Café Viool: starters podium

Discussie in 'Viool' gestart door Elisse, 3 jul 2020.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Vraag je juf ook om oefentips bij een lastig stuk.... zo kan het bijvoorbeeld handig zijn om bij bijzondere/nieuwe streektechnieken i.c.m. snelle(re) nootjes eerst even te focussen op de noten (eerst los, dan onder een boog en dan tempo opvoeren of zo), zodat je vingers gewend raken aan de zettingen. Evt zoals Karane zegt op zo'n manier lastige ritmes tackelen.
    Dan de streek oefenen zonder vingers, dus alleen snarenschema (ik gebruik evt kleurtjes, iedere snaar een kleur, E geel, A blauw, D rood en G groen, maar als je dat gaat doen, check bij je juf, misschien gebruikt zij al kleuren bij kinderen die afwijken!).
    En dan dat combineren.
    Ik noem maar iets.
    Zo heb ik allerlei oefenmanieren verzameld.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Hillary Klug heb ik in een ander forum al eens voorbij zien komen. Ze kan goed tapdansen. Haar vioolspel is vrij simpel.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Wat een gedoe allemaal. :(
    Ik heb het geleerd zonder 'droog oefenen', kleurboek en kleurtjes.
     
  4. Fabian

    Fabian

    Lid geworden:
    2 aug 2020
    Berichten:
    60
    Ik heb volgende week mijn eerste vioolles. Ik heb geen stickers op mijn viool.;)

    Goed leren intoneren, doe je voornamelijk met je gehoor, lijkt me. Maar iedereen zijn eigen hulpmiddelen natuurlijk.
    Het was even zoeken naar geschikt materiaal, maar ik heb opus 38 van Wohlfahrt gevonden en dat past precies bij mijn huidige niveau.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, Wohlfahrt ken ik! Heb ik ook uit gespeeld. :)
    Maar bedoel je Etude 38 (opus 54)? of uit opus 45?
     
  6. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Ja ik ook. Zou al die poespas ook niet afleiden van de belangrijke dingen waar het echt om gaat.

    Ach ja, Wohlfart, en daarna Mazas. Jeugdherinneringen.............
     
  7. Fabian

    Fabian

    Lid geworden:
    2 aug 2020
    Berichten:
    60
    Ik hoop dat ik opus 38 bedoel met 114 etudes. Leichester anfang im Violinspiel. Voor nu zijn etudes 1 t/m 12 een leuk begin.

    De 60 oefeningen uit opus 45 zijn voor daarna, denk ik.
     
  8. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    310
    Haar vioolspel kan ik niet beoordelen. Ik ben maar een beginnertje, dus ik zal toch al blij zijn als ik Oh Susannah met deze franjes eraan kan spelen op een goede dag. Ik schreef "skills", want je moet het maar doen : zingen, dansen én vioolspelen tegelijkertijd. Ik heb er alvast veel plezier in, in deze video.
     
  9. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    310
    Ik ben met tegenzin begonnen en nu opeens gedreven bezig met mineur toonladders, het is te zeggen: aan leren mijn vingers anders neer te zetten. Die spreidstand van mijn vingers kan nog beter, ik voel me zo als iemand die pas iemand spagaat heeft zien doen op de turnles en dat nu thuis krampachtig probeert na te doen...
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2020
  10. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    310
    Mijn lesgeefster is nu niet meteen voorstander van stickertjes plakken.
    Succes met de allereerste les! Heb je fijn iets om naar uit te kijken.
     
    Fabian vindt dit leuk.
  11. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    No worries, komt goed, gewoon veel oefenen en die vinger onafhankelijkheid en flexibiliteit komt vanzelf.
    Vandaag ook les gehad en zit ongeveer in hetzelfde schuitje met een greep in een anders eenvoudige etude. Ik dacht me er vanaf te maken met een andere vingerplaatsing, maar mijn leerkracht had het direct door en liet me weten dat ik moet blijven oefenen tot het lukt omdat dit mijn flexibiliteit en houding zal verbeteren. Eigenlijk is dat wel het leuke aan viool je komt telkens opnieuw uitdagingen tegen om te overwinnen hoe lang je ook speelt :).
    B.t.w. vandaag die Pellonpekko even geprobeerd en is erg leuk om te spelen. Je kan trouwens ook akkoorden en tweeklanken toevoegen van de accordeon aan de viool lijn dan klinkt het metteen nog spectaculairder :D.
     
  12. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    310
    Uitgeschreven lukt het beginnetje van Pellonpekko nu een beetje. Ik vroeg een opname van een mineur toonladder, en kreeg al heel snel een duidelijk filmpje ( door de lesgeefster gemaakt) met vingerzetting en halve toonladder op de E-snaar en daarna op de A-snaar. Nu weet ik exact hoe het behoort te klinken en kan ik nog eens afkijken hoe het moet.
    Dat is dus het grote voordeel van deze tijd: de technologie maakt alles mogelijk. Ik kreeg dit even snel via Whatsapp doorgestuurd.
     
