CD Janine Jansen bij de ALDI!

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 16 nov 2009.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Quattro Stagioni – Vivaldi soliste Janine Jansen (viool).

    Meer gegevens kon ik niet achterhalen, maar er zal vast wel meer op staan.
    Vanaf 21 november voor € 5,99 bij de ALDI verkrijgbaar. Ze zullen vast niet snel uitverkocht zijn, want het merendeel der bevolking vernielt liever zijn gehoor met keiharde popmuziek al dan niet via luidsprekers of oordoppies. ;)

    Dus....voor de liefhebbers of Sinterklaas? :p
     
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik zag het ook en baalde als een stekker. Want ik heb hem al elders gekocht helaas. :(
    Maar goed, voor diegene die hem nog niet hebben. Een goeie aanbieding!
     
  3. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Die ga ik zeker halen!! :D
    Bedankt voor de tip, ik kom eigenlijk nooit bij de Aldi.

    Groetjes
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Et tu Brute? :p

    Hopf
     
  5. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Zover reikt mijn Frans niet hoor.. ;)
    En jij (Bruto)?
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Is het wel Frans? :(
     
  7. Carl

    Carl

    Lid geworden:
    9 nov 2008
    Berichten:
    43
    Misschien niet zo bedoeld, maar (ook) perfect Frans, ook het 'Brute' .
     
  8. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Wat betekent Brute dan? :p
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Even een woordenboek via het web:

    woesteling (de ~ (m)), bruut (bijv.nw. / bijw.), wreedaard (de ~ (m)), barbaar (de ~ (m)), onmens (de ~ (m))

    Dan krijg je zoiets als: "en jij onmens" of: "en jij bruut" en dat tegen iemand die de ALDI nooit heeft bezocht. Dat moet Hopf dan maar eens uitleggen, want het is toch niet erg wanneer iemand alleen maar de ALDI binnenstapt om Janine Jansen, die daar ligt te wachten, d.w.z. haar CD, aan te schaffen?
     
  10. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Kan het te maken hebben met de uitdrukking : 'En gij Brutus? ' Volgens Wikipedia was het een uitspraak van de stervende Julius Caesar, die zijn vriend Brutus onder zijn aanvallers zag.
    Er staat op die site http://nl.wikipedia.org/wiki/Gaius_Julius_Caesar een heel verhaal te lezen en het voert te ver om dat op het SF te zetten, daar het SF een ander doel beoogt.
     
  11. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Naar het schijnt moet ik dit kruimeltje gymnasiumwijsheid toelichten :/

    In het verleden had ik wel eens collega's die iets te berde brachten dat zij aan De Telegraaf van die ochtend hadden ontleend. Onveranderlijk werd hieraan de mededeling gekoppeld dat zij die krant in de trein hadden gevonden. Wij zouden namelijk wel eens op het idee kunnen komen te denken dat betrokkene op die krant was GEABONNEERD :D
    De opmerking dat iemand (bijna) nooit bij de Aldi komt, kan weliswaar als feitelijke mededeling worden beschouwd, maar komt althans bij mij associatief sterk in de buurt van de Telegraaf-ontkenners. Want wij zouden wel eens kunnen denken dat .............. :lol: Vandaar mijn 'ook gij, Brutus?' Maar mocht ik iemand op het hart (of iets anders) zijn gaan staan, dan was dat onbedoeld.

    Hopf
     
  12. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Overigens is mij die blijde verwachting omtrent de jaargetijden van Vivaldi door Janine Jansen niet erg duidelijk. Ik wil mij niet verschuilen achter de opvatting van Strawinsky dat Vivaldi tachtig keer hetzelfde vioolconcert schreef. Maar een feit is wel dat die vier concertjes langzamerhand volkomen doodgespeeld zijn. Een soort 'in de kloostertuin' van Ketelby. Of het 'Ave verum' van Mozart. De 'Air' van Bach. Of nog erger :/

    Langzamerhand vind ik het een beetje beschamend dat het 'aanstormend talent' van nu zich WEER waagt aan de jaargetijden van Vivaldi, het vioolconcert van Mendelssohn of het eerste vioolconcert van Bruch. Mij lijkt de gedachte dat wie-dan-ook met een nieuwe opvatting over deze muziek komt, weinig levensvatbaar. Het is overigens geen pleidooi om alle mogelijke vergeten vioolconcerten weer op te nemen. Op die concerten van Moszkowski, Busoni of -toppunt van ellende- Reger zit niemand meer te wachten.
    Maar dat het ook anders kan, bewijst Albrecht Breuninger. Deze violist, finalist van het concours Reine Elisabeth, heeft niet alleen een paar schitterende Ysaÿe-opnamen op zijn naam staan, maar presteert het ook om vioolconcerten van de Bériot nieuw leven in te blazen. Niet alleen door zijn aanstekelijke speelstijl of het feit dat hij hier en daar wat virtuozer dingen doet dan De Bériot heeft gecomponeerd, maar ook door de cadensen van eigen hand. Met een hoog tongue-in-cheek gehalte. Dat De Bériot zelf met cadensen in zijn concerten geen rekening hield, maakt het alleen maar leuker :)
    Dat Breuninger ook nog eens de vier vioolconcerten van Lipinski op CD heeft gezet, versterkt nog mijn pleidooi voor een wat andere aanpak dan die van, bijvoorbeeld, mevrouw Jansen.
    Ik vrees dat Frits dit allemaal erg off-topic gaat vinden. En dat is het ook :D

    Hopf
     
  13. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Bravo Hopf, goed verhaal. ;)
    Voor de mensen die weinig van Lipinski en Ysaye kennen, hier wat linkjes, waarbij je met de solist kan meelezen en onbekende muziek leert kennen:

    LIPINSKI, Karol 2 (1790-1861) mvt1 begin http://nl.youtube.com/watch?v=sdlKEnuiykw (lang orkestintro van bijna 4 minuten)
    mvt1 end http://nl.youtube.com/watch?v=j8JvKmnovKE
    mvt2 http://nl.youtube.com/watch?v=Rc0Xshow2Ak
    mvt3 http://nl.youtube.com/watch?v=jzAn0JBQofE

    YSAYE, Eugene (1858-1931)
    Poème Élégiaque op.12 begin
    end
    Rêve d' Enfent op.14 (violin+ piano)
    Chant d'Hiver op.15
    Berceuse op.20
    Neige d'Antan op.23
    Divertimento op.24 (violin+orchestra)
    begin
    end
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  14. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Dank je, Vieuxtemps. Maar waar heb jij in vredesnaam de bladmuziek van die Lipinski concerten gevonden? Ik heb tevergeefs stad en land afgezocht, maar zelfs de gemeentelijke bibliotheek in Den Haag (over het algemeen redelijk voorzien) liet mij in de steek :/

    Hopf
     
  15. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Bij de biblioteek van het Kon. Conservatorium van Den Haag staat ie.

    Lipinski vioolconcert 2 staat tot m'n verbazing nog niet op IMSLP http://imslp.org/wiki/Main_Page , waar bijvoorbeeld al wel 4 van de 6 volslagen onbekende strijkkwartetten van Antonio Bazzini staan, die bekender is van een toegiftstukje Rondo de lutins.

    Op korte loopafstand van het het Kon Conservatorium in Den Haag heb je
    het Nederlands Muziek Instituut in de Koninklijke bibliotheek in Den Haag.
    http://catalogus.nederlandsmuziekinstituut.nl
    Daar hebben ze hem ook, alleen staat daar bij concerto militaire op.21 foutief dat het het 4e vioolconcert is, want dat moet het 2e vioolconcert zijn. Ze hebben ook het 1e vioolconcert. Daar kan je een copie laten maken. De catalogus staat online maar je hebt veel meer rompslomp om binnen te komen dan bij de bieb van het conservatorium in Den Haag.

    Titel: Violin-Concerte neuerer Meister : Beethoven, Mendelssohn, Ernst, Lipínski / Ferdinand David
    Concerto militaire, op.21 ; Pu.
    Deel: No. 4: Concerto militaire D dur, Op. 21 / Lipínski
    Auteur: Karol Józef Lipi´nski (1790-1861)
    Medewerker: Ferdinand David (1810-1873)
    Jaar: [1864]
    Uitgever: Leipzig : Breitkopf & Härtel
    Annotatie: Uitgave voor viool en piano
    Omvang: 2 partijen. ; 34 cm
    Uitgeversnummer: Plaatnummer 10621
    Bezettingscode: NMI31.2
    Trefwoord muziek: Polen 1800-1900
    Aanvraagnummer: NMI 59 D 336
    Noot: Exemplaar incompleet: pianopartij ontbreekt (zie andere uitgave, sign.: 59 D 337)
    Aanvraaginfo: ter inzage
    Aanvragen of reserveren is niet toegestaan, wendt u tot de balie

    Ik zou Lipinski 1 en 2 naar je kunnen mailen op pdf, zodat je ze kan uitprinten, als je me je email geeft.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Wanneer iemand is ingelogd, kan hij/zij gebruik maken om een persoonlijk bericht te sturen via email, door onder de avatar de E-mail (in blauw) aan te klikken. Dat kan alleen wanneer de geadresseerde daar voor heeft gekozen. Sommigen hebben die optie niet aangevinkt en dan komt er geen E-mail onder de avatar te staan.
    Kan worden ingesteld (na te zijn ingelogd) met de optie: Profiel.
     
  17. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Vieuxtemps,

    Sorry voor mijn late reactie maar mijn vrouw en ik waren een paar dagen weg. Mijn manier om 'verjaardagsbezoek' te ontlopen :D

    Ik maak graag gebruik van je aanbod aangaande de bladmuziek van het eerste en tweede vioolconcert van Lipinski. Mijn emailadres staat 'ergens' op deze site. Als dat niet lukt, reageer dan maar even hier.
    Nogmaals mijn dank.

    Hopf
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Als ik het juist interpreteer: Hopf (Ronald) van harte gefeliciteerd! ;)
     
  19. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Inderdaad: juist geïnterpreteerd. Mijn dank voor je goede wensen.
    Maar na 63 keer is het nieuwtje er wel een beetje vanaf. En zeker zo'n huis met visite. Goed bedoeld hoor, maar al die gesprekken over auto's (heb ik niet eens), hypotheken, het weer, kinderen die ik niet eens ken en politiek (ben ik net aan ontsnapt), houden mij niet (meer) zo bezig.
    Ik zeg het Koheleth (Prediker) maar weer eens na: Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon. Altijd makkelijk, die wijsheid van anderen :)

    Hopf
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    In een iets andere vertaling:

    Wat er was, zal er altijd weer zijn,
    wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan.
    Er is niets nieuws onder de zon. (Pred. 1:9)


    Maar goed, het zou moeten gaan over een CD van Janine. Ik heb me eergisteren dus naar de ALDI begeven en door de bak met klassieke CD's gespit. Het duurde wel even voor ik ook maar een enkele CD van Janine te pakken had. Het was nota bene het vioolconcert van Tsjaikovski (ook voor € 5,99) maar daar ging mijn interesse niet naar uit. De vier jaargetijden zat er helaas niet bij. Wel allerlei ander spul, maar ja men noemt het al gauw 'klassiek' zo bleek. Ik ben dus niet geslaagd. ('k Heb ook geen slobberwijn gekocht!:))
     

Deel Deze Pagina