Cannone Copy

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 1 sep 2021.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.455
  2. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    230
    Wat een oog voor detail,... Al had ik wel graag enkele acoustische testen gezien en wat meer over het binnenwerk, blad dikte, verlijming,... want nu werd enkel het uiterlijk bekeken, dat lijkt me op zich nog het 'eenvoudigst' te kopieren.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.280
    Homepage:
    En dan de dikte van de bladen (nogal fors bij de echte 'Il Cannone'): hoe is de kopiist daarmee omgegaan?
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    13.559
    Homepage:
    Het maken van een kopie van een beroemd instrument is eigenlijk betrekkelijk eenvoudig. Alles op een tiende millimeter nabouwen met de imperfecties, asymmetrie en dergelijke zijn allemaal te doen. Stelt eigenlijk niet zo veel voor. Het kopiëren van lakschade, gebruikssporen en ouderdom is ook allemaal aan te leren en te reproduceren. Maar het grote probleem is, dat het stuk hout wat Guarneri gebruikte niet is te kopiëren en daar gaat het dus mis als het gaat om een klankkopie. Daar was Martin Schleske zich ook heel goed van bewust en die houdt zich niet bezig met de reproductie van het uiterlijk van een beroemd viool, maar is al decennia bezig met onderzoek om er achter te komen waardoor een instrument zo fantastisch klinkt. Hij heeft daar ook vele publicaties over gedaan waarvan ik er een als bijlage bijvoeg.
    Het lijdt geen twijfel dat het consciëntieus nabouwen van het uiterlijk van "Il Cannone" niet zal leiden tot een klankkopie. Dat niet iedereen zich dat bewust is, bewijst het vele malen aanbrengen van etiketten in instrumenten om te suggereren dat ook de klank is gekopieerd. Niet dus!
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina