Cello biënnale 2018

Discussie in 'Overig' gestart door marloes s, 21 mrt 2018.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik vind het een hinderlijke website met die wegdraaiende vensters. Vreselijk!
     
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    De Biënnale heeft weer veel te bieden. Enorme variatie en hoge kwaliteit lijkt weer de rode draad. Plus een interessant thema. De viola da gamba schuift aan met Jordi Saval.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2018
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ons tweejaarlijkse cellofeest in Amsterdam! We gaan ons weer laven aan al die heerlijke cellomuziek!
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ja ga met mijn nichtje naar een kinder voorstelling.
    Kan ze op een leuke manier kennis maken met de cello :)
    Dat lijkt mij super leuk!
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik ga in ieder geval naar de 4e suite op viola da gamba luisteren door Jordi Savall (net mijn plekje veilig gesteld).
    En dan ben ik daar en ga eens zien wat ik nog meer wil meepakken.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    De 7e Cellobiënnale: gisteren ben ik daar komen genieten!
    De dag begon al goed. Nog vóór het genieten van Jordi Savall op de bas Viola da Gamba in de eerste (voor VdG bewerkte) suite van Bach, kun je je in de hal laven aan verse sinaasappelsap, een croissantje en koffie.
    Muzikaal is het natuurlijk pas écht laven!

    upload_2018-10-26_14-28-2.png

    Natuurlijk waren er weer cellobouwers en stokkenbouwers in de hal boven, was er weer het marktje met muziekboeken, speciale CelloBiënnale spullen als katoenen tasjes, T-shirts e.d. en boeken, waren er CD's te koop en kon je nog allerlei handige spullen kopen als bijvoorbeeld katoenen strijkstokhoesjes voor als je je strijkstok iets beter beschermd in de cellohoes wil bewaren. De celliste (uitvoerend, docerend en ook nog eens geregeld mooi bezig met leuke stofjes en de naaimachine) had een leuke stand op het marktje met aandacht voor meer beginnend en wat gevorderde cellisten.

    Ik kwam natuurlijk ook langs een oude bekende van ons

    upload_2018-10-26_14-39-38.png

    (foto en plaatsing goedgekeurd door hem:)).
    Nu kunnen we hemm allemaal liken, alleen al om zijn enthousiasme en gedrevenheid!

    Leerlingen van Michel Strauss van het Conservatoire National Supérieur de Musique (Paris) traden op in het Bimhuis met een prachtig programma. Ze speelden werken van Monteverdi, Popper, Bonfi, (met een arrangement van één van de studenten), Rachmaninoff, Fauré en Paganini (arrangement van David Johnstone).
    Overigens, alles was gearrangeerd voor uitvoering met meer celli.

    upload_2018-10-26_14-47-58.png

    Hier soleerde één van de studenten, Maxime Quennesson in Elfenreigen van Popper. Héél knap uitgevoerd!

    Zo tegen de tijd dat het buiten donker wordt, is het ook buiten de concertzalen in de hallen een concertzaal geworden. Er worden diverse celli vakkundig uitgebrobeerd. Er werden fragmenten van bekende sonaten en concerten ten gehore gebracht.

    upload_2018-10-26_14-55-58.png upload_2018-10-26_14-54-56.png

    Links zie je een "klankkas", bedoeld om daar rustig celli in uit te proberen en die werd ook weleens gebruikt, maar lekker in de grote ruimte spelen is natuurlijk veel aantrekkelijker!

    Studenten van het concervatorium van Barcelona traden op in een zaaltje hoog bovenin. Ze moesten het doen zonder hun docente, die wegens omstandigheden in Spanje moest blijven. Misschien dat ze nog een beetje steun hadden aan de aandacht van Jordi Savall.

    De Spaanse cellisten waren bijna geheel op de supermoderne toer. Supermodern in de zin van niet-conventioneel, meer experimenteel (getypeerd door sommigen als het meer plong-tjing-boem type muziek). Het was dan wel weer muziek dat al in de jaren '30-'80 was gecomponeerd door componisten als Joan Guinjoan, Jaija Saarlaho en Figuera. Dit zijn héél lastige werken, omdat het extra veel vergt van de uitvoerende cellist om de spanningsboog vast te houden en het publiek erbij te houden. Er traden nogal wat studenten met solo cello op en ook één met een pianiste erbij. Naast deze, werd er ook van Gaspar Cassadó werk vertolkt en dat lag weer wat makkelijker in het oor. Uit de oude muziek werd een trio van Martin Berteau gespeeld, het trio op.1. Helemaal nieuw voor mij en ik denk ook voor wel meer onder het publiek. Verder was er een stuk van de Japanse Shula Shigehiro Yamamoto, met wie ze op Mallorca hebben kunnen oefenen op het stuk die betrekking heeft op de vier elementen (aarde, water, vuur en lucht), waarvan de cellisten nog bordjes met de japanse tekens daarvoor omhoog hielden.

    upload_2018-10-26_15-26-34.png

    Omdat het concert in de grote zaal bijna begon, was er tussen de optredens van de Spaanse cellisten een kleine exodus onder het publiek richting grote zaal, hetgeen voor hen ook niet echt heel fijn was.
    Alhoewel knap uitgevoerd, vergden ze best veel van het publiek en denk ik dat iets meer variatie in stijlen hun concert nog wat toegankelijker had gemaakt. Ze hadden nog best wel een steviger applaus mogen hebben!!

    In de hal bij de ingang van het muziekgebouw is een tentoonstelling van strijkinstrumenten als kunstvoorwerken van Rob van den Broek. Het zag er best eXotisch uit!
    Bij mij jeukte het om ze uit te proberen op klank, maar daar waren ze dus niet voor!

    upload_2018-10-26_15-37-30.png upload_2018-10-26_15-38-2.jpeg

    Op CellobiënnaleTV is een interview te zien met de maker van deze en nog veel andere instrumenten. (zie BiennaleTV Cellomarkt )

    Ik heb een geweldige dag gehad en stapte weer voldaan op de trein huiswaarts.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    JanHut vindt dit leuk.
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    @Marcelita: ben je onze vriend Henk te Hietbrink nog tegengekomen? Hij zou daar ook zitting hebben.

    Henk te Hietbrink.jpeg
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Jazeker, we hebben uitgebreid kunnen bijpraten op een rustig moment. Hij heeft weer een hele zomer van stokken bouwen (en zijn moestuin redden) achter de rug.
    Ik heb ook nog stokkenbouwer Nico Plog gesproken (ook ooit actief op het SF) was leuk hem eens te zien!

    [​IMG]
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Die is tegenwoordig actief op Facebook:
    https://www.facebook.com/plog.nico

    verkeerde plek natuurlijk! Dat zou toch SF moeten zijn. :eek:
     
    JanHut vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina