Carbonstrijkstok (arcus) of een pernambucostrijkstok?

Discussie in 'Overig' gestart door Deanone, 25 jan 2012.

  1. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hallo allemaal,

    Ik ben toe aan een nieuwe strijkstok. Ik heb er op het moment enkelen te leen van pernambucohout. Een ervan bevalt echt goed. Maar...
    Het is natuurlijk een hele uitgave en ik vraag me af of ik met een (Arcus) carbonstrijkstok evengoed of beter af ben.

    Ten eerste zou ik graag weten of een Arcus carbonstok zowiezo beter is dan andere carbonstokken.
    Ten tweede, is een carbonstok te vergelijken met een pernambuco-strijkstok?

    Kortom, wat ik mezelf nu afvraag. Koop ik de pernambucostrijkstok die me nu goed bevalt en waar ik met veel plezier mee speel op dit moment? (maar de klank van de viool zou nog wel iets opener kunnen)
    Of kijk ik beter toch nog verder, eventueel naar een carbonstrijkstok?
    Hoe doen jullie dat als je aan een nieuwe strijkstok toe bent? Gaan jullie langs meer vioolbouwers? Of kopen jullie de stok die je meteen goed bevalt?

    Hopelijk kunnen jullie me advies geven waardoor ik tot het juiste besluit kom.
    Alvast bedankt!
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Hmmmzzz,

    Om heel eerlijk te zijn, Pernambuco, hout, een heel goede houtenstok of een in massa vervaardigde carbon, allemaal even gelijk, allemaal even goed.
    Hout, vakmanschap, inzicht en ervaring en ga zo maar door. Carbon, eenmaal een goede mal (mandril) en je werkt met kopieën, iedere keer de zelfde, met hout is het anders.


    Het ligt er een beetje aan wat je wilt uitgeven voor een stok, Arcus schijnt een heel goede stok te zijn (Google) maar wat is een strijkstok als hij in jouw handen is. Ik bedoel thuis, waar je zelf jezelf bent en kunt spelen en voelen. Voor mij lijkt het dat er weinig verschil zit tussen een Arcus en een Arcus uit de zelfde serie. Met hout ligt het anders.
    Dan moet je (als je het wilt en de centen hebt) gewoon een stok laten bouwen.

    Remi

    Oh ja, Laat er nou een heel goede stokkenbouwer in Den Haag zitten, Laten we hem Cees van Hemert noemen, Lange Beestenmarkt in de Hofstad.
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Bert B heeft hier in een ander topic http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=2216 over geschreven:

    Arcus stokken zijn prijzig. De adviesprijzen van de stokken die echt de moeite waard zijn liggen tussen de 3000 en 4500 euro .... naar de goedkopere Arcus stokken is aanzienlijk minder vraag omdat daar het verschil met alternatieven veel minder gemaakt wordt.

    Het hangt er dus heel erg vanaf wat je uit wilt geven maar als ik een nog een beetje betaalbare maar goede stok zou willen hebben dan keek ik toch naar een Penzel, Dörfler of Dürrschmidt (e.a.) Pernambuco stok.

    Een stok van een stokkenbouwer is m.i. alleen weggelegd voor de rich and famous (of prof. misschien), een stok van Cees van H kost (heb ik gelezen) ook als snel 5000 euro.
     
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hallo,

    Bedankt voor jullie antwoord!
    Geert, de stok die ik uitgekozen heb is een Dörfler!
    3 tot 5000 euro wilde ik er niet aan uitgeven.
    Ik ben maar een amateurtje. ;)

    Wat Bert zegt... dan is een Arcusstok van deze prijs, niet perse beter dan deze Dörfler-stok. :rolleyes:
    Deze stok speelt fijn, voelt goed... staccato gaat goed, blijft goed aan de snaar ook bij de punt, mooie klank met mijn viool. Misschien moest ik maar naar mijn gevoel luisteren en deze stok kopen...
     
  5. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    €1500 (zilvermontuur) bij Henk te Hietbrink in Arnhem, en ze zijn erg goed heb ik me laten vertellen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ook ik ga voor Henk te Hietbrink!!
    Voor €450 - €1150 heb je al een hele mooie handgemaakte stok van pernambuco.
     
  7. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Maar hoe weet Henk wat voor stok de klant zoekt? Want ik begreep dat het verschil 'm zit in het soort hout, het balanspunt/de buiging, kwaliteit paardenhaar, dan natuurlijk ook nog de afwerking,
    Bepaalde dingen zijn bespreekbaar. Soort hout en kwaliteit paardenhaar en hoe af te werken. Maar het balanspunt... hoe bepaalt hij waar dat moet liggen bij een klant? Dat lijkt me heel persoonlijk. Ik ga die site zeker opslaan en goed doorlezen! En hoe vinden jullie de stokken van Serge Stam?
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Henk maakt 3 stokken voor de klant, de klant kiest daaruit de stok die het best bij hem past. En de 2 overgebleven stokken worden weer verkocht aan anderen.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Het voordeel van HtH is, dat hij zelf een conservatoriumopleiding heeft afgemaakt voor viool. Hij weet wat een strijkstok kan betekenen. Nu is het de kunst datgene wat jij van een goede stok verwacht duidelijk te maken aan Henk. Met dat gegeven kan hij samen met jou proberen een stok te vinden die aan die eisen én de prijs voldoet. Misschien dat er een aantal in aanmerking komen. Die moet je dan uitproberen en als je overtuigd bent kun je er eentje aanschaffen.
    Of hij direct aan de slag gaat om een stok te maken weet ik niet. Ik denk dat hij eerst uit het beschikbare arsenaal gaat putten. Hoef je ook niet zo lang te wachten.

    Ik heb een jaar of 25 geleden een pracht vioolstok aangeschaft gemaakt door Henk te Hietbrink (toen was hij al actief strijkstokkenmaker! Hij deed ook sporadisch wat aan het inkopen van klankhout en daar ken ik hem ook van). Ik ben er nog steeds zeer tevreden over. Het was in die tijd een behoorlijk prijzige stok!!
     
  10. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Als je nu een aantal stokken uit dezelfde prijsklasse naast elkaar legt en je gaat die een voor een uitproberen op je viool. Stel dat ze allemaal even fijn strijken. Waar zit het hem dan in, dat de klank met elke stok anders is?

    Spanning? Haren? verder?
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Is dat dan nog van belang om te weten wat de oorzaak van de verschillen zijn? Het lijkt me veel belangrijker te merken dát er verschillen zijn en dat je daardoor in staat bent een betere en juiste keuze te maken. De oorzaak van de verschillen zijn mogelijk wel te verklaren door de maker. Daarom kun je naar mijn mening houten stokken in een bepaalde prijsklasse niet via internet bestellen. Het kán natuurlijk wel, maar ik bedoel men zou dat niet moeten doen, wil men een optimale keuze kunnen maken.
     
  12. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dat ben ik uiteraard met je eens!
     
  13. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Dat de klank van iedere strijkstok verschillend kan zijn is overeenkomstig aan het klankverschil van violen. Die klinken immers ook allemaal anders.

    Zoals jezelf al zegt, het aantal haren, de houtsoort, dichtheid van het hout, spanning, zelfs de hars, alles wat variabel is heeft denk ik wel invloed.

    Het is voor jou nu de kunst om binnen jouw budget een strijkstok te vinden die "lekker" strijkt en het mooiste geluid geeft in combinatie met je eigen viool.
    Je moet ook zeker laten voorspelen zodat je zelf het geluid op enige afstand kan horen en vergelijken.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Je moet er natuurlijk niet nóg een variabele in gooien door ook nog eens verschillende instrumenten te gaan bespelen. (En misschien ook nog eens met een andere merk snaren, waardoor het nóg onduidelijker wordt!!)
    De bedoeling is om verschillende stokken op hetzelfde instrument uit te proberen.
     
  15. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dat ga ik ook niet doen hoor. ;)
    Ik blijf bij mijn viool. Daar ben ik nog steeds heel blij mee.
     
  16. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    ik zeg daarom bewust "en het mooiste geluid geeft in combinatie met je eigen viool"

    (ik bedoel alleen te zeggen dat iedere strijkstok een andere klank heeft, net zoals iedere viool ook anders klinkt)
     
  17. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    ik speel nu 1 jaar viool en heb deze maand toevallig een eigen nieuwe strijkstok bij henk te hietbrink gekocht. ik heb 2x 6 studie strijkstokken in bepaalde prijsklasse mogen lenen. ik heb ze allemaal naar de vioolles meegenomen om te testen. mijn lerares bespeelde mijn viool. en ik luisterde naar de klank. daarna bespeelde ik zelf mijn viool met de strijkstok om te voelen of de stok ook beviel. bij de 1e 6 strijkstokken vielen er meteen 5 stokken af. deze bevielen niet in strijken en in klank. die ene heb ik bij het omruilen vd strijkstokken voor nog andere 6 stokken weer mee terug genomen. bij de andere 6 heb ik op de vioolles op dezelfde manier getest. maar die ene stok liet mijn viool beter klinken en streek ook het fijnste. zo heb ik bij henk te hietbrink deze maand mijn vioolstok gevonden vervaardigd door zijn handen. hij had meteen zijn beste mongoolse henksten paardenhaar erop gezet. en ik kreeg een blokje hars erbij. ik heb zelfs mee mogen kijken met het beharen van mijn strijkstok. echt mooi vakwerk. mijn strijkstok is van pernabucohout en strijkt fantastisch. henk vraagt ook wat voor reportoire je speelt etc. met bepaalde vragen weet henk meestal wel welke stokken hij aan kan bieden . ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaring
     
    zapling vindt dit leuk.
  18. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    de prijs viel ook wel mee. 275 euro nieuw zilvermontuur. hij heeft ook andere prijsklassen natuurlijk. maar aangezien ik een beginner ben. voldoet deze stok aan mijn eisen. ik vond henk een aardige vakkundige man die mij in een korte tijd veel heeft verteld over de strijkstok. ik heb mijn weg nu gevonden in het uitzoeken van een nieuwe strijkstok. maar mijn ervaring heeft geleerd dat je echt met 2 mensen moet zijn tijdens de test met je vioolstokken. om zo die ene stok te vinde die je zoekt.
     
    zapling vindt dit leuk.
  19. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik geloof jou wel maar ik kan de prijs van 275 euro bijna niet geloven.
    De "goedkoopste" stok van Henk kost volgens zijn website 450 euro.


    3e kwaliteit Pernambuco strijkstokken
    Gemonteerd in nieuw-zilver (Q3N)
    Viool € 450,=
     
  20. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    ik heb een studiestrijkstok die zijn vanaf 275 euro. ik heb de andere strijkstokken ook geprobeerd die varieerden van 225 tot 375 euro. maar die waren van goede chinese makelij. mijn keus ging toevallig uit naar zijn creatie. hij had afgelopen maand geen stokken meer liggen van 450 euro wel van 600 tot 3000 euro. en je hebt verschillende gradaties in pernambuco hout maar hij geeft je dan toch een goede kwaliteit. de prijs zit hem natuurlijk ook in de afwerking. wil je parelmoer of met goud afgewerkt hebben etc is dat natuurlijk duurder ik heb de rekening nog liggen als je me niet gelooft.
     

Deel Deze Pagina