Cello aanschaffen

Discussie in 'Cello' gestart door Guofan, 22 mei 2015.

  1. Guofan

    Guofan

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    39
    Hoi
    Ik speel nu 3 jaar cello en vanaf volgend jaar zou ik graag een eigen instrument hebben. Geen al te duur, eerder om mee te oefenen.
    De opleiding is nog lang niet gedaan en ik wil nog geen zotte kosten steken in een instrument om nadien dan toch een duurder instrument aan te schaffen. Dus eerder een oefencello.

    Is deze site iets?
    http://www.gear4music.be/nl/Houtbla...L80jg2RfOHhb2Wt5jejyAq3Ak8dAt6fDkIRoChMXw_wcB
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beste Guofan: voor een oefencello moet je minstens 1250-1500 euro uittrekken,liever 2000, zeker wanneer je al 3 jaar speelt. Voor 200-300 euro mag je niets anders verwachten dan ellende, aangezien de kwaliteit van deze goedkope instrumenten bijzonder matig is en -dat is nog het ergste- ze zeer slecht zijn afgewerkt en afgesteld en dat de snaren van zeer slechte kwaliteit zijn.
     
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Guofan, mijn ervaring bevestigt wat Bert schrijft. Vaak is er (onderaan) in die prijsklasse een verrassend instrument te vinden met vakkundige set-up en goeie snaren. Daardoor wordt oefenen geweldig.
    De allergoedkoopste internetaanbiedingen: meestal pure armoede in klank, heel matige snaren en afwerking. Dan zou ik liever nog een tijdje huren en door sparen.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Voor elke dag oefenen en genieten van wat je bereikt, zou ik een goed instrument nemen in door Bert genoemde prijsklasse. Om verder vooruit te komen is een goed instrument zó belangrijk!

    In de hele goedkope prijsklasse ben ik nu zelf wel op zoek, maar daar hoef ik dus niet dagelijks op te spelen (meer voor vakantie). En dan ga ik het nog wel wat oppimpen. Mogelijk dat het alleen nog lief wil klinken met een sourdine.
    In het segment van de hele goedkope celli, krijg je het nogal eens zo afgeleverd, dat je het zelf speelklaar moet maken. En ik heb ook bij de reacties van klanten die een cello kochten bij een grote internethandel, dat de stemknoppen terugdraaiden, dus instrument moeilijk op toon te houden was, dan houdt het gauw op met het speelplezier:(.

    Als je wilt, kan ik je via de conversatie wel het adresje geven dat ik viavia heb gekregen en waar goede ervaringen mee waren. Let wel, zelf ben ik er nog niet aan toegekomen heen te gaan. Komt nog.
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hoi Guofan, wat herkenbaar!
    ik speel nu ook 3 jaar cello en ben vorigjaar gaan zoeken naar een eigen cello.
    Dacht het zelfde als jij, wel een goede cello maar niet te duur want anders moet ik later als ik beter ben met spelen, weer geld steken in een duurdere cello.
    En tijdens mijn zoektocht heb ik een aantal dingen ondekt, die ik graag aan je mee wilgeven.

    Ik ben bij behoorlijk wat vioolbouwers langs geweest om een iedee te krijgen voor welke prijs je welke klank kringt.(want uiteindelijk gaat het toch hoofdzakelijk om de klank)
    Dat valt in het begin behoorlijk tegen.
    Als je al 3 jaar cello speeld en geregeld lessen volgt, haal je al een behoorlijke toon uit de cello die je nu bespeeld.
    De cellos van rond de E300 zijn echt verschrikkelijk en eigenlijk alleen geschikt voor aan de muur.
    In de prijsklasse die Bert noemde is dat al een stuk beter, maar ik denk eigenlijk dat je uiteindelijk toch nog iets meer kwijt zult zijn.
    Belangerijk punt voor mij was dat de cello die ik gekocht heb ( uiteindelijk na lang sparen, in de prijsklasse van 4000 tot 5000)bij normaal gebruik en onderhoud, behoorlijk waarde vast is.:)
    Het geluid van een cello is in die prijklasse is echt een goed.
    Mocht ik toe zijn aan een nog betere cello, dan verkoop ik deze en heb dan direkt een groot deel van mijn geld terug.

    Nu schrik je mischien van het bedrag dat ik noemde :eek:
    Maar er zijn tussen oplossingen,
    Ik neem aan dat je nu een cello huurt?
    Bevalt de huidige cello je wel?
    Vaak krijg je bij aanschaf bij de huidige verhuurder wel korting op de te kopen cello.
    Ga ook eens kijken bij andere vioolbouwers wat er allemaal te krijgen is.
    Ga eens na wat de mogelijkheden zijn met huurkoop en eventuele betalingsregelingen.

    Neem niet zomaar genoege met de eerste de beste cello die je tegen komt.
    Als je zoekt kom je jou juweeltje zomaal ergens onverwachts tegen, het zou jammer zijn als je je speelplezier zou verliezen door het spelen op een instument die je niet aanspreekt.
    Waarschijnlijk zul je nog vele ure spelen op je cello
    Met een instument die je aanspreekt zul je van elke minuut genieten, met een zeer goedkoop instument zullen de minuten je waarschijnlijk gaan ergeren.
    Dus sparen sparen sparen, zoeken zoeken zoeken, maar bovenal, geniete genieten genieten! ;)
     

Deel Deze Pagina