Cello anders

Discussie in 'Hedendaagse werken' gestart door Snarensnaak, 25 okt 2020.

  1. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ik weet niet hoe dit meestal op cello wordt gedaan maar er wordt met veel kracht hoog op de hals getokkeld, mss heeft dat er ook mee te maken?
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ja, dat speelt ook. Een mooi resonerende pizzicato is vaak in gebruik, maar ook een techniek waar de snaar bewust tegen de toest ‘knalt’.
     
  3. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Precies, dit is het zogenaamde Bartok pizzicato. Verder is het mogelijk met de duim op de snaar te slaan, ook wel 'slappen' genoemd. Als je een mooie raadsel wilt bij pizzicato kun je de Cees naar ook van de toets af drukken naar rechts, of als je een zogenaamde Rombergtoets hebt, de G of C juist aan de andere kant van het randje op de toets drukken. Tenslotte kun je altijd nog de geest naar over de C heen leggen of ander zon om een prachtige rammel te krijgen met een mooi complex geluid - lijkt een beetje op een snaredrum...
     
    JanHut vindt dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het blijkt dat de verschijnsel 'rammel' verkeerd wordt geïnterpreteerd. Luister eens naar het fragment zo vanaf 2:39 min en probeer te ontdekken dat de snaar gewoon doorklinkt. Dat betekent een foutief gedimensioneerde toets. De snaar raakt ergens de toets en dat aanraakpunt fungeert als nieuwe 'knoop'. Dat is iets geheel anders dan doelbewust de snaar zo een uitwijking geven dat die bij los laten tegen de toets knalt.
     
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Met de opmerkingen over pizzicato werd er mijns inziens voortgeborduurd op dit soort klankeffecten. Maar terug luisterend, 2.39 m. in #34, denk ik ook te horen wat Frits beschrijft.
    Dezelfde cellist speelde in Podium Klassiek (NPO2 zondag) enkele regels Bach (sarabande 3e suite); daar viel die hapering niet op.
    Dat brengt me weer aan het twijfelen: is er iets met de toets of is het toch het ruige plukken?
     
  6. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Hier is een opname van de sarabande vermoedelijk op dezelfde dag met hetzelfde instrument, mogelijk kan dit uitsluitsel bieden.


    Mogelijk is het ene het gevolg van het andere? De ruige speelstijl kan misschien zijn weerslag hebben op het instrument?
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hier de uitzending https://www.nporadio4.nl/klassiek/p...-a72c-b4bd9d6c30f1/podium-klassiek-30-oktober
    Hier hoor je het idd niet. Denk zelf dat het aan het ruige plukken ligt.
     

Deel Deze Pagina