Carbonstrijkstok (arcus) of een pernambucostrijkstok?

Discussie in 'Overig' gestart door Deanone, 25 jan 2012.

  1. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    €275 dat is erg goedkoop! En staat er dan ook zijn naam op de stok? Ik weet niet of hij ook verschillende stempels gebruikt zoals de stokken van "Hill" waarvan je 5 stempels hebt. Laatste keer dat ik een prijs vroeg was het €1500 voor hoogste klasse pernambuco met zilvermontuur. Voor goud en/of parelmoeren slof was een extra prijs
     
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Kijk hier eens:
    http://www.tehietbrinkbows.nl/prijslijst/strijkstokken/studiestokken-mainmenu-44

    Studiestrijkstok viool 275,-

    Wat betekent nu nieuw zilver ipv zilver?
    Ik dacht altijd dat zilver zilver was. Maar er is blijkbaar verschil?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Daar zit geen stempel op en ik vraag me af of dat dan door Henk te Hietbrink handgemaakte stokken zijn. Als dat wél zo was, zou hij daar met een gerust hart zijn naam aan verbinden middels een stempel!
     
  4. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    nieuw zilver is een soort nikkel/koper/zilver legering die niet zwart verkleurd zoals zilver. De glans is anders en het is goedkoper.
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik heb zojuist even met Henk te Hietbrink gebeld en het klopt inderdaad.
    Henk maakt zelf ongestempelde stokken met Duitse slof voor 275 euro. (type SB = Study Bow)
    Hij verkoopt b.v. ook Chinese studiestokken (staan niet op de website) en dacht zou ik deze kwaliteit zelf ook kunnen maken voor een aantrekkelijke prijs en dat bleek te kunnen. Machinaal voorbereid en met de hand afgewerkt.
    Deze zijn dan van zijn laagste kwaliteit Pernambuco hout (dus niet van slecht hout, dat gaat volgens Henk in de kachel.)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    De slof is dus machinaal voorbereid en handmatig afgewerkt. Dat zou dan mogelijk de reden kunnen zijn, dat Henk er niet zijn stempel op wil drukken? Het is niet geheel handgemaakt. Als dat de reden mocht zijn vind ik dat Henk te Hietbrink in dezen eerlijk te werk gaat!
     
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Een beetje anders, de slof is ingekocht, de stok is machinaal ruw voorbereid maar met de hand verder afgewerkt en natuurlijk een beetje snel gemaakt om de prijs te drukken.

    Ik heb het niet gevraagd maar ik denk dat Henk z'n eigen kwaliteitsnormen hoger ligger dan wat hij goedkoop kan maken en dat hij er daarom geen stempel op zet.
    Hij verkoopt deze stokken als (uitstekende) studie stokken. Lijkt me niets mis mee.
     
  8. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Toen ik de stokken ging uitproberen, kreeg ik twee zelfgemaakte stokken van Henk te Hietbrink zelf mee en vier Chinese stokken. Uiteindelijk werd het een stok van Henk te Hietbrink zélf.

    Hij zei zelf in zijn atelier:'' Deze stok heb ik zelf gemaakt''

    Dus ik neem aan, dat hij daar niet over zal liegen. Misschien heeft hij bepaalde dingen aan de stok niet zelf gemaakt zoals de slof of het opspanknopje, maar voor zover ik weet staat er geen stempel in van meneer Hietbrink. Wat maakt het ook uit? De stok strijkt heerlijk en een stempel meer of minder op mijn stok vind ik niet belangrijk. De stok zelf is door Henk te Hietbrink gemaakt, dat zei hij zelf. Ik zou het raar vinden als hij daar over zou liegen. Misschien stempelt hij pas vanaf een bepaalde prijs of vanaf een bepaalde kwaliteit. Ik heb geen flauw idee.
     
  9. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    klopt helemaal, zie mijn post #26. Ik heb Henk gesproken en hij maakt ze zelf als alternatief voor de goedkope concurrentie. Maar inderdaad niet gestempeld, daar zal hij zijn redenen voor hebben.
     
  10. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    jeetje ik wist niet dat ik zoveel tongen los kon maken over een strijkstok. maar toch fijn dat iemand henk even gebeld heeft. hij zal mij in ieder geval niet snel vergeten. maar back on topic. de manier die ik heb gevonden om aan de strijkstok te komen die bij je past wilde ik met jullie delen.
     
