C snaar op de plaats van de G op een cello?

Discussie in 'Cello' gestart door Peter van Tol, 17 nov 2011.

  1. Peter van Tol

    Peter van Tol

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    8
    Goede avond.
    Mijn eerste bericht op het strijkersforum. Als beginnend cello speler hoop ik nog vaak op het forum terug te komen. Erg nuttig en leerzaam en vooral ook leuk.

    Nu heb ik meteen ook een leuke vraag.

    Op een oude cello met een prachtige klank trof ik snaren met de volgende kleurcoderingen ik aan.

    C - snaar: kielhoutje violet, kam rood
    G - snaar: kielhoutje violet, kam blauw
    D - snaar: kielhoutje lichtblauw, kam rood
    A - snaar: kielhoutje lichtblauw, kam rood

    Nu dacht ik voor de C een dominant Thomastik medium met kunststof kern te hebben herkend, en voor de D en A Jargar staal, forte snaren, maar de G snaar is v.w.b. de kleurcode een raadsel omdat het volgens de kleuren een C-snaar is?

    Wordt dit wel eens gedaan? Ik bedoel op een 4/4 cello de C- snaar opdraaien naar G?
    Of is er wellicht iets vreemds met de kleurcoderingen aan de hand?

    Groet,
    Peter
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @Peter,

    Geen der cellisten onder de forumleden heeft tot nu toe gereageerd en dat heeft mij doen besluiten in ieder geval een reactie te leveren.

    een C-snaar opspannen als zijnde een G, lijkt me niet mogelijk, dat wil zeggen die snaar gaat eerder breken dan dat de toonhoogte is bereikt. Een C wordt door de fabrikant dusdanig gedimensioneerd in dikte en omwikkeling dat de juiste spanning verkregen wordt bij de juiste toonhoogte. Ga je daar 5 tonen overheen (kwint) dan redt die snaar het niet. Ik denk daarom dat de G echt wel een G is. (Daaruit volgt automatisch dat de C ook goed zit!)
    Meer moeite heb ik om te achterhalen wat de juiste merken en typeaanduidingen zijn van de snaren met de door u opgegeven kleurcodes. Zou het kunnen zijn dat er aan de staartstukzijde tóch een spiraalsgewijze kleur in zit? Dat zou de mogelijkheden vergroten. Er zijn wel een aantal sites die een soort zoekprogramma hebben om er achter te komen waar het om gaat, hoewel ik bij de Amerikaanse site ook 'vreemde' snaren als resultaat tegenkom:

    http://www.snaarwijzer.nl/snaarwijzertabel.pdf
    http://www.quinnviolins.com/qv_stringidsearch.shtml

    Misschien dat u hiermee geholpen bent?

    Frits
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    is de G niet een Jargar "blauw" medium ?
     
  4. Peter van Tol

    Peter van Tol

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    8
    Bedankt voor de reakties.

    Wellicht zat er spiraalsgewijs een extra kleur in die ik over het hoofd heb gezien.

    Groet,
    Peter
     
  5. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    @ Frits; ik ben cellist, maar ken helaas nog niet alle snaarmerken met kleurcoderingen uit mijn hoofd. En mijn enige opmerking zou dan ook zijn dat het mijns inziens niet goed is voor een instrument om een C snaar op de plek van de G te hebben; daar heeft de topicstarter weinig aan...

    Wat ik nu wel kan opmerken is dat ik ook snaren heb met een extra kleur in een spiraal er omheen. Bij de G en de D zijn die spiraal-kleuren door de sordine eigenlijk geheel verdwenen. Deze zijn enkel nog te zien helemaal tegen het eind-kogeltje aan (als je begrijpt wat ik bedoel). Misschien kan je hiermee de spiraal-kleur achterhalen en alsnog uitvinden om welke snaar het gaat!

    Overigens hebben al mijn snaren dezelfde boven en ondermarkering (boven: rood; onder oranje met spiraal-kleur donkerblauw; merk: Larssen medium). En ik lees net dat de kogel de snaardikte aangeeft (heb ik ook weer wat geleerd!

    Daphne
     
  6. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Misschien kan je de dikte van de snaar opmeten (schuifmaat) en daarmee er achter komen of die vergelijkbaar is met de C. Het lijkt me wel raar, maar ik kan de kleurcodering ook niet vinden in de tabel. Ook niet met evt verdwenen spiraal-kleuren.

    Daphne
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar dat adviseerde ik toch ook niet? Tenminste ik hoop niet dat iemand dat er van maakt. Ik stelde juist dat een C die wordt opgespannen alsof het een G is, dat niet zal halen omdat die voortijdig gebroken zal zijn.

    Frits
     
  8. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik bedoelde het niet helemaal zo... Misschien een beetje onduidelijk omschreven, wat betreft het opspannen van een verkeerde snaar, daarin ben ik het natuurlijk met jou eens! Wat ik wilde zeggen is dat mijn kennis van deze snaren (ook al ben ik cellist) niet zo ver gaat en dat ik daarom nog niet gereageerd had. Alleen omdat de topicstarter eigenlijk al het vermoeden had dat een C opspannen op de plaats van de G niet handig is, zou ik met mijn opmerking (namelijk dat ik ook denk dat het niet goed is) hem niet verder kunnen helpen.

    Daphne
     

Deel Deze Pagina