Bruch. Jacqueline Du Pré.

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Tobias, 3 feb 2016.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik vind dit een prachtig stuk. En ook prachtig vertolkt door JdP.
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Helaas te vroeg overleden!

    Remi
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Aan MS overleden op 42 jarige leeftijd (in 1987).
    Is getrouwd geweest met Daniel Barenboim.
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Dit is ook zo'n heerlijk stuk gespeeld door JdP.
    Geweldig zoals zij de muziek vertolkten. Krijg ik gewoon kippenvel van.

     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Maar er is iets dat ik niet snap met Offenbach's tranen van Jacqueline.
    Ik heb altijd gedacht dat een werk van Offenbach, dat Jacqueline dP heeft gespeeld, na haar dood de titel "Jacquelines tranen" heeft gekregen. Ik hoorde en zag (op YT) andere cellisten als Han-na Chang, dit spelen uit eerbetoon aan de veel te vroeg overleden JdP.
    En nu zie ik hier dat JdP Jacqueline's Tears zelf speelt. Was het dan misschien, omdat ze had gehoord dat ze MS heeft en het stuk nog bij leven van haar die titel kreeg???
    Wie weet hoe het zit; ik zou het zo graag willen weten!

    Maar het is een prachtig werk en bijzonder hoe zij dit speelt. Kracht naast een sfeer van broosheid. De kwetsbaarheid van het leven.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het stuk is dus eigenlijk Harmonies du Soir, op. 68 en waarschijnlijk heeft zij dus het ook onder die titel gespeeld.
    Maar nog steeds de vraag wie heeft dit stuk, en wanneer, naar JdP vernoemd?
     
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    #1 Wonderbaarlijk mooi. (Hier kan ik niet alleen maar 'leuk' aanvinken ...).

    (Misschien was het deze opname wel die mij bij de cello bracht. Ik studerend op m'n zolderkamer, radio4 aan, hoorde een wonderlijke klank en daarna werd 'cello ....... JdP ...... jong overleden ... ' door presentator genoemd. Ik noteerde even en studeerde verder. Vroeg een plaat met cello op verjaardag (kreeg H. Shiff, Dvorak), zag Maisky op tv ... enz.).
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  8. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik begreep altijd dat het die titel (of bijnaam) al eerder had. Maar weet het niet zeker .... .
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Intussen ben ik het ook tegengekomen als zou het een onderdeel van een opera zijn van Offenbach. En ook weer ergens als een elegie (nu, dat is wel héél erg passend!) en dan weer onder een ander opusnummer. Best verwarrend!
    Dus hoe dat nou helemaal zit, zou ik wel graag willen weten. Gewoon nieuwsgierig.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Zeer waarschijnlijk slaan de 'Tranen van Jacqueline du Pré" op de film die uitgebracht is op basis van wat de broer en zus van JdP in een boek hebben geschreven (uitgekomen in 1998) over hun beroemde zus.

    Een bron voor dit feit: http://www.nrc.nl/handelsblad/1998/02/21/celliste-jacqueline-du-pre-zorgt-tien-jaar-na-haar-7388558
    Ik vind dit toch een beetje een 'monster' van een verhaal en heb meer affiniteit met het volgende:
    http://www.gramophone.co.uk/feature/jacqueline-du-pré-and-the-elgar-cello-concerto-50-years-on (wel engelstalig: en heel duidelijk over de waarschuwing voor de valkuil om haar prachtige muziek te plaatsen in het kader van haar ziekte en dood; haar cellospel verdient meer! Ze maakte de muziek in de kracht van haar leven, een jong leven weliswaar, en heeft in die jaren op zo ongeveer alle belangrijke muziekpodia opgetreden.

    http://www.moviemeter.nl/film/6398

    [​IMG]

    De tranen verwijzen dan naar het tranen-trekkende levensverhaal.
     

Deel Deze Pagina