Caprices van Paganini op de cello

Discussie in 'Cello' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 23 nov 2017.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    De violisten onder ons kennen de caprices van Nicolo Paganini natuurlijk wel, maar dat die ook te spelen zouden zijn op een cello verbaasde mij in hoge mate. Zie en hoor hoe dat gaat voor caprice No. 24 en let ook vooral op de pizzicato van de linker hand! (vanaf 3.10 min.)


    Om eens te vergelijken heb ik de uitvoering door Yo Yo Mah er ook maar bij gedaan (alleen luisteren):


    Ik heb een duidelijke voorkeur voor een bepaalde uitvoering. Maar welke dat is, maakt niet uit.


     
  2. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Leuk, en knap. De Rus Rodion Arzhakin speelde de caprices van Paganini op contrabas. Hij had dan wel buitensporig grote handen en bevestigde her en der loden gewichten aan zn strijkstok.
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik ga voor de laatste.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Mooi die vergelijking: een oudgediende en een nieuwe. Deze nieuwe (de bovenste) won een prijs (ik dacht de derde, ik doe dit even uit mijn hoofd) bij het Kon. Elizabethconcours voor cello dit jaar.
    YoYoMa geeft het werk een beetje een romantisch sausje. Bij de jonge cellist staat het technische van het kunstje naar mijn idee nog wat veel centraal en bij de 'oude meester' is de techniek meer ondergeschikt aan wat je wil brengen (die techniek is zo vanzelfsprekend).
    Maar het blijft knap werk op de cello en het kan ook heel goed op de cello.
     
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Filmpje 1. vind ik wat mooier opgenomen en de volgende gedachte komt in me op:
    Yo-Yo Ma zal filmpje 1. beter vinden dan zijn eigen (oude) opname in film 2..
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Er is ook een cellist die het pizzicatogedeelte uitvoert met de rechter hand en dat heeft een heel ander geluidseffect:


    Ik vind het minder fraai.
     

Deel Deze Pagina