C.de Beriot.

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Tobias, 2 dec 2014.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Scene de ballet van Beriot gespeeld door Daniel Shindarov, een heerlijk werkje.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hij laat zien dat je met je 87e (of is hij intussen al ouder?) nog heel goed concerten kunt geven van het soort waar anderen alleen maar van kunnen dromen!
    Hij stond eergisteren nog in Californie (Beverly Hills) op de planken voor een jubileumconcert.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ida Haendel hoopt 15 december 86 te worden en staat ook nog op het podium.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, ik had laatst ook nog iets over haar gezien met foto en al, ergens, weet niet meer waar. Maar ze hoort dus ook bij de "krasse knarren" die NIET krassen op violen maar prachtige spelen:). Kijk, zó wil ik wel oud worden:D.
     
  5. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Wow, ik heb meen ik tien minuten mijn adem ingehouden. Hoe prachtig, geweldige streken en moet je zijn linkerhand zien, wat een kunstenaar....
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    De man speelt op een Guarneri del Gésu die speciaal voor hem gemaakt schijnt te zijn, tenminste als je dit verhaal mag geloven. (Kan natuurlijk niet!)

    Tip: klik die link van Palpiti door Paganini eens aan: dat was Daniel in zijn wat jongere jaren (opname 1989). Mooi gespeeld.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik zie nu hier dat de man (Daniel Shindarov) onlangs 90 jaar is geworden en dat zijn vader van 116 nog steeds leeft!! Kunnen we mogelijk nog lang plezier beleven van deze man.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik verwachtte dus een verhaal te lezen en kreeg dus die prachtige muziek:) nadat ik dus op link "dit verhaal" had geklikt.
    Waarom zou het NIET waar zijn? Als vioolbouwer word je toch héél erg blij als jouw instrument bespeeld wordt door zo'n talent als Daniel?
    Frits, wie zou JIJ op jouw viool willen laten spelen? Waar droom jij van? Of droomt Frits niet?
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Maar hier gaat het toch een beetje mis met de intonatie. Een zelfde verhaal als wat men over Ida Haendel zei. Je mag dan een respectabele leeftijd hebben, maar als je kritisch bent is dit een van zijn minder goede uitvoeringen.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En ik zie hier dat ik natuurlijk weer eens was vergeten dat die oude vioolbouwer onmogelijk die viool voor Daniel kon hebben gemaakt, want lag al onder de aarde.

    maar hier hoe het kwam: citaat uit stukje dat ik dus net te lezen kreeg!
    The violin used in the concert was an extraordinary Guarneri del Gesu made in 1742 and lent to Daniel for this concert by Dr. William Sloan.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dit is zigeunermuziek van Brahms, dat mag een beetje 'anders geïntoneerd" worden;)

    maar toch nog even mijn vraag terug waar Frits van droomt dat zijn instrument door een geweldig violist wordt bespeeld...wie?
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Frits, wie zou JIJ op jouw viool willen laten spelen? Waar droom jij van? Of droomt Frits niet?
    Maar als je op de link klikt staat bovenaan in "het verhaal": Violin made for Maestro Daniel Shindarov. Nu kun je dat op twee manieren opvatten en de manier waarbij ik zei "dat kan niet" heeft betrekking op het feit dat GdG toentertijd niet wist dat Daniel daar op zou spelen. Een andere opvatting is - en die bedoel jij Marcelita- dat dit instrument voor Daniel gemáákt is. In die zin dat dit een instrument is wat uitstekend bij deze virtuoos past.

    Als een van mijn instrumenten bespeeld zou worden door een gerenommeerd solist zou ik dat natuurlijk prachtig vinden. Maar het is niet zo dat ik daar erg mee bezig ben.
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, zoals je ziet konden we met die vraag dus twee kanten op.
    En het antwoord op mijn vraag heeft een hoog "Frits"-gehalte: prachtig natuurlijk maar daar ben ik niet zo mee bezig. Lekker de hollandse nuchterheid tegenover het wat dromerig-lyrische sfeertje van mij.
     
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Een goede vioolbouwer is een dode vioolbouwer, zou vioolbouwer Willem Bouman zeggen.:(
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, dat onderwerp is al eens aan de orde geweest hier op SF. (Ook door jou Tobias, opgestart)
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Als ik deze opname van Itzak Perlman eens zet tegenover die van Daniel Shindarov dan is dat toch een geheel andere dimensie! Luister zelf en vergelijk.
     
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Beluister ik alleen maar het slot dan hoor ik wie hier de ware meester is Shindarov ! met wat een gemak en een lichtvoetigheid brengt deze meester dit stuk ten gehore.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    De meningen zijn verdeeld!
     
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Waarde heer Frits heden doop ik het veder in het inktvat en reageer ik op Uwe uitspraak dat de meningen verdeeld zijn
    Ja den menschen zijne allen verschillend en daar moeten wij blijde om zijn, den ene vind dit mooi en den andere dat, vandaar dat Uwe uitspraak zo ene ware uitspraak is.
    Het zou ene saaie boel worden als wij allen gelijkelijk ware, want als wij gelijkelijk ware zouden wij ook maar één instrument bespelen, waarschijnlijk ene Harp welks snaren reeds in oude tijden werden beroerd door Koning David.

    Ik leg nu het veder neder en sluit het inkvat.
    Tobias.
     

Deel Deze Pagina