Bouw eigen cellokoffer (Marloes s).

Discussie in 'Overig' gestart door marloes s, 28 feb 2019.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ja je snapt het;)
    Papier-maché, daar had ik nog niet aan gedacht.
    Maar tegelijk zou ik dan ook huiverig zijn ivm de epoxyhars.
    Die word behoorlijk heet tijdens het uitharden en ik wil natuurlijk geen fik.
    Maar het is wel heel leuk nieuwe ideeën te horen en over manieren/ technieken te lezen waar ik nog niet aan gedacht had.
    Das super :thumbsup:
     
    Satch vindt dit leuk.
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik ben vandaag aan de slag gegaan met de stuc.
    De eerste lading stuc is helaas zo de prullenbak in gegaan omdat ik mij vergist had in de mengverhouding.:confused:
    En toen ik er achter kwam was het te laat om te corrigeren.:(
    Maar goed kan gebeuren , dus direct nieuwe aangemaakt.
    De stuc in het water gieten, 5 minuten laten weken en dan roeren.

    tijdens het experimenteren ben ik erachter gekomen dat als ik de stuc 30 minuten laat staan en deze af en toe goed roer/doorkneed de stuc fijner word dan dat ik het er na de eerst 5 minuten direct ga gebruiken.
    En dus 30 minuten wachten en af en toe roeren.
    Ik ben begonnen met de bodem van de mal en daarvan ook alleen nog de bodem en niet de zijkanten.
    De bodem is recht en dus kan ik op dat stuk van de mal mooi leren hoe ik de stuc het beste kan opbrengen, uitsmeren en overal de laag even kan krijgen.
    En ook hoe ik de stuc na het opbrengen mooi vlak kan krijgen.

    Ik heb de stuc gewoon met mijn handen uit de emmer geschept op de mal gekwakt en uit gesmeerd .
    Dat ging best goed.
    De randen hebben extra aandacht gekregen omdat daar op een of andere manier de stuc laag minder dik werd.
    Toen de stuc overal op de bodem zat heb ik een raamwisser gebruikt om de stuc voor de eerste keer vlak te maken.
    En dat werkte heel erg goed.

    Nu moet de stuc minstens 60-90 minuten opstijven, daarna kan ik deze opnieuw vlakmaken.
    Daarna 30-45 minuten wachten en dan kan ik het met een natte spons helemaal super glad maken.
    En eventueel na dat de stuc bijna droog is nog een keer natmaken en vlak maken.

    Dus nu is het wachten tot de boel opstijft.

    En het ziet er nu zo uit, dit is nog zonder de stuc, en de mal is geschuurd bodem mal 1.jpg


    Dit is de bodem van de mal met de stuc net opgebracht
    bodem mal 2.jpg
    Je kunt de vegen van de raamwisser nog zien en ziet dat de stuc nog ruw is.

    bodem mal 3.jpg

    Na het opstijven ga ik dit nog bijwerken, zodat het geheel ( als het volgens plan loopt) mooi glad word
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2021
  3. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    In ieder geval zul je de mal moeten afwerken met een middel dat dat de spray die ervoor zorgt dat de mal en de afdruk ervan niet aan elkaar plakken niet opzuigt. Ik ben bang dat gips, papier maché en gesso allemaal te sterk zuigen; dus iets wat wel goed hecht aan een zuigende ondergrond, maar geen of weinig dikte heeft, want je wilt niet de afdruk van je kwaststreken in je mal en denk ik (al zou het hier niet zo erg zijn, omdat je een positief hebt, waarvan de oppervlakte uiteindelijk aan de binnenkant van de cellokoffer gaat komen.
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Mijn oplossing daarvoor is dat ik de mal ook nog in de epoxy zet, maar dan zonder glasvezel of carbon, gewoon een laag epoxy, lijkt mij dat dat het probleem oplost.
    En ik gebruik deze mal ook als positief dus kwaststreken zie je uiteindelijk niet, en de epoxy loopt ook nog ietsje in elkaar over.
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik heb ondertussen ook de zijkanten met stuc gedaan.
    Ik moet de stuc iets korter laten staan voor ik deze ga gebruiken, de laatste stukjes om te stukken is de stuc heel erg dik, net klei.
    Nu heeft dat weer als voordeel dat je het goed kunt vormen maar het is wel zwaar voor je handen om mee te werken.
    Maar goed de zijkanten zijn gedaan en de bovenkant heb ik vlak gemaakt.
    ( de vorm van de mal lijkt wat vreemd op de foto maar dat komt door de hoek van waar de foto is gemaakt, in de praktijk zijn de linker en de rechter kant bijna het zelfde)

    bodem mal 4.jpg

    bodem mal 5.jpg

    De kleine oneffenheden die er nu nog zijn kunnen met gemak worden weg geschuurd als het allemaal droog is.
    Ik heb wel veel stuc gebruikt om overal ongeveer 1cm dik op te kunnen doen.
    Dat had ik niet verwacht maar dat geeft niet omdat ik toch genoeg heb.
    Tot nu toe ben ik super tevreden!:)
    Nu moet het allemaal drogen voor ik verder ga met het stucen van de deksel van de mal.
    Ik wil eerst het resultaat van de onderkant beoordelen voor ik verder ga.
    Dus nu alle ramen tegen elkaar open en drogen maar.:p
    ( dat kan volgens de verpakking wel een paar dagen duren:cool:)
     
    JanHut vindt dit leuk.
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Die paar dagen moeten er ook nog wel bij kunnen: je bent al jaren bezig :)
     
  7. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ja hoor dat maakt niet uit:)
    Ondanks dat ik nu wel weer de smaak te pakken heb.:thumbsup:
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Marloes misschien kan je beter een cellokoffer bij meneer Boon kopen.
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En Cello koffer kopen zou een optie zijn als mijn cello niet zo klein was.
    Ik ben bij meneer Boon in de winkel geweest om koffers te passen en mijn Cello kan zwemmen in die koffers.
    Dat mijn cello voor elke koffer die ik gepast heb gewoonweg veel te klein is is de hoofdreden geweest dat ik zelf ben gaan knutselen.:)
     
  10. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En vandaag en morgen zit ik nood gedwongen thuis en dus ben ik vanmorgen begonnen met de dekselmal voor de koffer.

    Heb dit wel iets anders aangepakt omdat de deksel veel vorm heeft, veel rondingen, die ik goed wil behouden.
    Stucadoors gebruiken bij het stuccen vaak geleide rails als hulpmiddel zodat je zeker weet dat overal evenveel stuc zit.
    Ik heb dat geprobeerd na te bootsen met 1cm dik touw omdat ik de stuc er ongeveer 1 cm dik op wil hebben.
    En hoop ook dat de vorm van de mal zo goed zichtbaar blijft .
    Het touw zit met spelden vast op de mal zodat ik deze na het aanbrengen van de stuc zo kan los trekken.

    Deksel mal 1.jpg

    Deksel mal 2.jpg
    Ik smeer de stuc tussen het touw met mijn handen en met een raamwisser trek ik het glad, zo kan ik goed zien of ik nog ergens stuc moet aanvullen.

    Deksel mal 3.jpg Deksel mal 5.jpg Deksel mal 6.jpg

    Deksel mal 7.jpg

    Nadat ik het touw voorzichtig heb weggetrokken moet ik de gaten die ontstaan op de plekken van het touw opvullen met stuc.
    Er kwam behoorlijk wat stuc mee met het touw maar dat geeft niet.
    Het opvullen is goed gegaan en ik heb de mal voor de eerste keer met water en spons vlak gemaakt.
    Ik ga dat zo voor de tweede keer doen en dan is het voorlopig klaar en moet de mal drogen.
    (En ik kan gaan puinruimen:cool:)
    Ik zal zo nog even wat foto's plaatsen van het resultaat tot zo ver.
     
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik heb de mal voor de tweede keer met spons en water glad gemaakt en ik ben heel erg blij met het resultaat.
    Deksel mal 8.jpg

    Deksel mal 9.jpg

    Deksel mal 10.jpg

    Als de mal helemaal droog is ga ik aan de slag met de randen waar de koffer sluit.
    Dat is nog niet goed afgewerkt.
    En ik kan dan ook nog eventuele hobbels en kuilen wegwerken door de mal te schuren of op te vullen waar dat nodig is.
    Voor nu ben ik tevreden met het resultaat.:)
     
    Brienneoftarth en Satch vinden dit leuk.
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Marloes, ik heb genoten van je fotootjes. Wat moet jij veel van je cello houden, dat je dat er allemaal voor over hebt.
     
  13. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dankje Tobias.
    Ik hou inderdaad van mijn cello, maar ik hou ook heel erg van knutselen, freubelen en met mijn handen werken.
    Dus ik zie het ook als een hobbymatig project.
    Sommige mensen gaan vissen of sporten voor hun plezier, ik knutsel aan dit project.
    Maar daar moet ik wel bij zeggen dat als ik een bestaande lichte cellokoffer zou kunnen vinden waarin cello goed in zou passen; ik dit project niet begonnen zou zijn.;)
     
  14. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    De mallen liggen nog steeds te drogen.
    Je ziet ze mooi wit worden.
    Ze moeten eerst helemaal droog zijn voor ik kan beginnen met schuren.
    Dus nog even geduld hebben voor ik verder kan.
    En hopelijk is het dan droog en mooi weer want het schuren wil ik echt buiten doen.:thumbsup:
    Dat zal zeer stoffig worden :confused:
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    't Ziet er prachtig uit, erg mooi dit zo te volgen! Wát een onderneming, echt uniek!
     
  16. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dankje Marcelita :)
     
  17. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik ben eindelijk zover om weer verder te gaan.
    De volgende stap is het schuren van de stuck op de mal tot een spiegelglad resultaat.
    Ik heb de kleine kamer waar ik dat in ga doen helemaal afgedekt met afdekzeil, van de vloer tot plafond en mijn halfgelaafsmasker tegen de (fijne) stof ligt klaar.
    Mijn overall en alle schuurspullen liggen klaar.
    Nu alleen nog een lege ochtend of middag ,en dan lekker aan de slag :)
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Succes! ik ben benieuwd naar het resultaat van zoveel noeste arbeid. Volgens mij is het bijna meer werk dan het bouwen van een cello
     
  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ha ha bedankt.
    Het duurt zo lang omdat ik er alleen hobby matig mee bezig ben periodiek omdat de kamer regelmatig voor andere doeleinden gebruikt word.
    En dan moet alles weer opgeruimd en schoongemaakt.
    En ik was een periode onzeker of ik er eigenlijk wel verder mee wilde gaan.
    Dus toen heeft het ook een lange tijd stil gestaan.
    En verder is er nog steeds een probleem waar ik nog niet helemaal uit ben hoe ik dat op moet lossen.
    Maar voor nu ga ik weer verder naar de vormgeving fase.
    En ik heb er veel zin in.
     
  20. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik heb vanmiddag nog een uurtje gewerkt aan de mal voor de koffer.
    Het schuren van de stuc gaat heel erg goed.
    Nu moet ik opletten dat ik er niet teveel vanaf schuur.
    En het streven is een mooie evenwichtige vorm die spiegel glad is .

    Zal daar nog wel een behoorlijke tijd mee zoet zijn.
    Nog geen foto omdat er nog niet veel nieuws te zien is ( behalve veel stof:p)
     
    JanHut, Marcelita en Satch vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina