriet en wordt doorlopend geoefend. Zondag 24 april is het eerste concert waar ze ook meespelen (in de Lindenberg in Nijmegen, tijdstip is nog niet bekend, ergens in de middag).
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2016
    Marcelita vindt dit leuk.
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb het beluisterd! Mooi stuk muziek. Leuk gedaan. De soliste: lang niet gek!
    Alleen heb ik een opmerking. Ik heb er uiteraard niets over te zeggen, maar ik zou die pianobegeleiding er compleet uit gooien en vervangen door strijkers. Wordt het 300% mooier van! 't Is maar een suggestie.
     
    jis77 vindt dit leuk.
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Jeee, wat een buitenkans! Echt leuk voor je! :)
    Dat wordt zo echt leuk samenoefenen en spelen in Corrente5. Ik kan me ook goed voorstellen dat l'Oiseau nu favoriet bij jullie is, want wat een heerlijk stuk! (es kijken of ik de bladmuziek ergens op internet kan 'scoren').
    En die twee solistes waren ook lekker op dreef. Leuk om het allemaal te horen en te zien!
     
  20. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik ben nu proefwerken aan het nakijken, maar kan hem straks wel even voor je scannen.
     

Deel Deze Pagina