Bumble Bee op de contrabas!

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 19 sep 2017.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Er worden niet zo veel onderwerpen aangaande de contrabas geplaatst hier. Dit leek me wel een geschikt onderwerp.
    Het spel van de rechter contrabassist lijkt een eitje: een beetje je vingers op en neer schuiven over de toets, de strijkstok op het juiste moment bewegen en dan ben je er.
    Kijk en luister (het duurt niet lang):

     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Volgens mij heb ik dit stuk op de cello biënnale gehoord.
    Ik vind het een waanzinnig gaaf stuk!:D
     
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Heel gaaf!!
    Leuk uitgedrukt: '...lijkt een eitje: een beetje je vingers op en neer schuiven over de toets, de strijkstok op het juiste moment bewegen en dan ben je er .... ' :)
    Naast virtuoos talent vermoed ik dat deze bassist permanent de houding heeft 'het is niet moeilijk'.
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Alles wat gemakkelijk lijkt wat moeilijk is wordt gedaan door de allerbesten.
     
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Contrabassist Edgar Meyer vertelde in een interview dat de loopjes op de bas niet moeilijk zijn. Alsof hij wilde zeggen: ga er nou niet tevoren van uit dat het heel moeilijk is!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Die 'brievenbus' voor de strijkstok is reuze handig! :)
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat zou best kunnen maar ik kan dat niet bevestigen noch ontkennen.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Misschien is het een beetje (te) laat op de avond, maar ik snap even die 'brievenbus' voor de strijkstok niet.

    Het zijn wel heel knappe spelers op de contrabas. Je hebt dan nog wel het voordeel bij een heel snel stuk dat wat keertjes er nét naast intoneren niet direct opvallen. Let wel: ik zeg niet dat zij fouten maken, maar meer in het algemeen voor als je zelf zoiets probeert. Je moet na een 'sliding' natuurlijk wél weer precies goed terechtkomen, anders gaat het wel behoorlijk fout.
    Het blijft leuk om deze contrabassisten dit te zien en horen spelen, zelf genieten ze er ook van.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het moet haast wel te laat geweest zijn, want met de 'brievenbus' wordt het vak bedoeld wat aan de snaarhouder zit bevestigd. Op 0.32 min stopt de linker bassist vliegensvlug -want hij heeft weinig tijd- z'n strijkstok in het vak. Dat is handiger dan in de hand houden of op de grond leggen, zeker als 'ie daarna weer moet strijken op o.38 min.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Okee, juist ja, wél handig natuurlijk zo'n 'brievenbus'. Wij cellisten houden de stok vast terwijl we pizzicato spelen, je kunt dan snel weer strijken, maar het is wel oefenen voor je de handigheid van de overgangen arco-pizzicato en omgekeerd een beetje in je systeem krijgt. Deze beroeps zijn er al zo vaardig in!
     

Deel Deze Pagina