  13. Fabian

    Fabian

    Lid geworden:
    2 aug 2020
    Berichten:
    60
    "Oh Suzanna" was niet meer uit mijn hoofd te krijgen. :)

    Dus oefen ik nu dat aanstekelijke deuntje van Stephen Foster in A majeur en ook in D majeur.
    Verder doe ik elke dag enkele zeer eenvoudige oefeningen uit Wohlfahrt's Leichtester Anfang im Violinspiel. Het is allemaal nog niet om aan te horen.

    Ik vrees dat mijn eerste vioolles niet door kan gaan i.v.m. coronamaatregelen. Hopelijk komt dat later alsnog.
     
    Beginnertje vindt dit leuk.
  14. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    310
    Oh Susanna ben ik even vergeten, maar nu ik dit lees weet ik dat ik het straks nog eens ga proberen :D
    Hoe staat het hier met de starters?
    Zelf had ik zaterdag weer les, na een week ziek te zijn geweest, niet al te veel kunnen oefenen dus.
    Ik moet nu NOG meer concentreren op losse beweeglijke vingers, stok moet ik als vanzelf op de snaar voelen liggen, en klank kleuren nog steeds, erg moeilijk om daar het gevoel in te leggen dat ik zou willen horen!
    Verder hebben we samen nog eens toonladders geoefend en ik begin er nu elke dag mee.
    Pellonpekko staat nog in zijn kinderschoentjes, ik moet nu kleine korte stukjes eruit pikken en die inoefenen.

    Maar die echt mooie versie van You raise me up of Scarborough Fair is me nog niet gelukt. Spaans stuk begint goed te lukken.
    Amazing grace gaat me wél steeds beter af, maar dat moet ik eigenlijk niet meer oefenen. Begin er zowat stukjes aan te breien en word creatief.
     
  15. Fabian

    Fabian

    Lid geworden:
    2 aug 2020
    Berichten:
    60
    Mijn eerste vioolles is door ziekte niet doorgegaan, maar hopelijk heb ik mijn eerste les volgende week. "Oh Suzanna", gaat best aardig en gebruik ik om af en toe tussendoor even te spelen.

    Ik speel de eerste 12 oefeningen van Wohlfahrt's opus 38. Verder oefen ik toonladders, waarbij ik niet teveel verschillende toonsoorten tegelijk oefen. Ik beperk me nu vaak tot G, D, C en F majeur toonladders. Gelukkig vind ik het niet saai om toonladders te spelen. Ook probeer ik wat theorie onder de knie te krijgen m.b.v. de kwintencirkel.

    Het lijkt me een goed teken als je creatief wordt en stukjes verzint, maar hierdoor kan het strict volgen van een studiedoel soms wel vergeten worden. Ik herken dat met oefenen op andere instrumenten. Soms ben je ineens een half uur lekker aan het spelen, terwijl je niet echt studeert.
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Tegen lekker creatief spelen is in principe niets mis, zolang je maar let op houding, manier van strijken en alle andere aanwijzingen van je docent op technisch gebied. Eigenlijk is het zelfs heel wenselijk dat leerlingen creatief worden, als ze speltechnisch (dus houding, juiste manier van strijkstok hanteren enzo) maar niet 'verwilderen'.
     
  17. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ik vecht nog altijd tegen kreutzer 13, ondertussen lukt de greep die voorheen niet lukte wel beter, door mijn houding wat te veranderen en meer te oefenen lukt het draaien van mijn pols toch wat beter :). Nu is het nog kwestie om elke noot perfect zuiver te krijgen en op een tempo van 135 bpm voor 8ste noten te spelen. Ik hoop daar tegen volgende les in te slagen maar verwacht dat het toch nog niet helemaal op punt zal staan. Als dit lukt krijg ik als volgende iets meerstemmig dus ik vermoed mogelijk de laure uit partita 3 in e maj. :D.

    Ik kwam laatst nog een filmpje tegen waarin bekende stukken die normaal in majeur zijn in mineur worden gespeeld, leek me een leuke oefening om iets dat ik kan spelen om te zetten in mineur, mss ook iets voor jullie @Fabian , @Beginnertje ?
     
  18. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    310
    Ik zit weer vast, kinstuk komt hele tijd los. Morgen naar de vioolbouwer bellen, dat ik na het werk kan langsgaan.
    Maar goed dat ik een vioolbouwer vlakbij vond. Ik durf er niet aankomen.
     
  19. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    310
    Met de viool zelf gaat het overigens heel goed, lesgeefster vindt het een goed teken dat hij niet snel ontstemd raakt. Maar wel een domper op mijn stemming dat ik vanavond vioolloos ben.
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Vraag de vioolbouwer om een kinhoudersteuteltje: van een nieuwe kinhouder wordt het beschermingskurk aanvankelijk iets geplet, zodat het mecahniek steeds iets verder moet worden aangedraaid. Je kunt het met een kinhoudersleuteltje zelf corrigeren. Het gaat ook met een uitgebogen paperclip, maar het risico op beschadiging van het instrument is dan groter.
    Een kinhoudersleuteltje hoort eigenlijk in elke vioolkist.
     

Deel Deze Pagina