Café Viool: starters podium

Discussie in 'Viool' gestart door Elisse, 3 jul 2020.

  1. Elisse

    Elisse

    Lid geworden:
    2 jul 2020
    Berichten:
    44
    Laat ik een virtueel plekje openen voor de starters waar hopelijk ook de ervaren violisten ons beetje volgen!
    welkom in café Viool
    Ik ben 44 , starter en nieuw met de viool
     
    Saga, Kami en sven vinden dit leuk.
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik weet niet zo goed aan welke definitie een 'starter' voldoet. Want je kunt nog nooit eerder een viool hebben aangestreken, dan ben je een starter. Maar ook iemand die al een paar jaar les heeft kan zichzelf een starter vinden.
     
  3. Elisse

    Elisse

    Lid geworden:
    2 jul 2020
    Berichten:
    44
    wat zou een goede naam zijn? Beginners ? Net begonnen met les? Dank voor uw reactie
    Het doel zou zijn uitwisselen van de ervaringen, support ( kort samengevat)
     
  4. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    464
    Hey, leuk initiatief!
    Ik zie mezelf alvast als beginner, ik heb als kind enkele jaren viool gespeeld. Nu ben ik sinds een jaar en half opnieuw gestart. Ik ben 38 en heb gemerkt dat ik toch een goede basis mis. Daarom volg ik nu sinds 2 maanden prive les. Ik focus nu vooral op intonatie en strijktechniek (nu nog vooral detaché en collé). Omdat ik nog geen vibrato kan, speel ik op dit moment vooral barok muziek. Momenteel werk ik aan de gigue van bwv 1006, mijn laatste 2 oefeningen waren kreutzer 2 en 3 waarbij ik heb gemerkt dat mijn boog techniek snel vooruit is gegaan. Ik hoop om binnen een jaar voldoende vordering te hebben gemaakt om het adagio van de bach sonata nr. 1 voor solo viool te spelen op een degelijk niveau (ik weet het, erg ambitieus). Buiten viool speel ik ook gitaar (electrisch en acoustisch), piano, bas en drums. Door mijn ervaring met andere instrumenten heb ik het gevoel dat ik toch vrij snel vooruit ga met de viool.
     
    Elisse vindt dit leuk.
  5. Karane

    Karane

    Lid geworden:
    2 feb 2019
    Berichten:
    121
    Ik schrijf graag mee. Na een paar jaar pianoles nooit meer wat gedaan met muziek, en nu 3 jaar geleden (Op mijn 45ste) begonnen met viool (nog steeds beginner dus ;-) ). Ik les elke week 30 min bij een privédocent en probeer elke dag een half uurtje te studeren. Dat laatste lukt niet altijd in een druk huishouden.
    Uit welke boeken zijn jullie begonnen?
     
    Saga vindt dit leuk.
  6. Elisse

    Elisse

    Lid geworden:
    2 jul 2020
    Berichten:
    44
    welk boek heb je ? Ik speel uit een kindermethode , de leraar vind dat een fijn boek , oefeningen heten “ op de wip “ “ over de regenboog “ “ het molentje “ “ heel lang geleden “ ik zie nu geen naam want heb stencils gekregen. Komt er op neer dat ik begin met strijken , maten tellen en de noten herkennen
     
  7. Elisse

    Elisse

    Lid geworden:
    2 jul 2020
    Berichten:
    44
    Zelf vind ik het wennen te oefenen maar probeer elke dag nu twintig minuten te spelen. De kinderen vinden het ook wel grappig dat ik oefen
     
  8. Karane

    Karane

    Lid geworden:
    2 feb 2019
    Berichten:
    121
    Satch, ik denk dat andere instrumenten spelen je zeker een voorsprong geeft. Je speelt al aardig lastige stukken inderdaad. Ik ben zelf nu bezig met de Russische fantasie van Portnoff. De positiewisselingen gaan goed, maar die dubbelgrepen... (ik ben daar zo slecht in).

    Dit jaar door Corona geen voorspeelmoment en dat vind ik toch wel jammer. Altijd wel erg leuk om ergens naar toe te werken (vooral het samenspelen vind ik erg leuk).
     
  9. Karane

    Karane

    Lid geworden:
    2 feb 2019
    Berichten:
    121
    Ik ben begonnen in Sassmannshaus trouwens (dat was omdat ik toen nog in een Duitstalig land woonde).
     
    Elisse vindt dit leuk.
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Klinkt als Zo speel ik viool, van Carmen Eberz.

    Edit:
    Even gecheckt: moet hem zijn. Alleen Over de regenboog zal zijn Achter de regenboog denk ik.

