Carbon Strijkstok

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door Tobias, 6 okt 2013.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Je hoort veel over de Carbon Strijkstok graag zou ik horen hoe de forumleden hierover denken en wat eventueel hun bevindingen zijn met zo'n stok.
    Ook graag iets over prijzen en misschien merken van zo'n strijkstok.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb er de laatste jaren vele, vele honderden mogen verkopen en ik heb er ook nog eens heel veel in gebruik in mijn viool/cello-verhuurpraktijk. Er wordt wisselend over geoordeeld; er zijn strijkers die niet kunnen wennen aan iets dat "niet van hout" is, er zijn nogal wat strijkers die een carbonstok beschouwen als de beste stok binnen hun budget, er zijn er die een carbonstok beschouwen als "buitenstok"voor het riskantere werk en er zijn professionals die met een heel speciale, ultra-lichte stok pijnvrij de pauze van het concert halen, wat ze met een houten stok van 60 gram niet lukt. Wie op zoek is naar een andere stok, zou een carbonstok zeker in de afwegingen moeten betrekken. Carbonstokken zijn niet beter of slechter dan houten stokken: voor een houten stok is zeker ook wat te zeggen.
     
    suzanneS en Heidi Van den Bossche vinden dit leuk.
  3. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Ik heb een keer een week een carbonstok gebruikt. Ik wilde dat ik er een had gehad toen ik net begon, omdat de stok zo makkelijk een toon kon produceren. De toon was ook heel stabiel, egaal van kracht en aanwezigheid. De klank leek wel een buis.
    Uiteindelijk heb ik de stok niet gekocht. Ik vond `m saai. De toon kwam bijna gratis. Er was geen weerstand, en dus geen karakter.
    Ik weet niet meer van welk merk het was, maar het was een betrekkelijk goedkope. Dus mijn oordeel is niet zo heel veel waard.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Tobias: ik wil niet opscheppen, maar doe het toch maar even: op mijn sites zijn bijna alle merken en types carbonstokken die er toe doen te vinden en ook de prijzen. Meer reclame maken voor eigen toko is hier eigenlijk niet toegestaan. Informatie van de fabrikanten (maar die zijn natuurlijk niet objectief) kun je vinden bij CodaBow, Arcus, Glasser, Carbow, Leopold, Yamaha en JonPaul.
    Ik kan je een individueel advies geven wanneer je wilt, maar dan kun je beter even bellen.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Wij van WC-eend.....
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het is binnen de regels, dus niet zeuren!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nee, maar daar gaat het me ook niet om. Je doet het prima. Echter, ik ben van mening dat je veel beter ervaringsdeskundigen aan het woord kunt laten. De lezer van dit forum heeft veel meer aan reacties zoals bijvoorbeeld door Jos22 verwoord, dan het advies van een verkopende partij.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dank voor het compliment Frits!
    Er zijn hier weinig bespelers van een carbonstrijkstok onder de bezoekers voor zover ik weet. Mijn inschatting is dat er dan ook weinig reacties komen, al hoop ik natuurlijk anders.
    De observatie "saai" hoor ik wel meer over carbonstokken, maar bij doorvragen blijken er ook veel houten stokken "saai" te worden gevonden. Het is moeilijk om de nogal psychologisch ingegeven aanname: "het is van plastic dus het kan ook niet klinken" te doorbreken. Stokken zou je geblinddoekt moeten vergelijken. :cool:
     
    zapling vindt dit leuk.
  9. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Of je schildert ze als hout :lol:
    Dat kleine beetje verf zal het gewicht niet veel beïnvloeden denk ik :D
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Carbon stokken, met houtimitatienerf of een dun laagje pernambucofineer zijn er al lang, zoals Marien Bart had kunnen weten. Dus om wie lacht hij hier?
    Vooral de gefineerde stokken zijn op het eerste gezicht niet van 100% hout te onderscheiden. Ik gebruik ze soms om carbon-sceptici (uit de categorie "plastic kan niet klinken") op zijn minst tot iets andere inzichten te brengen. Werkt heel verrassend! Uiteraard vertel ik na het experiment de waarheid.
     
  11. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    En als je een Pernambucostok als carbon beschildert?
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Tobias,

    Ik heb een paar jaar geleden een Carbondix strijkstok gekocht en heb er geen seconde spijt van gehad, inmiddels heeft de stok een keertje nieuw haar gekregen.
    Zelf heb ik geen ervaring met goede pernambuco stokken maar heb er wel een aantal in handen gehad.
    Zelf heb ik de goedkoopste uitvoering van nu nog geen 100 euro.

