Bouw kist strijkstok

Discussie in 'Overig' gestart door Houtbewerker, 25 aug 2015.

  1. Houtbewerker

    Houtbewerker

    Lid geworden:
    25 aug 2015
    Berichten:
    2
    Goeiedag liefhebbers.

    Ik heb 2 algemene vragen, gezien ikzelf helemaal niets ken van violen of vioolspel richt ik me tot jullie.
    Een goede kennis van mij speelt (ondermeer) viool. Als geschenkt wil ik iets origineels geven, en gezien
    ik houtbewerker ben is de richting van geschenk eenvoudig.

    Ik zou graag als geschenk een kistje maken voor het opbergen van een vioolstok. (sorry als de term vioolstok niet correct is). Nu heb ik echter 2 vragen

    1. Is dit uberhaupt iets leuks om te krijgen als vioolspeler ? Een uniek kistje ...
    2. Kan iemand mij de lengte , breedte en hoogte geven van zo'n stok, ik heb daar namelijk geen enkel idee over.

    Alvast bedankt voor julie respons !
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Violisten bewaren/transporteren hun stok(ken) meestal in hun kist en gebruiken een los kistje niet erg vaak: de meeste violisten hebben er dus geen. Contrabassisten hebben er bijna allemaal wel een. Het is dus leuk om te krijgen, maar of het heel vaak gebruikt zal worden is de vraag, afhankelijk van het gebruiksprofiel.
    De binnenvorm van een kistje is tamelijk belangrijk, omdat de stok er niet in mag rammelen. Het beste is ergens een stok te lenen (mag bij mij, maar ik weet niet of je in N. NL woont.)
    Succes!
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hallo houtbewerker.
    Als ik jouw kennis was zou ik het heel erg leuk vinden zo iets unieks te krijgen.
    Ik speel zelf geen viool maar cello dus aan de juiste maten kan ik je niet helpen.
    Wel kan ik je vertellen wat ik wel en niet fijn vind aan mijn strijkstokkoffer.
    De koffer moet stevig zijn maar vooral ook licht van gewicht (makkelijk om mee te nemen), gevoerd met een zachte stof of van een zacht materiaal wat niet schuurt en pluist.
    Zelf vind ik het fijn dat ik de koffer over de volle lengte kan open doen zodat ik mijn stok er in kan neerleggen.
    Bij koffers met alleen een opening aan de kopsekant moet je de strijkstok er steeds in schuiven met kans op slijtage aan de stok door het schuiven.
    Verder zijn een paar goede sluitingen geen overbodige luxe, tegelijk is het ook weer niet handig als die sluitingen weer lastig open te maken zijn.
    En een fijn handvat of draagriem om de koffer vast te houden zou ook fijn zijn.

    Ben heel benieuwd of je er eentje gaat maken en hoe die er dan uiteindelijk uit gaat zien.
    Hou wel in gedachte dat de dingen die ik hierboven heb geschreven puntjes zijn die ik handig vind.
    Het kan best zijn dat je kennis weer andere dingen belangrijk en handig vindt.
    Verder kan het best zo zijn dat je kennis de strijkstok in de vioolkoffer bewaart.

    Al je ermee aan de slag gaat plaats je dan hier een fotootje van het proces en het eindresultaat?
    Succes ermee.
     

Deel Deze Pagina