    Ik gebruik die liedjes ook vaak bij de kinderen van het Leerorkest.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2020
    Elisse vindt dit leuk.
  11. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    464
    @Karane, ik denk dat je daarin zeker gelijk hebt, ik heb weinig problemen met mijn linkerhand techniek waardoor ik nu al vrij moeilijke stukken speel, langs de andere kant is het zo dat mijn boog techniek serieus achter staat, zoals ik al zei oefen ik nu vooral op detaché en mooi recht met de brug strijken om een volle klank te krijgen, nu klinkt alles nog redelijk schril. Ik heb ook gekozen voor de gigue omdat hier niet veel posities in voorkomen en om me te focussen op klank en intonatie speel ik het tegen halve snelheid. Ik kan dus zeker nog niet zeggen dat ik dit stuk echt beheers .
    Verder heb ik erg veel problemen met het oefenen van vibrato, ik heb het gevoel dat ik mijn pols niet ver genoeg kan draaien om los te komen van de hals waardoor ik weinig tot geen bewegingsvrijheid heb. daarom doe ik nu oefeningen om mijn onderarmspier langer te maken en speel ik eenvoudige trage melodieën zonder gebruik van mijn duim om zo te leren de hals niet krampachtig vast te houden. Ik ben zelf niet gestart met een bepaalde lesmethode. Ik heb eerst geoefend op een correcte houding voor de viool, en op het spelen van de toonladder la groot op de twee hoogste snaren met pizzicato, daarna dat zelfde op de onderste snaren met sol groot. Daarna ben ik pas gestart met oefenen met de strijkstok, hierbij moest ik vooral letten op de houding van mijn elleboog bij het wisselen tussen snaren en het proberen gelijk houden van de druk op de boog tussen de slof en de punt. Daarna ben ik begonnen met een vereenvoudigde versie van het 2de deel van de lente door Vivaldi (volledig in eerste positie). Daarna ben ik overgegaan op een vereenvoudigde versie van het eerste deel van danse macabre van saent-saens en daarna de etudes van kreutzer heel langzaam startend en proberen zo juist mogelijk te spelen. Om niet vals te spelen gebruik ik midi files van de stukken die ik oefen. Deze kan ik gebruiken om op mee te spelen en kan ik eenvoudig aanpassen in snelheid, zo hoor ik meteen een foute noot en kan ik gemakkelijk corrigeren. Ik had het geluk dat mijn privé lerares bereid was om op deze manier te werk te gaan, we hebben eigenlijk in overleg een roadmap uitgewerkt en sturen nu bij wanneer een bepaald probleem in mijn techniek opduikt. Ik vindt dit een heel fijne manier van werken omdat ik het gevoel heb dat ik meteen mooie muziek speel (hoewel het niet altijd zo mooi klinkt). Verder neem ik mezelf zo vaak mogelijk op (video) door deze opnames samen met de lerares te bespreken zie en hoor ik veel beter wat ik fout doe, ik oefen ook vaak voor een spiegel zodat ik beter kan zien dat mijn houding en boogtechniek juist is. Met de corona crisis hier ook geen samenspel, we nemen wel regelmatig iets op en sturen dat naar elkaar door, zo kunnen we toch nog een beetje samenspelen .
     
  12. Elisse

    Elisse

    Lid geworden:
    2 jul 2020
    Berichten:
    44
    Lijkt me heel leuk om ooit samen te spelen. Mijn leraar heeft een
     
  13. Elisse

    Elisse

    Lid geworden:
    2 jul 2020
    Berichten:
    44
    Wat goed om iedereen zijn proces te horen en waar je allemaal aan kunt werken. Omdat ik flink wat blessures heb is dat voor mij een belangrijk stuk, daarvoor laat ik me dan ook nog coachen door een andere lerares . Zodat ik goed blijf letten op mijn houding , ademhaling en techniek van links en rechts. De leerstof is nog simpel maar ik heb wel het idee dat de docent lekker vlot er doorgaat en dat bevalt me !
    leuk jullie te ontmoeten. Dinsdag heb ik weer les
     
  14. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    464
    @Karane die russische fantasie kende ik nog niet en lijkt me ook best wel een moeilijk stuk, veel positie wissels en de dubbele grepen op het einde van nr.2 lijken me idd niet makkelijk om op tempo te doen!
    @Elisse inderdaad leuk jullie te ontmoeten en veel plezier op je volgende les. Je moet inderdaad wel uitkijken voor blessures, viool spelen is echt wel belastend en als je niet de juiste houding hebt kan je gemakkelijk last krijgen aan nek, schouder of pols. Ik moet zelf ook echt wel opletten en heb al een paar keer enkele dagen moeten pauzeren omdat ik last had, vooral wanneer ik in het weekend eens langer doorspeel (je vergeet wel eens de tijd als je plezier hebt) merk ik wanneer ik stop plots dat ik eigenlijk beter al wat vroeger had moeten stoppen.
     
  15. Karane

    Karane

    Lid geworden:
    2 feb 2019
    Berichten:
    121
    Blessures liggen echt wel op de loer. Ik heb ook altijd de neiging om bij moeilijke (snelle) passages te gaan knijpen met mijn linkerhand. Heel irritant is dat. Op les word ik qua algemene houding ook regelmatig even gecorrigeerd. Wat mij altijd veel helpt is dan iets heel simpels te spelen (gewoon open snaren of een heel simpel stuk), dan kun je extra letten op klank en ontspanning.


    Elisse veel plezier met de volgende les morgen. Hier is de zomervakantie ingegaan. Oefenen wordt dan altijd wat lastig met veel mensen in huis, maar ik heb nog wat leuke stukken liggen.
     
  16. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    464
    Net terug van mijn wekelijkse les, ik kreeg de opdracht om te werken aan dynamiek en boog distributie, ik merk dat ik problemen heb met de overgang van forte naar piano. Het lukt me niet goed om een goede klank te behouden wanneer ik stil probeer te spelen, ik probeer nu om dichter bij de toets te spelen met zo min mogelijk druk en mijn boog te kantelen maar dat zorgt ervoor dat de noten nogal "fuzzy" klinken, iemand hier ook problemen mee of tips om een goede klank te behouden en toch erg zacht spelen?
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Heel zacht spelen: de stok een beetje kantelen zodat er minder haren contact maken met de snaar.
     
  18. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    464
    @Oosterhof Vioolbouw bedankt voor de tip! Ik denk dat hierbij ook het contact punt erg belangrijk is, ik probeer nu om boogsnelheid, contactpunt en druk goed op elkaar af te stemmen, maar dat blijkt erg moeilijk! Oefening baart kunst neem ik aan, in het begin had ik ook problemen met een krassend geluid wanneer ik forte speelde dicht bij de brug, en leek het onmogelijk om zo een mooi geluid te maken, uiteindelijk bleek hierbij ook een verzameling van factoren mee te spelen.
     
  19. Elisse

    Elisse

    Lid geworden:
    2 jul 2020
    Berichten:
    44
    Vandaag weer extra huiswerk mee , we hebben nu 1/2 maat en een hele4/4 maat strijken en ik vind alles goed en begrijpelijk opgebouwd wat mij ontzettend mee valt
    Oefeningen met twee snaren tegelijk strijken en ook op en neer / omhoog omlaag van g naar d etc
    Ben eigenlijk alleen vergeten hoe en wat , hoe speel je van g naar d naar a naar e , als je losse noten speelt ( hoe beweegt de stok als basis regel )
    Nogmaals gecorrigeerd in hoe ik de strijk stok vast houd ( ik heb de neiging mijn pols te buigen )
    En ik zit nog erg met vingers die in positie willen komen maar er afglijden.
    Tegelijk de oefeningen spelen vind ik ontzettend leuk, dat geeft meteen het plezier. Ik kijk ook echt uit van week naar week , het liefst zou ik elke dag wat nieuws leren naast het oefenen. Maar ik zie ook dat echt de basis wel de houding is en waarschijnlijk ook altijd erg belangrijk blijft voor je geluid.
     
  20. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    464
    @Elisse, dit zijn de tips die ze in het begin aan mij hebben gegeven:
    voor het wisselen van snaren is het belangrijk dat je je elleboog steeds mee beweegt met je strijkstok, je elleboog komt dus hoger bij de G en lager bij de E snaar, verder moet je opletten dat je bij het aanstrijken je strijkstok steeds evenwijdig houd met de brug, om dit te berijken moet je goed opletten dat zowel je arm als je elleboog scharnier beweegt. Een goede oefening hiervoor vind ik om te beginnen op de G snaar aan de slof langzaam strijken tot aan de punt, hierbij moet je er op letten dat je naargelang je dichter bij de punt komt wat meer druk uitoefent omdat de strijkstok lichter is aan de punt dan aan de slof. Wanneer je aan de punt komt stop je en beweeg je je arm (elleboog naar beneden brengen) om naar de d snaar te gaan let hierbij op dat je strijkstok geen geluid maakt bij het wisselen van snaar en je voldoende druk behoud. strijk daarna langzaam van de punt naar de slof, opnieuw mooi evenwijdig met de brug en naargelang je dichter bij de slof komt kan je de druk afbouwen en enkel het gewicht gebruiken van de boog. zo kan je dan alle snaren afgaan, daarna kan je het zelfde doen maar beginnen met een opstreek. je zal merken dat er voor elke snaar een ideaal contact punt is (dus tussen de brug en de toets) voor lage snaren is dit dichter bij de toets, voor hoge snaren is dat dichter bij de brug. Als je van een uitdaging houd kan je proberen om alle snaren aan te strijken op een afstand van 0.5 tot 1 cm van de brug, om op deze manier een goed geluid te krijgen moet je heel zorgvuldig de druk en strijkrichting van je boog beheersen.
    Om een mooie overgang te krijgen bij een snaarwissel is het ook aangeraden om de druk te regelen met je pink en de voorste vinger van je rechter hand. Als je wat meer informatie wil kan je eens gaan kijken op het youtube kanaal van violin masterclass bij rechterhandtechnieken:
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLkxFKgaccJrQYnKg_NlOS4R0LZwVEVyCH
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLkxFKgaccJrTWMtz_FjsVoo-q2l5rAf8D
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLkxFKgaccJrT1jbCKYlMmQvFSBlPoksFY
     
    Elisse vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina