Boutelje cello

Discussie in 'Aangeboden' gestart door arthur, 9 feb 2005.

  1. arthur

    arthur

    Lid geworden:
    9 feb 2005
    Berichten:
    4
    Beste allemaal,

    Ik bespeel sinds een aantal jaar een cello waarvan het etiket vermeld dat deze in 1930 door Michel Boutelje in Den Haag is gemaakt. De cello is onlangs opengemaakt en gereviseerd door Katharina Meierott (die zeer lovend over de bouw was), maar geen van tween hebben we in de bekende handboeken meer over Boutelje kunnen vinden anders dan dat hij in Den Haag werkte en in 1942 in 'midden-europa' is gestorven. De cello komt oospronkelijk van Vedral vandaan (vorige eigenaar had hem daar gekocht) maar die kan ik het ook niet meer vragen. Is er iemand van jullie die soms ook op een Boutelje instrument speelt (we weten ook niet hoeveel hij gemaakt heeft en of daaronder ook violen of alten zijn, gezien de bouw kan het echter onmogelijk de eerste zijn geweest) of meer van deze bouwer weet, die, zo lijkt het althans, nog relatief onbekend tijdens de oorlog om het leven is gebracht.

    Groet, Arthur
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hey Arthur,

    Naar aanleiding van jouw vraag over Michael/Michiel Boutelje heb ik wat zitten spiten op internet maar kom niet verder dan dat er een Machiel Boutelje in Auschwitz op 30-4-'43 is omgekomen, deze Boutelje was geboren op 20-2-1913.
    Naar aanleiding van dat je meldt dat je cello door Katharina is nagekeken/repareerd of zo ga ik er van uit dat je uit Den Haag komt of uit de omgeving.

    Tja, helaas is de heer Joseph Vedral overleden en kun je dus geen gebruik meer maken van zijn bija fotografisch geheugen.

    Zelf denk ik dat het raadzaam is on b.v. bij de rijksdienst kunsthistorische documentatie te gaan informeren, het gemeente archief, het C.I.D.I. de koninklijke bieb en zo. Die weten vaak veel meer.

    Voor de rest houd ik je topick wel in de gaten, maar ik denk zelf dat je het meer van bovengenoemde bronnen moet hebben.

    Mischien was de heer Boutelje een gepassioneeerd amateur vioolbouwer (kijk maar eens naar de cello die voor Anner gebouwd wordt, ook door een "amateur", niet bekend als vioolbouwer maar toch...

    Met vriendelijke groet

    Remi (Ruggeri)
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Beste Arthur,
    Het supplement van Lüttgendorff geeft Bij Bouteljé twee (schriftelijke) bronnen: Fred Lindeman (vioolbouwer te Ansterdam, Uiterwaardenstr. 344 1079 DC Amsterdam Tel. 020-6425249) en het franse Naslagwerk Vannes (heb ik nu niet tot mijn beschikking)
    Wellicht helpt dat je verder!
    succes, bert boon
     
  4. arthur

    arthur

    Lid geworden:
    9 feb 2005
    Berichten:
    4
    Beste Bert en Remi,

    Dit is wat het speuren tot nu toe heeft opgeleverd, voornamelijk dankzij Fred Lindeman (al met al niet veel hoor)

    Boutelje is geboren in 1909 in Den Haag (en was dus pas 21 toen hij mijn cello maakte) is in 1942 gedeporteerd en vermoedelijk begin 1945 vermoord. De reputatie van Boutelje onder Haagse vioolbouwers was die van een goede collega en vakman. Zijn atelier was gevestigd op Prinsengracht 78 (daar staat nu een vermoedelijk naoorlogse tussenwoning met een tamelijk aftandse dameskapper op de benedenverdieping). Onbekend is vooralsnog hoeveel en wat voor instrumenten Boutelje heeft nagelaten (ook violen en/of alten bijvoorbeeld?). Al met al kijk ik de laatste dagen wel eens naar m'n cello met de gedachte dat dit wel eens het enige tastbare overblijfsel kan zijn van de inspanningen van een begaafd iemand die vermoedlijk in eenzaamheid na de nodige dwangarbeid is gestorven. De stem van zijn handen klinkt voort zullen we maar zeggen. Ik doe m'n uiterste best om dat zo goed mogelijk te doen maar je wordt er wel een beetje bescheiden van. Niettemin: het is een prachtige stem. Weinig info, maar ik kijk er toch met een ander gevoel tegenaan.

    Dank voor jullie hulp
    Arthur
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Arthur,

    Ik vind het best ontroerend wat je schrijft over je instrument, het pand aan de Prinsengracht (de kapperzaak), ik ben er vanavond nog langs gefietst, gewoon even kijken.

    Ook voor jou heeft je instrument een geschiedenis gekregen, een stem, een extra waarde.
    Zelf denk ik dat als je vandaag of morgen over de Prinsengracht fietst, loopt of zo het toch op een of andere manier heel anders is, een andere Prinsengracht. Een beetje meer van jou maar nog meer van je instrument.

    Zelf heb ik een viool van en oud tante, een pracht instrument, gebouwd naar Francesco Ruggeri.

    Toen ik c.a. 10 of 11 jaar was ben ik op de een of andere manier in de ban van de viool geraakt, ik hoorde een bepaald stuk muziek, gespeeld op/door een X instrument.
    Mijn moeder vertelde dat het een viool was. Daarna ....
    Ik was dus gegrepen door de viool,m geboeid en had als klein manneke de ambitie om vioolbouwer te worden, naar mijn grote voorbeeld Joseph Vedral (uit de Molenstraat).
    Als klein manneke heb ik er meer als eens gestaan en werd met raad en daad bij gestaan door mijn grootmeester, "mijn" meneer Vedral.
    Van het compleet bouwen van een viool is het (nog) niet gekomen, darvoor is er teveel tussen gekomen. De liefde voor dat kleine instrument is echter nooit verdwenen.

    Inmiddels jaren later ben ik dus de trotse eigenaar van tante's oude viool. Ze is weer bespeelbaar gemaakt door niemand minder als Katharina Meierott. Helaas geen concert instrument geen Strad of echte Rugerri. Maar ik behandel haar wel als of ze het is.

    Gek genoeg beschouw ik een viool als zijnde vrouwelijk, mischien om dat je haar in je armen mag sluiten en mag omhelzen. Daarbij heeft mijn viool een pracht figuur, en een mooie taille.

    Zo zien we maar weer, ieder instrument (met name een strijk instrument) heeft vaak een heel verhaal, geschiedenis).

    Mischien iets om een nieuw topick over te openen, "dit is mijn instrument en zijn/haar verhaal".

    Groetjes van Remi
     
  6. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Ja, inderdaad, ben ik met je eens Remi!


    Inderdaad een ontroerend verhaal over die cello.
     
  7. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Toen ik dit las moest ik aan deze foto denken (het was even zoeken op het net):

    [​IMG]
     
  8. Noa Shib

    Noa Shib

    Lid geworden:
    30 nov 2022
    Berichten:
    1
    Beste Arthur,

    ook ik heb thuis een instrument van M. Boutelje liggen, een altviool uit 1935. Deze is nog van mijn overgrootvader Moss Wolff geweest, die muziek docent (en nog veel meer) was in Den Haag.

    groet,
    Noa
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Noa,

    realiseer je je dat het bericht van Arthur stamt uit 2005? :(
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Niettemin interessante informatie!
     
  11. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704

Deel Deze Pagina