Carbon strijkstok

Discussie in 'Cello' gestart door Jozeph, 27 mei 2009.

  1. Jozeph

    Jozeph Jos

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    13
    Wie heeft er goede ervaringen met een cellostrijkstok van carbon. Ik heb er een te leen, en deze is lichter, het zwaartepunt ligt verder van de slof. Ik denk dat deze makkelijker speelt. Maar... hoe op termijn?
    Ik ben een amateur, die pas een jaar les heeft.
    Nu huur ik een cello met stok, maar ik denk eraan eerst een betere strijkstok te kopen.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De goede ervaringen die ik met carbonstokken in alle prijsklassen voor cello (maar ook voor viool en alt) heb zijn met name gebaseerd op de enorme aantallen die ik er in NL en Vlaanderen van heb verkocht, leraren die ze aanbevelen boven een goedkope houten stok, amateurs die er zeer tevreden over zijn en professionals die hun prijzige houten stok van grote naam verkochten om met b.v. een ARCUS (ook niet goedkoop) te gaan spelen.
    Niettemin kun je voorkeur blijven houden voor een mooie houten stok. Bij vergelijkingen van carbon/hout moet je een beetje de prijsklasse van de te vergelijken stokken in de gaten houden en dan wint carbon nogal eens.

    Op mijn sites kun je het nodige vinden over carbonstokken. Wie serieus stokken wil vergelijken mag een zichtzending aanvragen.
     
  3. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je nu een houten stok en een carbon stok hebt geprobeerd. Als ik jou was zou ik verschillende houten stokken en verschillende carbon stokken uitproberen en zo een stok (carbon of hout) te vinden die bij je past.

    Voordelen van carbon zijn dat het relatief licht is, stevig is en over het algemeen wat lager in prijs.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dat carbonstokken lichter zouden zijn dan houten stokken is absoluut niet waar! Het materiaal op zich (carbonvezel in kunsthars) is ook niet lichter dan hout; de meeste carbonstokken zijn dan ook grotendeels hol. Carbon stokkenfabrikanten proberen juist dicht bij het "normale" gewicht te blijven; een carbonstok voor viool is altijd rond de 60 gram, een cellostok rond de 80. Uitzondering is ARCUS die zijn stokken extreem licht maakt en daarop de constructie aanpast.
     
  5. Zai

    Zai

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    39
    Ik ben wel geen cellist, maar denk dat het bij cello stokken net zo is als bij viool, wat dit betreft. Ik heb een carbon stok waar ik heel blij mee ben, heeft erg goede speeleigenschappen (stabiel, fijne balans) en trekt een mooie solide en erg directe toon uit de viool. Ik heb ook een best aardige houten stok, en voor langzame melodieën vind ik dat een prettigere stok om mee te spelen, omdat de klank toch anders is (warmer/voller/weetnietwattxactjuistewoordis), daarmee. Heb ook wel eens nog duurdere/betere houten stokken geprobeerd, en daar vond ik dat de fijne speeleigenschappen en die mooie toon bij elkaar kwamen. Hoe een stok speelt is heel belangrijk voor het leren spelen, na/door de aanschaf van die carbon stok heb ik weer een hoop dingen bijgeleerd in de rechter hand afdeling van het viool spelen. Op het moment zit ik in een fase dat ik veel met de houten stok speel, maar dat komt deels misschien ook omdat het haar op de carbon stok eigenlijk aan vervanging toe is denk ik. :/
     
  6. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Ik vraag mij ook af wat het verschil is tussen een carbon strijkstok en een houten strijkstok (ja dat het een verschil in materiaal is, is mij duidelijk).
    Toen ik namelijk vandaag mijn houten strijkstok (kostte indertijd € 450,-) bij de vioolbouwer bracht om hem te laten beharen en een leenstrijkstof mee kreeg, werd er over die leenstrijkstof tamelijk minachtend gezegd:'Alstublieft, een carbonstrijkstokje voor u te leen.'
    Ik vind hem helemaal niet zo gek spelen, dus ik weet niet of ik dat toontje in de stem verkeerd geïnterpreteerd heb.
    Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat mijn eigen strijkstok zo aan beharen toe was, dat dan alles beter klinkt.
    Maar ik ben benieuwd naar de mening van mensen met ervaring hiermee.

    Groet van Anara
     
  7. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik denk dat die keuze heel erg persoonlijk is. Ik ken mensen die zweren bij carbon en ik ken er die er minachtend naar om kijken.

    De klassieke muziek wereld (waar een viool toch voornamelijk thuis hoort) is een erg behoudende wereld en nieuwe ontwikkelingen worden niet erg snel omarmd. Wanneer je naar een professioneel orkest kijkt zullen van de 50 strijkers misschien 1 of 2 carbon stokken zitten en bij sommige orkesten helemaal geen.

    Is dat behoudendheid of presteren die stokken op dat niveau toch niet goed genoeg? Vraag is vooral wat je zelf fijn vindt spelen en mooi vindt klinken.

    Misschien als je eigen strijkstok straks klaar is mag je de carbon nog even houden om goed te vergelijken? Weet je ook wat deze carbon stok kost? En of je dus geen appels met peren gaat vergelijken? Er zijn namelijk ook carbon stokken van € 2.500 euro en meer (hoewel ik niet verwacht dat ze die als leenstok mee geven wanneer je een stok van € 450,- laat beharen).
     
  8. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hallo Willeke,

    Ik ben niet speciaal op zoek naar een nieuwe strijkstok, maar ik was gewoon benieuwd naar het verschil.
    Misschien had ik inderdaad een goedkope carbonstrijkstok te leen en dat er daarom zo over gepraat werd.
    Hout vind ik zelf ook wel wat hebben.
    Als ik misschien ooit behoefte heb aan een nieuwe strijkstok, kan ik dus beter kijken naar een betere houten strijkstok (en naar een mooier klinkende cello, maar ik moet daar nog even voor doorsparen ;)

    Groetjes,

    Anara
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wat minachtend doen over "carbonstokjes"; ik kom wel meer misverstanden en misvattingen over carbonstokken tegen; ze zouden veel lichter zijn dan houten stokken (absoluut onjuist, met uitzondering van de stokken van Arcus), de bocht zou er snel uitgaan (ik verkoop meer dan 10 jaar carbonstokken van bijna alle merken wereldwijd; nog nooit meegemaakt dat dit gebeurde), ze zouden niet opnieuw behaard kunnen worden (absolute onzin; carbonstokken zijn gewoon traditioneel behaard en elke vioolbouwer/stokkenmaker die houten stokken behaart kan ze gewoon beharen).
    Uiteraard is er verschil in kwaliteit een stok van 100 euro is iets anders dan een van 500 en vervolgens ook weer iets anders dan 5000, net als dat het geval is bij houten stokken. Een beginner stelt andere eisen dan een serieuze geschoolde amateur en die mag je weer niet vergelijken met een prof die zijn brood ermee moet verdienen.
    Carbonstokken in alle soorten, maten en merken zijn nog maar doorgedrongen in de winkels van een beperkt aantal vioolbouwers. Wie geïnteresseerd is in een carbonstok voor viool, cello, alt of bas, moet maar eens contact met mij opnemen.
     

Deel Deze Pagina