    Ook ik mag geen reclame maken maar als je wilt proberen stap eens op de fiets en ga naar Groningen, daar zit een vioolbouwer welke ze verkoopt. Voor zover ik weet kun je bij hem een stok uitproberen.

    Doe er je voordeel mee!

    Remi
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb een dik jaar geleden een stel carbon stokken aangeschaft in de goedkopere prijsklasse van de merken Carbonbow (1/2) en Bondix (3/4). Ik heb ze behouden voor de verhuur, maar zou een ieder die carbonstokken overweegt aan te schaffen, adviseren duurdere typen te nemen. Wat ik in handen kreeg viel erg tegen: veel te slap. Je drukt met een normaal gespannen stok de stang zo tegen de snaren met de druk van de rechter hand. Ik vond de 3/4-stok erg licht in gewicht en licht spelen.
    De afwerking is heel behoorlijk, hoewel bij de een de slof niet helemaal goed aansluit als de haren worden opgespannen.

    Voor een eerlijke beoordeling moet je denk ik stokken vergelijken in dezelfde prijsklasse: dus Pernambuco versus Carbon. Als ik dan mijn handgemaakte Pernambuco stok van HtH uit A. (ook ik mag geen reclame maken) vergelijken wil kom je al gauw uit bij een Arcus of vergelijkbare stok.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Bedoel je Henk te Hietbrink? Die mag toch best voluit genoemd worden? Arcus is een keuze voor ultra-licht, voor carbonstokken van een normaal gewicht zou je b.v. de CodaBow serie goed kunnen vergelijken met pernambucostokken van gelijke of hogere klasse.
    Overigens Remi: ik woon op loopafstand van het station Groningen en van mij mag je ook met de auto komen.
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal maar Frits heeft gelijk dat je eigenlijk naar de duurdere stokken kunt kijken.

    Hoewel ik mijn Carbondix zo strak vind als een rapier (de twee andere stokken lijken wel dweilen vergeleken met de carbon stok).

    Frits schreef: Voor een eerlijke beoordeling moet je denk ik stokken vergelijken in dezelfde prijsklasse: dus Pernambuco versus Carbon.

    Wat kost een redelijke tot goede Pernambucostok ten opzichte van een carbon stok.

    Voor het maken van een houten stok is een zeer gedegen kennis van van het bouwen nodig. Voor de carbonstok is een mal nodig, een autoclaaf en iemand welke het carbon op de mal wikkelt. Niet echt een vakman met verstand van strijkstokken staat de carbonstokjes te produceren.

    Remi
     
  16. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Carbon klonk mij in de oren als makkelijk te maken dus goedkoop. Maar toen ik de prijzen van de carbonstokken zag schrok ik toch. Voor dat geld kun je dan toch net zo goed een Pernambucostok kopen?
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ Remi, denk niet dat goedkope houten strijkstokken allemaal handmatig en per stuk vervaardigd worden door stokkenbouwers met jarenlange training: ze worden machinaal gefreesd en semi-automatisch gebogen en afgewerkt door personeel dat één trucje kent, b.v. alleen beharen.
    @ Elman: echt goede carbonstokken zijn helemaal niet zo gemakkelijk te maken. Daarentegen wint een goedkope carbonstok van ca. 100 euro het heel vaak van een goedkope houten stok van 100 euro.
     
    zapling vindt dit leuk.
  18. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    De goedkope strijkstokken worden meestal van heel erg slecht hout gemaakt terwijl de houtkwaliteit net zo belangrijk is voor een goede stok.
    Daarom is een carbonstok inderdaad aan te raden voor beginnende strijkers want je krijgt meer stok voor minder geld.
     
    zapling vindt dit leuk.
  19. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    En hoe zit dat met stokken als je rond de 1.000 euro gaat zitten?

    Is carbon dan nog steeds beter dan hout? of wordt het gelijkwaardig? Of is hout dan beter dan carbon?
     
  20. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    Ik heb het over de echt goedkope klasse waar je ook veel brazilhouten stokken vindt (tot200-300EUR). in de hogere prijsklasse kan je beide kanten op maar als archetier gaat mijn voorkeur natuurlijk uit naar houten stokken. Ik denk wel dat het heel moeilijk is om voor 1000EUR een stok te vinden die gemaakt is van echt goede pernambuco, maar misschien niet onmogelijk...
     
    zapling vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina