Carbon strijkstokken.

Discussie in 'Overig' gestart door Dragonetti, 3 dec 2008.

  1. Dragonetti

    Dragonetti

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    37
    Beste Forumer's,

    Ik wil een carbon strijkstof aanschaffen (Frans model) echter ik ben totaal onbekend in bouwers, modellen, leveranciers en prijzen.

    Ik zoek absoluut een kwaliteits stok omdat mijn huidige stok van slechts 125 euries een echt leuke stok is die ik als reserve wil aanhouden.

    Graag jullie tips en reacties hierin.

    Mvrgr.,

    Dragonetti.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb een grote collectie carbonstrijkstokken. Neem even contact op zou ik zeggen. Telefoonnummer staat op mijn sites, links hieronder.
     
  3. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    Beste Dragonetti,

    Ik heb toevallig bij NoName#2 (van NoName#2 in Hilversum )een Carbon stok gekocht en die is mij uitstekend bevallen , ik speelde al met een redelijk goede stok van ,, D Eugen ,, van pernambuco maar deze carbon stok doed het toch echt beter en het leuke is dat hij ook nog goedkoper is !
    Succes met het maken van je keuze!

    groeten Kwint
     
  4. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Een paar week geleden was ik bij de vioolbouwer en heb daar een aantal stokken uitgeprobeerd. Mijn keuze viel al heel gauw op een pernambuco stok. De carbonstok vond ik veel te schel klinken. Zo zie je maar.... vele soorten stokken, vele voorkeuren.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het is niet zo, dat carbonstokken perse scheller klinken dan houten stokken. Er zijn namelijk nogal grote verschillen tussen allerlei merken en typen. Koop een carbonstok daar waar je kunt kiezen en vergelijken. Voor wie Groningen te ver vindt (elders op dit forum treft u al een vermakelijke discussie over afstanden, dus geen herhaling a.u.b.) stel ik in overleg een zichtzending van een aantal carbonstokken samen uit een vooraf afgesproken prijsklasse U betaalt alleen wat u afneemt, plus de verzendkosten. Een eenvoudige carbonstok is er al voor 77 euro, een composietstok vanaf 38 euro.
     
  6. Dragonetti

    Dragonetti

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    37
    Beste Forum' ers,

    Via het internet worden er 1/4, 1/2 en 3/4 bogen te koop aangeboden. IK heb hier nog nooit van gehoord en kan iemand me uitleggen wat het betekent ?

    Verder is het me gebleken dat de prijzen voor carbon en composite bogen zeer aantrekkelijk zijn.

    Alvast bedankt.

    Dragonetti.
     
  7. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Wanneer je klein van postuur (kind) bent, speel je in het algemeen op een kleinere viool, want je hebt ook kortere armen. Daar hoort een in lengte corresponderende strijkstok bij, die dus korter is dan die gebruikt wordt bij een hele of 4/4 viool.
    Overigens geldt dit ook voor volwassenen. Een vriendin van mij is klein. Zij speelt op een 3/4 viool met een 3/4 stok.

    De maten voor viool zijn:
    viooltype maat in cm
    4/4 58,4
    3/4 55,9
    1/2 50,8
    1/4 47,0
    1/8 41,9
    1/16 35,6
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat is dan de lengte inclusief de hals en krul.
     
  9. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Dat probleem heb ik ook. Mijn strijkstok is niet echt van goede kwaliteit is mij verteld + het feit dat het veel te lang is. Ik moet dus zsm een nieuwe kopen in de maat van een 3/4e viool.
    Ben blij dat dit onderwerp gestart is.:)
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar heb je dan ook een 3/4-viool?
    Want als je linker arm lang genoeg is voor een 4/4-viool, zou de rechter arm ook lang genoeg moeten zijn voor een 4/4-stok. (Tenzij er een andere reden is voor verschil in lengte tussen links en rechts).

    Frits
     
  11. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Ik heb een 4/4 viool die goed past. Maar de stok is veel te lang. Mn docente heeft er stickers op moeten plakken zodat ik niet verder dan een bepaald punt strijk. Zover ik weet is er geen andere reden. Begrijp het ook niet helemaal.
     
  12. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Beste Kwint,

    Bedankt voor je positieve reactie. Goed om te horen dat je er blij mee bent.

    Beste Dragonetti,

    Je bent natuurlijk ook van harte welkom om mijn carbon fiber strijkstokken uit te proberen.
     
  13. Dragonetti

    Dragonetti

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    37
    Beste Forum'ers,

    Allereerst wens ik jullie alle een voorspoedig 2009.

    Daarna moet ik me bij jullie allen verontschuldigen wegens mijn gebrekkige berichtgeving namelijk ik ben diverse malen in gebreke gebleven om duidelijk te vermelden dat ik deze topic ben gestart omdat ik een bassist ben.

    Ik zoek dus informatie over franse contrabas strijkstokken van carbon (of composite of is dat wat anders?). Verder zou ik graag willen weten wat de maten zijn van een 1/4, 1/2 en 3/4 contrabas strijkstok. Welke maat is het meest geschikt voor een volwassene en om hoeveel cm gaat het ?

    Nogmaals het spijt me enorm dat ik jullie op het verkeerde been heb gezet maar ik dacht met zo'n nick als die van mij is het wel overduidelijk om welk instrument het gaat.

    Ik lees jullie reacties graag met veel genoegen en vooral plezier en hartelijk dank bijvoorbaat voor alle tips en info.

    Dragonetti
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    3/4 is zo ongeveer de standaardmaat voor Franse CB strijkstokken. 1/2 en kleiner zijn eigenlijk kindermaten.
    Bij carbon zijn twee hoofdgroepen te onderscheiden: Braided Carbon Fibre (BCF) met een meestal zichtbare weefselstructuur en carbon of carboncomposiet, waar de carbonvezels in de vorm van een strijkstok in de lengte in de kunsthars zijn ingebed. Deze stokken zijn meestal voorzien van een zwarte of soms gekleurde laklaag.
    Ik kan je eventueel onder voorwaarden een paar CB stokken op zicht sturen om uit te proberen.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2013
  15. Dragonetti

    Dragonetti

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    37
    Beste Bert B.,

    Een carbon stok waarvan je de weefselstructuur kunt zien vind ik wel erg modern en gesjeesd staan. Zo ziet een dashboard van een F1 auto er ook uit.

    Mocht deze topic wat langer worden dan verwacht dan wil ik me eigenlijk meer richten op de carbon stokken en niet op de composite.

    Ook moet het van mijn hart dat de prijzen zo enorm uiteenlopen. Van EUR 139,50 (excl. bezorgkosten) t/m ruim EUR 800,00. Dat is een behoorlijke range voor een stok waarvan de grondstof vrij standaard is (hoeveel carbon varianten zijn er dan ????) en in hoeverre is er sprake van handwerk als je werkt met synthetische materialen en er worden mallen toegepast voor de vorm van de stok.

    Ik vind de hoge prijzen erg dubieus en ik vraag me dan af waar dit aan ligt.

    Iemand nog tips ?

    groet !

    Dragonetti.
     
    zapling vindt dit leuk.
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dubieus is geen goed gekozen bewoording in dit geval.
    De Fabrikanten in Europa (b.v. Arcus en LNM Carbow) en de Ver. Staten (b.v. CodaBow) geven veel geld uit aan Research en Development (R&D) en komen daardoor regelmatig met baanbrekende vernieuwingen. De kwaliteit van hun afwerking is vele malen beter dan de carbonstokken uit lage lonenlanden. Niettemin leveren de Chinezen op dit moment een aanvaardbaar goedkoop massaproduct in de vorm van carbonstokken, maar dat zijn zonder uitzondering klonen van de westerse technologie met een lagere kwaliteit wat betreft eindcontrole, afwerking en continuïteit wat betreft spanning en gewichtsverdeling. Bovendien hanteert zowel CodaBow als Arcus een ijzersterk garantiesysteem, en bij de Chinezen is het meestal een glimlach en verder niet.
    Een beginner kan best zijn weg vinden met een Carbondix, professionelen kiezen meestal toch voor een CodaBow of Arcus (of een houten stok natuurlijk)

    Overigens; ik verdiep me nooit zo in de F1 races, maar het lijkt me niet onmogelijk dat het dashboard van raceautos van hetzelfde BCF is gemaakt!
     
  17. Dragonetti

    Dragonetti

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    37
    Beste BBVB,

    Bedankt voor je reactie maar R&D en de vernieuwingen voor een stok zijn hoge kostenposten zijn maar dan nog worden deze stokken geproduceerd via mallen. Dit goedkope productieproces is doorslaggevend om carbonstokken te produceren daar is iedereen het mee eens. Dus eindafwerking is echt niet voldoende om deze prijzen te rechtvaardigen en welke garantie geeft men bij deze stokken. Levenslang of slechts 1 jaar ? De meerwaarde van dure stokken van bijvoorbeeld CodaBow blijft daarmee discutabel dus dubieus.

    Op de site van thomann.de worden er contrabas carbon stokken aangeboden voor 135 euries van ALFRED STINGL BY HÖFNER AS 34 BF CARBON BASSBOGEN 3/4. verzondkosten zijn 8 euries dus zeer concurrerend dit allemaal.

    Heeft er iemand ervaringen met Alfred Stingl Carbon Bassbogen ?

    Groet.

    Dragonetti.
     
  18. Dragonetti

    Dragonetti

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    37
    Beste Forum'ers,

    Gezien de grondstof van deze topic lijkt me de onderstaande link wel interessant. Het betreft een franse bouwer van carbon cello's en contrabassen.

    Veel lees plezier !

    http://www.cosi-lagarde.com/

    Dragonetti.
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    In dezelfde categorie heb ik hier een website van een bekende firma die ook strijkinstrumenten bouwt van composite (carbon fiber). De site biedt ook de mogelijkheid het geluid van de verschillende strijkinstrumenten van viool, altviool via cello tot contrabas, te beluisteren.

    carbon strijkinstrumenten

    Aangezien ze -voor zo ver ik kon nagaan- geen carbon strijkstokken leveren, gaat het nu een beetje 'off topic' worden, maar ik houd het zelf in de hand. ;)


    Frits
     
  20. Dragonetti

    Dragonetti

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    37
    Beste Soundboard,

    Wat een bijzondere instrumenten. Ik vind de vormgeving en kleur ook bijzonder. En carbon is hier de grondstof en dus ook de grondstof van deze topic.

    Ik heb het geluid beluisterd van de contrabas en het klinkt niet gek hoewel de bespeler voornamelijk in het hoge register speelt. Ik heb weinig lage noten gehoord.

    Zeer bedankt voor de link.

    Mvrgr.,

    Dragonetti.

    PS ik hoop dat er meer forum'ers met info of beoordelingen komen van franse contrabasstokken gemaakt van carbon.
     

Deel Deze Pagina