cellisten/contrabassisten gezocht

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door Nikin, 25 dec 2016.

  1. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Zoals een aantal leden hier wel weet, speel ik o.a. bij Harmonie Tarcisius in Nijmegen. Ik heb er eerst klarinet gespeeld bij het leerlingenorkest en hoofdorkest en speel nu op de cello bij het leerlingenorkest. Na het nieuwjaarsorkest ga ik waarschijnlijk weer bij het hoofdorkest spelen, maar blijf ik zeker ook bij het leerlingenorkest spelen. Cello is niet het meest voorkomende instrument bij harmonieën, maar kan prima meespelen. Ik ben alleen helaas de enige strijker. Ik zou het heel leuk vinden als er meer cellisten of contrabasisten mee kwamen spelen, vandaar deze oproep. Bij een harmonie-orkest denk je misschien aan een bepaald hoempapa-genre, maar dat valt enorm mee. We spelen zowel klassieke muziek als het lichtere genre.

    Bij het leerlingenorkest spelen we o.a.:
    Tema fra Moldau - Bedrich Smetana, arr. Haakon Esplo
    Selections from Les Misérables - arr. Johnnie Vinsion
    Highlights from Harry Potter - John Williams, arr. Michael Story
    Largo from Winter - Antonio Vivaldi, arr. Philip Sparke

    Bij het hoofdorkest spelen we o.a.:
    Medley from Miss Saigon - Claude Michel Schönberg, arr. Warren Barker
    Portrait of a city - Philip Sparke
    Waltz no. 2 - Dmitri Shotakovich
    Symphonie nr. 1 "The lord of the rings" V "Hobbits" - Johan de Meij
    Oblivion - Astor Piazzolla, arr. Lorenzo Bocci

    De repetities van het leerlingenorkest (spelen zowel kinderen als volwassenen) zijn op dinsdag van 19.00 uur tot 19.50 uur, de repeties van het hoofdorkest op dinsdag van 20.00 uur tot 22.00 uur. Diverse leden spelen zowel bij het leerlingenorkest als het hoofdorkest. Er is ook nog een startersorkest, maar dat is alleen voor startende kinderen, dus voor de meeste lezers hier niet zo interessant. De orkesten worden zeer prettig gedirigeerd door Lex Bergink, o.a. ook dirigent van het Noviomagum Wind Orchestra en het Filharmonisch Orkest 's-Hertogenbosch.

    Voor wie eerst eens wil komen luisteren: op zondag 15 januari is vanaf half 12 ons nieuwjaarsconcert in Roomsch Leven in Nijmegen. Ook op Youtube is wel het een en ander te vinden. Ik zal ook een partij scannen en bijvoegen.

    Ik hoop wat lezers enthousiast of nieuwsgierig gemaakt te hebben en over een tijdje met meer strijkers bij Tarcisius te spelen!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • Largo.pdf
      Bestandsgrootte:
      915 KB
      Weergaven:
      6
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Leuke stukken in het repertoire! En ook die partij voor bijvoorbeeld de cellopartij van het Largo van de winter van Vivaldi lijkt mij een fijne partij om te spelen! Ik hoop voor je dat er nog andere cellisten/contrabassisten aansluiten! Je hebt in ieder geval heel duidelijk beschreven waar het om gaat!
    Zelf ga ik dat niet doen, want zodra ik weer kan gaan spelen, heb ik gelijk ook weer genoeg te spelen en te oefenen!
     
  3. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Kan ik een keer naar een repetitie komen? Misschien toch wel leuk.
     
    Nikin vindt dit leuk.
  4. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ja leuk, natuurlijk kun je meekomen. Misschien is na 15 januari het handigst omdat we nu vlak voor het nieuwjaarsconcert zitten.
     
  5. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Was ook de bedoeling hoor, ik vertrek overmorgen naar China, dus kon sowieso niet eerder. Helaas kan ik 15 januari waarschijnlijk niet komen kijken. We spreken na die tijd wel af.
     
  6. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Prima, veel plezier in China!
     
  7. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Vandaag sprak ik met onze dirigent over een opmerking die ik na een klein concertje zondag kreeg. Het was wel een interessant gesprek.

    De opmerking was dat je de twee cellisten (mijn leraar en ik speelden mee) niet kon horen tussen alle andere instrumenten. Nu speelden we twee stukken samen met een doedelzakgroep (doen we normaal nooit, maar dit was een speciale gelegenheid waar spelen met andere groepen dan normaal gestimuleerd werd) en daarbovenuit nog iets herkennen is sowieso een uitdaging, maar ook bij het andere stuk herken je inderdaad niet niet meer de afzonderlijke klank van de cello, net als van bijv. de alt-hoorn of de basklarinetten. Maar de dirigent zei dat het de bijdrage van de cellisten toch goed kon merken, niet zo zeer in de afzonderlijke klanken, maar wel degelijk in de klank van het orkest. De kleur werd voller en warmer en hij zou er graag nog een stuk of 5 cellisten en 4 contrabassen bij willen hebben. In grote spaanse blaasorkesten is het gebruikelijk dat er 6 cellisten en 4 contrabassen spelen en dat schijnt de klank zeer ten goede te komen. Als cellist kan ik me dat uiteraard wel voorstellen :D

    Vandaar dus nogmaals mijn oproep: heb je zin om in Nijmegen bij Tarcisius cello of contrabas te spelen op de dinsdagavond? Stuur me een berichtje! Vanavond hebben we gewerkt aan de Fledermaus van Strauss en ik vond de cello op diverse momenten heel goed hoorbaar, al zit ik er als cellist natuurlijk ook wel dichtbij :rolleyes:
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Zo veelzijdig zijn dus de cello en de contrabas! Wij kleuren de klank bij, naast al het andere dat meestal duidelijker te horen is.
    Als ik niet al een goed gevulde muzikale week had (dus week in week uit), was ik door jouw betoog zeker wel eens naar Tarcisius gegaan om mee te maken hoe het daar is en om evt. te blijven meedoen. Vanaf hier een half uur rijden, dat is nog goed te doen.
     
    Nikin vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina