Carbon Strijkstok

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door Tobias, 6 okt 2013.

  1. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Is dit serieus?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Hars moet ook niet op de stok, maar op het haar :p
     
  3. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    En niet op je eigen haar, maar op het haar van de stok. :)
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    En dan ook nog het liefst op je eigen stok, niet die van je buurman.
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Beste Tobias, heb je je nooit afgevraagd wat die mensen naast je deden als ze met zo'n wit rond doosje langs hun strijkstok wreven? Of met zo'n lapje stof waar zeker een bepaald goedje in zat? Dacht je aan elektrificeren of zo? Heb je je dan nooit afgevraagd waarom die stok dan géén papiersnippers aantrok? Tsjonge jonge, wa siket noch nei heger wiisheid?
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Moet dat niet zijn: "wa siket noch nie heger wiisheid"?
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Nee. Nei=naar. Wie zoekt nog naar hogere wijsheid?
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    In dat witte doosje zit hars en in dat doekje zit ook hars, en hars heb je nodig anders komt er geen geluid uit de Viool, maar ik heb het nooit op de haren van mijn strijkstok gesmeerd, maar altijd rechtstreeks op de snaren want daar moet het tenslotte toch op komen.
     
  9. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    mmm, sommige dingen doe je zonder nadenken omdat iedereen het zo doet... geen oninteressante invalshoek van Tobias.
     
  10. n.plog

    n.plog

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    77
    Homepage:
    Ik weet welke bezwaren ervoor zijn natuurlijk maar wat ik wil zeggen is dat de dingen niet per se goed zijn omdat iedereen het doet.

    Maar beste Tobias, HEt hars moet uiteindeleik niet op de snaar terechtkomen maar wel degelijk op het haar. Als je het hars op de snaar doet zal je snaar plaatselijk een beetje zwaarder worden wat de trilling van je snaar zal beïnvloeden. Het is daarentegen aan te raden om het hars regelmatig van je snaren te poetsen met een beetje alcohol (voorzichtig voor je lak!). Over hoe hars juist werkt is niet iedereen het eens maar eens en de gesprekken over dit onderwerp zijn al uitvoerig gevoerd po dit forum.

    Veel speelplezier!
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik strijk nu enkele dagen met een koolstofstokje en ik krijg er steeds meer plezier in, ik die toch een tegenstander is van moderne techniek moet eerlijk bekennen het strijkt licht en prettig al was het even wennen.
    Als ze binnenkort ook nog een Viool van Koolstofvezel gaan maken ga ik daar misschien ook nog wel op spelen want je moet tenslotte toch met je tijd meegaan, en dan zijn we hopelijk ook meteen van die dure Vioolbouwers af.
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Tobias…
    Over onderstaande onderwerpen open je een topic en vaak niet de simpelste vraagjes van een beginner.

    Carbon Strijkstok
    Brede Jaarringen
    Strijkstok A. Lamy
    De Vioolbouwer
    Negatieve invloed Kin en Schoudersteun op klank.
    Fijnnervig Bovenblad
    De Krul van invloed op de Klank.
    Verstevigings randen.
    Scheve Hals ?
    Het Lijmgebeuren.
    Lijmnaad Achterblad gezekerd.
    Stainer Copie
    Eindknopje Viool
    Lijmnaad scheur

    In reactie #40 in het topic over de Carbon Strijkstok schrijf je het volgende:
    Ik speel al vijftig jaar ongeveer een halfuur per dag, maar ik wist niet dat er hars op een strijkstok moet, bedankt voor de tip.

    Topic Strijkstok A. Lamy, Carbon strijkstok en zo… Vervolgens schrijf je dat je niet eens wist dat je de haren op de strijkstok met hars moet bewerken en je beweerd dat je al vijftig jaar viool speelt.

    Vervolgens schrijf je:
    Ik strijk nu enkele dagen met een koolstofstokje en ik krijg er steeds meer plezier in, ik die toch een tegenstander is van moderne techniek moet eerlijk bekennen het strijkt licht en prettig al was het even wennen.
    Als ze binnenkort ook nog een Viool van Koolstofvezel gaan maken ga ik daar misschien ook nog wel op spelen want je moet tenslotte toch met je tijd meegaan, en dan zijn we hopelijk ook meteen van die dure Vioolbouwers af.

    Hmmmm, vijftig jaar spelen zonder hars op de haren van de strijkstok maar met prachtig geharsde snaren en nu ineens een paar dagen op koolstof en het gaat fantastisch.

    Tobias… Wie probeer je te bedotten?
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja beste Remi als je me vraagt of ik soms vergeten ben hars op mijn strijkstok te doen dan kan je een onzin antwoord terug verwachten, en natuurlijk smeer ik geen hars op mijn snaren, je moet wel ernst van luim weten te onderscheiden.

    En dit laatste van die dure Vioolbouwers meen ik natuurlijk ook niet ik ben gek op Vioolbouwers, als ik weer eens met een gekneusd Viooltje voor ze sta dan kijk ik ze altijd hoopvol aan of ik geen rimpel zie verschijnen of dat ik ze met hun hoofd zie schudden.
    Maar nee gelukkig kunnen ze er meestal iets aan doen, en als ik dan een paar weekjes later mijn vriendje weer in volle glorie mag aanschouwen dan betaal ik met plezier die paar honderd euro's want meestal valt het ontzettend mee.

    Dag Remi slaap lekker.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een viool van koolstofvezel staat bij mij gewoon óók in de winkel, maar ik ben dan ook niet zo'n dure!
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat komt omdat j'em ook niet zelf gebouwd hebt!
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wat komt wáárdoor?
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Wat: dat je niet zo'n dure bent.
    Waardoor: omdat j'em (die carbon viool) niet zelf gebouwd hebt.

    Was toch niet echt een moeilijke 'opgave' Bert. :p
     
    zapling vindt dit leuk.
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ja altijd lachen met Frits!
     
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik sla wel weer mooi een flater op dit forum, denk ik dat Carbonviolen nog moeten worden uitgevonden blijken ze gewoon te koop te zijn.
    Toch raar dat Vioolbouwers hun eigen ruiten ingooien door die dingen te verkopen, als ze werkelijk aanslaan worden ze brodeloos, want dan kan je ze binnenkort ook kopen bij de Marskramer, en veel onderhoud zal er ook wel niet aanzitten, tenminste dat denk ik, maar dat zal ik ook wel weer verkeerd hebben.
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Voor carbon instrumenten is een beperkte groep belangstellenden en de prijzen zijn zeker niet op het Lidl niveau. Voor een carboninstrument mag je voorlopig nog een bedrag neertellen dat ook goed is voor een aardig houten exemplaar. Carbon is een materiaal dat toch nog tamelijk bewerkelijk is en daardoor zijn spullen van carbon -althans momenteel- helemaal niet zo goedkoop. Veel vioolbouwers halen een flink deel van hun omzet uit reparaties en onderhoud van strijkinstrumenten en dat zal voorlopig nog wel even blijven. Ook carbonstokken hebben af en toe nieuw haar nodig. Ik ben daarom nog niet somber over de toekomst van de vioolbouwers, al zal het vak wel iets veranderen op den duur, maar dat is met een slakkengang al eeuwen aan de gang.
     

Deel Deze Pagina