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik lees het allemaal heel aandachtig en met veel interesse. Maar... ik heb afgelopen zaterdag weer wat strijkstokken gehaald bij de vioolbouwer hier vlakbij. Maar de eerste stok die ik uitkoos elders... die blijf ik maar terugpakken. Ik denk toch dat 'm dat wordt.

    Ik heb een carbonstok van iemand uitgeprobeerd. Maar nee, toch terug naar de pernambucostrijkstok. Ik weet dat in carbon en carbon ook verschil zit. Maar blijkbaar vind ik die ene stok gewoon een hele fijne stok.
    Donderdag heb ik het er met mijn viooljuf er nog eens over. Dan beslis ik of het die stok echt wordt of niet.
     
  12. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    laat je vioollerares even op je viool spelen met de stok die je op dit moment het meeste aanspreekt, en luister of de klank van je viool er mooier van wordt,

    laat ook met die stok even op haar viool spelen om te luisteren of de klank dan verandert van de viool van je lerares.

    ik zou zeker de andere stokken ook op die manier testen, zo kun je namelijk horen wat de verschillen zijn tussen de stokken. en wie weet komt er nog een stok in de buurt. op een afstand hoor je pas wat de stok voor geluid uit je viool haalt. maar zo te horen heb je je keus al gemaakt.

    de stok die jij fijn vind zal op de viool van je lerares totaal anders klinken dan op die van jouw. ik ben benieuwd naar de uitkomst.

    laat je nog even weten of je er verschil in hebt gemerkt?

    greetz d
     
  13. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Doe ik! ;)
     
  14. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    goh je raad nooit wat ik voor stempel vond op mijn strijkstok tussen de slof en het spanknopje???? jawel beste mensen. de stempel met de naam HIETBRINK erop. heb ik nu een koopje gedaan?? omdat hij meestal op zulke kwaliteit vioolstokken zijn stempel er niet opdrukt?? dus het is inderdaad een stok van zijn hand :) weer wat ontdekt vandaag
     
    zapling vindt dit leuk.
  15. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik hoop maar dat Henk te Hietbrink een beetje blij is met al deze publiciteit ;)
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Misschien kun je wel korting bedingen? :)
     
  17. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik lees nergens iets negatiefs over deze man. Sterker nog, als ik een nieuwe stok nodig zou hebben, zou ik ook overwegen eens bij hem langs te gaan...

    Daphne
     
  18. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Dit is een totaal onbewijsbare bewering! De klank van de viool wordt bepaald door de bouw van de viool, door de gebruikte snaren en de spanning daarop. De rest is gewoon pure psychologie. Ik zou eigenlijk willen zeggen: verbeelding cq inbeelding.

    Als een stok lekker in de hand ligt, een voor jou goede balans heeft, dan spéélt het gewoon lekkerder. Maar de vioolklank verandert niet! Ja, hij kan wat luider worden, maar dát heeft niks met het klankkarakter te maken. De klank kun je beïnvloeden met het schuiven van de stapel of het bewerken van de kam. Alleen al het feit dat je voor de stelling dat de stok de klank van de viool beïnvloedt geen enkel meetbaar bewijs kunt leveren zegt al genoeg. De vioolwereld staat bol van de psychologie! En daar wordt dus ook grif aan verdiend. Okee, stokpaardje van me, maar het bewijs ervoor is in voldoende mate op internet te vinden. Nieuwbouw strijkstokken van € 5000,- : hoeveel échte werktijd zit daarin? Ik moet daar meer dan twee maanden full time voor werken! Nieuwbouwviolen van € 32.000,-: hoeveel échte werktijd zit erin? Het zijn dan psychologische factoren die de prijs mede bepalen. Beetje nuchter blijven alstublieft! ;)
     
  19. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    zoek maar eens een strijkstok uit en laat je blind voorspelen op meerdere stokken in dezelfde prijsklasse, het is echt zo, ze klinken verschillend.
    Luider of zachter zeker maar ook donkerder of scheller. Maar het kan inderdaad ook tussen de oren zitten :p ik zeg niets meer.
     
  20. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ook ik heb gehoord dat elke stok anders klinkt.
    Je moet echt de juiste match met je viool en jezelf vinden. Dat is een hele zoektocht. ;)
     

Deel Deze Pagina