Bridge E-viool aanschaffen?

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Dianaa, 5 apr 2011.

  1. Dianaa

    Dianaa

    Lid geworden:
    5 apr 2011
    Berichten:
    1
    Hallo,

    Ik heb 8 jaar acoustische viool gespeeld, maar toen ik naar de middelbare school ging ben ik gestopt omdat ik te weinig tijd had en het te saai vond.
    Het begint nu toch wel weer heel erg te kriebelen, maar dan vooral een E-viool. Ik heb een heel brede muzieksmaak. Ik hou van klassiek, latin/tango, populaire muziek, maar ook vind ik het heel leuk om te fiddlen. Ik hou ook van rock en metal (ik heb ook een E-gitaar), en zou het leuk vinden om dus van alles te kunnen spelen.
    Is een Bridge viool hier geschikt voor? Ik zou graag een warme volle toon willen hebben. Is het ook mogelijk een E-viool aan te sluiten op een gitaar versterker? Ik ben zeker van plan binnenkort te kijken bij NoName#2, maar ik zou graag alvast een idee hebben.

    Groetjes, Diana
     
  2. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Wanneer je je het kunt veroorloven zou ik zeker de Steinberger proberen. Is dat al gelukt? ik ben benieuwd naar de indruk van het instrument.

    Een ander professioneel instrument is waarschijnlijk de Zeta (Jean Luc Ponty), maar wie levert dat in Nl.? Over Bridge kan ik niets zeggen. Over de Yamaha zijn de meningen verdeeld. Ze blijven wel ontwikkelen.

    Onder het kopje: 'Klassieke cello versterken' heb ik iets geschreven over versterking. Mijn Yamaha e-viool klonk aardig over een basgitaarversterker. Dat lijkt voor viool wel te werken, voor cello mogelijk weer minder.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ik heb vroeger wel Bridge E violen verkocht. Ze klinken niet slecht. Het model dat toen op de markt was was echter niet voorzien van een rand onder het "achterblad" zodat je er geen schoudersteun onder kon hangen. Ik zou in ieder geval nagaan of dat inmiddels is verbeterd, want anders geldt een beetje hetzelfde als voor de NS design; het klinkt wel redelijk tot goed, maar door een wat ondoordachte constructie zijn ze op zijn zachtst gezegd, niet optimaal hanteerbaar
     
  4. Xander Nichting

    Xander Nichting Xander Nichting

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    15
    Homepage:
    Het goed klinken van een elektrische viool valt of staat bij het element wat erop zit.
    Alles is om te bouwen, zelfs je akoestische viool, let wel dat dan de akoestische klank wel wat inlevert.
    Wat ik kan aanraden is de Barberra pickup van Richard Barberra (New York).
    Ik heb een 5 en 6 snarige pickup daarvan.
    qua sound echt het beste wat er is (in mijn optiek)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb zojuist je website bezocht en moet zeggen dat daar erg leuke muziek op te zien en te beluisteren valt! Ik denk dat je een aanwinst bent voor dit forum!

    Ik heb als bouwer een vraagje, want het instrument wat je bespeelt is een beetje afwijkend van de reguliere akoestische instrumenten die ik bouw. Ik zag op een van de clips een E-viool waar niet de gebruikelijke krul op zit. Er zat aan het eind een soort klepje op. Ik vroeg me daarom af hoe je de snaren opspant. Kun je daarover iets vertellen of laten zien?

    Frits
     
  6. Xander Nichting

    Xander Nichting Xander Nichting

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    15
    Homepage:
    Dag Frits,

    Was dat een vraag (en referentie) naar mij?

    Xander
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, een vraag aan jou gericht. ;)
     
  8. Xander Nichting

    Xander Nichting Xander Nichting

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    15
    Homepage:
    Dank voor de complimenten!
    Ik speel op elektrische violen van Eric Jensen. (Seattle)
    Deze zijn helemaal (custom) handgemaakt en gebruiken pickups van Barberra, werkelijk in alle opzichten het beste wat er is.
    Vanwege gewicht / balans, zijn de snaren andersom gezet, de stemschroeven zitten dus aan de kin kant, hetgeen betere balans geeft.
    Dat klepje wat jij bedoelt houdt de snaren vast, klepje zit wel vast, snaren kun je er doorheen steken.
    Plaatjes kan ik helaas nog niet laten zien hier, ik begrijp eerlijk gezegd die img codes nog niet :)
    Ik zal ze op mijn website zetten.
     
  9. O'Deal

    O'Deal

    Lid geworden:
    20 apr 2017
    Berichten:
    7
    er is intussen wel een aanpassing voor een schoudersteun, ik gebruik de bonmusica en heb nooit problemen,, tevens kun je op de 5 snarige ook met 4 besnaren, groetjes
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb de site eens even bekeken van Bridge en als ik het viersnarige type Aquila bekijk, zie ik -met enige moeite- toch een rand aan het achterblad. Dat zou dan het gebruik van diverse typen schoudersteunen toelaten.

    upload_2017-4-28_16-47-38.png

    upload_2017-4-28_16-49-21.png

     
    zapling vindt dit leuk.
  11. O'Deal

    O'Deal

    Lid geworden:
    20 apr 2017
    Berichten:
    7
    juist, werkt perfect voor mij
     

Deel Deze Pagina